Jag blir knäpp och lessen

hastskotare

Trådstartare
Tips och hjälp för att bli av med sparkande i transporten?
Hästen har börjat sparka och leva runt nått fruktansvärt i transporten på senare tid. Började med att hon började stoja runt enart när vi tog sista biten hem eller mot ridanläggningen men numera har hon utökat den biten och jämt när man kör lite långsammare/ förbereder sig på att parkera så börjar det. Min teori har varit att hon helt enkelt vet om att hon snart ska få gå ut och stissar upp sig pga det.

Hon var svårlastad i unga år men har alltid stått som ett ljus och sen många år tillbaka lastar hon sig själv, hon smiter försjutton in själv ibland när jag sadlar av så rädd tror jag inte hon är.

Köpte helt ny transport till henne när hon var liten som är extra allt och den älskar hon.

Ska prova att försöka modifiera om den till bredare och ska prova byta sida på henne. Något mer tips? Hur ska jag reagera när hon sätter igång? upplever som sagt inte att det är rädsla, står helt oberörd vid all övrig körning.

Hjälp och tips! Inte roligt när hon far runt så och har börjat sparka sönder baklämmen och skorna ryker itt som tätt.

kör olika vägar varje gång, så att hon inte riktigt vet när hon är framme och ska få gå ut. olika långa omvägar varje gång, lite olika svängar..

Släpp aldrig ut henne förens hon står helt still, oavsett hur långt tid det tar.

Om hon inte trampar runt vid stillastående, Hitta en stor parkering och förbered att stanna tills hon står helt still, då stannar ni.

Låt henne stå kvar länge (1h) i transporten efter att ni kommit hem, ge henne vatten och se till att hon ha det bra.
Bara för att ni har parkerat hemma ska det inte betyda att hon kommer ur transporten.
När hon står lugnt och fint kan hon komma ut.

Vi har samma problem. Har fått sätta upp förstärkningar för att han inte ska sparka sönder inredningen. Mest är det framdörren som han försöker öppna, och det har han lyckats med två gånger under färd. Eftersom vi står där det är små vägar fram till gården stoppade jag in min skötare i trailern för att se vad han triggades av, och det är när han känner igen sig via vad han ser.

För oss har det bästa varit stabila transportskydd så han inte skadar sig, och att ignorera honom. Vi ignorerar också när han sparkar med frambenen på gången osv. Då märker han att det inte funkar och blir lugnare.

Ska absolut fundera på att låta honom stå kvar till jag har städat ur bilen... Det var ett bra tips!

En sådan häst som börjar härja när den närmar sig hemmet hade jag nog låtit stå kvar ett tag i transporten, inte lasta ut direkt. Dock så är det ju viktigt att inte hästen eskalerar i sin hysteri och faktiskt sparkar sönder transporten. Oftast så ger dom upp efter ett tag när dom märker att dom inte kommer ut.

Jag skulle bredda o se.

I o m att det eskalerar tror jag inte på att den vill ut... bara.
Ngt oroar den- tror jag.
Många blir bredåkare med tiden eller över en natt.

Min vita fick från en dag till en annan världens panikattacker där han i vild panik skille ut,ut,ut. Och när det inte gick så gav han upp och la sig ner för att dö, det syntes i hans ögon... Aldrig sett det beteendet hos nån annan häst :s

Tog runt sex månader med i princip daglig träning innan det gick att köra honom igen.
Men han går inte att lämna i transporten längre och skulle jag som vissa skrivit ovan, bara lämna honom, då hade jag nog inte haft vare sig häst eller transport helt :s

Sen äre ju så olika från häst tilö häst, gamla hästen vart uttråkad av typ e4an, det hände för lite, den hästen hade noll och inget tålamod alls och dessutom var han skarp i psyket... Vilket inte den vita är!

Va försiktig och se till att tänk ett steg längre på vad som ev kan hända och eliminera alla risker du kan eliminera... Lycka till och hoppas dey löser sig för dig☺

Om hästen blir orolig när tempot minskar är det ju svårt att göra ngt men om hon tittar ut och känner igen sig kan du ju prova att sätta för fönstren i transporten.

Min känner igen sig när vi närmar oss hemmet. Står lugnt och fint ända tills vi svänger in på sista vägen.
Ingen panik, bara, jag vet vi är hemma, nu ska jag ut!

Testa bredda den eller bara flytta mellanväggen åt sidan så hon kan stå bredare bak. Min systers häst började helt plötsligt panika i transporten och det visade sig att hon kommit på att hon ville stå brett med bakbenen. Lite senare bytte "vi" transport till en med halv mellanvägg och gummimatta nertill och i den stod hon lugnt för då kunde hon ändå stå lite bredare bak.

Tack för alla svar!
@Emmahpemma har svårt att åka olika vägar. Har bara en väg till stallet och två till anläggningen. Hon har dock lärt sig båda :/

@kimmis87 Oftast när vi är iväg och tränar får hon stå ett tag i transporten och hon står snällt, bättre med dörren stängd har jag märkt nu på sistone. Hemma kan jag bli strängare på det, hon står still och så när jag stannat och fixar men när jag backar till sparkas det för fullt. Ska försöka ta mig till någon större yta och se om vi kan öva på att bromsa och låtsas stanna och se om det kan göra nått.

@AliceZeta Ska prova det

@Amanda_F Det är så frustrerande att hon håller på så här. Hon sparkar mest i baklämmen och därför åker skorna av eller på sne hela tiden. Tänker mig att det inte är så bra för benen heller.
Försöker ignorera oh bara fortsätta köra men det tar på en.
Har tänkt att jag ska be någon annan köra och jag åka med (utan häst) och se om något i transporten ändras under turen besiktigad UA alldeles nyss men kanske är det nått. Sen funderar jag på att kanske filma henne och se om det ger ledtrådar.

@Grazing Ja det är just när hon upplever att vi är hemme eller på anläggningarna vi vanligtvis är på som det börjar. Så upplever jag det iaf.

@axel Jag jag ska prova. Hon har ju redan en mjuk plastvägg som jag fått göra lite kortare så hon kan sticka ut benen precis som hon vill men kanske vill hon åka på snedden. Kom på att jag fick byta sida på henne för ett par år sedan då hon helt plötsligt inte ville stå på ena sidan, kanske är nått sånt igen.

@Jaxonmaxon Usch va otäckt och tråkigt med din häst. Vet du vad som utlöste det? Jag tycker inte hon har panik direkt, lugn i ögon och andning och sätt varje gång man kikar in. Därför har jag svårt att få ihop det ordentligt känns mer som en grej hon börjat med. Men jag ska prova mig fram och hålla koll på henne. Blev din svår att lasta också samtidigt? För min är superlätt att lasta, vore det otäckt skulle hon inte gå in, hon är en fuxfröken med mycket nerv och humör.

@Tarnin Precis så är min med! Och nu verkar hon kopplat ihop att när man börjar sakta ner ska vi snart gå ut, de kanske inte kan tänka så men det är så jag upplever det.

@SprinkleOfStars Ska prova det. Hon har dock redan en mjukmellanvägg så hon kan sticka ut benen precis hur hon vill. Men man vet aldrig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 422
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 568
Senast: niardasp
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat