Jag behöver tips och råd!

M

Moheed

Hur skall jag kunna rikta min hästs energi till något positivt och kreativt? Han har en sån energi när vi rider ut och den riktas bara uppåt och han vet inte riktigt vart han skall ta vägen. han blev inriden förra sommaren så han är inte utbildad än i någon speciell riktning. Vi har tränat lite dressyr för husbehov och kondition i skogen. När vi är ute blandar han friskt mellan piruettgalopp, galoppombyten, bakutsparkar/hopp rätt upp i luften med bakutspark, stå på bakbenen, piaff, hoppa jämfota ömsom med framben ömsom med bakben och mycket mer. Det är en kombination av stress, arbetsvilja och spänning över att få vara ute i skogen. Hur skall jag reda upp det hela och hur skall jag kunna utveckla hans talang för samling och rörelser? Jag vill att han skall förstå NÄR man vill ha något speciellt utfört och att det inte blir som nu - okontrollerat bus! :crazy:

Sv: Jag behöver tips och råd!

Hur gammal är din häst?

Jag har travare, två stycken. Och det blev gärna lite för mycket bus i början. Men vi har kommit över större delen av det nu.

Jag löste problemet genom att ge uppgifter. Min valack har exempelvis en tendens att börja trava lite nu och då när vi egentligen skall skritta lugnt och sansat. Det hjälper föga att sitta och dra eller liknande, utan jag lägger en volt så snart han börjat trava utan att jag sagt till. Är han på det humöret kan det mycket väl bli hundra volter på lika många meter, men för det mesta ger han sig efter bara en liten stund.
Det handlar om att göra det jobbigt att göra sånt som jag inte bett om, och enkelt att göra sånt jag ber om. Hans syfte med att trava var att komma hem fortare, men eftersom vi lade en volt varenda gång han började trava gick det i själva verket mycket långsammare.

Samma sak med bockande och annat bus, fast där beror det på vilken häst jag sitter på. Mest har jag bara ignorerat och fortsatt be om det jag vill ha gjort. (ex galopp)

För mig kommer avslappning före samling, får du honom inte att slappna av och gå lugnt kommer du aldrig få till en ärlig samling med både rumpa och rygg.

Han är sju år och är alltså väldigt sent tagen pga skador och krånglig första inridning. Det är ju bättre att ta dem lite tidigare... Men, men nu är det som det är! Ja, det där med att lägga volter "vet" jag egentligen i bakhuvudet men den kunskapen hade nog glömts bort! Tack för påminnelsen! Det har funkat på andra hästar. Vi ska försöka komma iväg till tränare och ridhus nu när det blir lite mera vår så får vi väl se om det ger något för skogsridningen också. Kruxet ute är att stressen hos honom ligger i att hänga med de andra hästarna så han inte blir frånsprungen/lämnad i skogen. Jag vet inte om det är nåt som kommer att bli bättre med tiden när han får lite mer skinn på näsan?!
Och nej, med spänning kommer man inte långt med dressyrarbetet. Han har en så stor kapacitet och vilja så det vore kul att kunna plocka fram den energin på ett avslappnat och elastiskt sätt.

Jag vill inte låta tråkig men rid inte ut tills du har en lydig häst! När din häst är lydig och följsam på ridbanan kan du nästan vara säker på att han lyder dina signaler även när du rider ut.

Visst man kan lägga volter lite här och där, men min erfarenhet är att det inte alltid hjälper. Är hästen riktigt uppstressad kan detta bara göra saken värre. Prova rid ut efter ett ridpass på banan när han är lite trött - då tar du bort mycket av spänningarna.

Kanske inte så mycket tips men önskar dig ändå lycka till..

Jag tycker tyvärr inte att en lydig häst på ridbanan hänger ihop med en lydig häst i skogen... Min 20-åriga dam är superlydig och arbetsvillig på ridbanan, lyder minsta lilla hjälp (eller försöker i alla fall). Ute i skogen (ensam) förvandlas hon till en liten krutdurk som tar första bästa tillfälle i akt att vända på en femöring och springa hemåt. Då hjälper inga fina hjälper i världen...
Hennes beteende bottnar nog i att hon har svårt att lämna kompisen i hagen och inte vill vara ensam med matte i skogen (jag är nog inte mycket att ha när det kommer en björn enl. henne, och björnar kan se ut lite hur som helst - en bil, grannens islänning, en människa med hund....:rofl: ). Jag brukar försöka hitta på arbete även ute i skogen, försöka få henne att koncentrera sig på mig. Det fungerar ibland och ibland inte... vi jobbar på det!
Ursäkta - kom ifrån ämnet lite...

Något som har funkat väldigt bra på min pigga och busiga arab är att först rida 20-30 min på banan. Då får han utlopp för den värsta energin, samtidigt som han (oftast) slappnar av och blir mjuk och lydig. Efter det blir det mycket roligare att rida ut, eftersom han lyssnar bra och är mjuk i kroppen. Då han dessutom är ganska lågutbildad är det lagom att jobba honom ofta och kort på banan.
Nackdelen är väl om man har en häst som behöver en lång uppvärmning innan den kan börja jobba ordentligt på banan. Men isåfall kan man vissa dagar välja att strunta i skogsturen efteråt...
Vet hur det känns att sitta på en talang men inte veta hur man ska gå till väga för att utnyttja den...men du har ju iallafall insett att det finns ett problem, och det brukar vara det svåraste:)

ja, det är nog så att vi behöver mera jobb på ridbanan. Även om det är busigt i skogen så vet man att det finns en bra grund och disciplin att jobba med, oavsett hur bra/dåligt det fungerar i början. Det blir väl bättre med tiden så jag får hänga i och träna på.

Äsch, finns det inga mirakelpiller? :idea: ;)

Det är lite så min häst också fungerar. På banan är han mycket samarbetsvillig - om än outbildad - och bjuder inte på så mycket bus.

Ja, usch jag är alldeles för okunnig egentligen för att köpa en unghäst och utbilda själv! (Se där, ännu ett erkännande :angel: )
Min förra häst utbildade jag aldrig ordentligt utan skogsred mest och jag inser ju nu att vill man ge sin häst en bra framtid så måste man satsa lite och lära sig sådant man inte kan. Rent krasst kan man ju konstatera också att en skogsriden häst inte är värd många kronor om man händelsevis skulle vlija byta häst någon gång.
Det får bli mer dressyrträning och lite hoppning framöver. Visst blir man sugen när vårsolen tittar fram?! :bump:

Moheed skrev:
Kruxet ute är att stressen hos honom ligger i att hänga med de andra hästarna så han inte blir frånsprungen/lämnad i skogen. Jag vet inte om det är nåt som kommer att bli bättre med tiden när han får lite mer skinn på näsan?!

Jag brukar växla mellan att rida själva och rida med andra. Är han väldigt uppåt blir det att vi rider själva eftersom det då är lättare att få hela uppmärksamheten och det blir heller ingen tävling av det hela.

Men visst kan det vara jobbigt för hästen i början att vara själv, men det löser sig med tiden bara du som ryttare är lugn i dig själv.

Alkemisten skrev:
Visst man kan lägga volter lite här och där, men min erfarenhet är att det inte alltid hjälper.QUOTE]

Grejen är väl att man måste vara konsekvent och lugn. Gör man bara volter "på måfå" när man ledsnar förstår inte hästen sambandet och kan stressa upp sig av att den inte vet vad som förväntas.

Annars var det ett bra tips med ridning på banan innan man rider ut. Jag gör tvärtom, rundar av med lite strechande volter på banan i skritt.

Jag har en sån där sprattelgubbe också :rofl: Vissa dagar är värre än andra, men han är alltid lugnare på morgonen innan han varit ute i hagen och busat. Jag rider i princip alltid ensam när jag rider ut, för då tycker jag att jag har hans uppmärksamhet och han blir inte lika lätt distraherad som om vi rider tillsammans med andra.

Jag har också jobbat min häst mycket från marken och han är van vid röstkommandon, vilket jag tycker hjälper i "stressade" lägen. Jag har också använt mig av volter, men också av halt vilket jag först lärt in från marken. Alltså stanna upp på något sätt och ta tillbaka "kontrollen". Inte så lätt i början kanske men med envishet och genom att vara konsekvent har det gått framåt för oss iallafall...

Sen som någon annan sa, ignorera beteendet så mycket som möjligt och tänk FRAMÅT!!

Lycka till!

Alkemisten skrev:
rid inte ut tills du har en lydig häst! När din häst är lydig och följsam på ridbanan kan du nästan vara säker på att han lyder dina signaler även när du rider ut.

Jag skulle säga tvärtom...när hästen väl lyder ute i skogen, kommer den förmodligen bli mer lyhörd även på banan.
Tycker inte alls att lydnad på ridbanan är någon förutsättning för motsvarande lydnad ute, hästen ser det alltför ofta som två helt skilda saker.

Du skriver att din häst är busigare på eftermiddagen.. Min är det också, men jag har kommit på att det är för att han är hungrig! Om han inte har en full mage är han inte nöjd med livet! Hästar som är stressade kan i själva verket vara hungriga!

Det är klart om man rider annorlunda ute, tex rider snabba galopper som man inte gör hemma. Så vill ju hästen göra det hela tiden när man rider ut. Det vågar dock inte jag!:o Så när jag har lärt min häst att följa hjälperna rider jag en öppna längs skogsvägen eller en kort galopp över en äng etc. Visst är naturen en underbar plats att öva men det kräver ju att man klarar av det, om det händer något också..

Det är väl klart att man gör en volt strategiskt till hästen stannar etc. Men jag har ändå märkt att detta inte hjälper på alla hästar. Sedan finns det kanske inte alltid en möjlighet att göra en volt. Rider man på en smal skogsstig i kuperad terräng som vi har här hemma kan man knappast göra några volter..

Det där med mätt och nöjd häst har jag också funderat på om det kan ha någon betydelse, för ofta tar vi in dem vi ska rida direkt från hagen på eftermiddagen och sadlar direkt så får de äta när de kommer hem sen. Det blir ju bara en timma förskjutet ungefär men mentalt kan det kanske vara betydelsefullt? Vissa dagar har hästarna mer bråttom på hemvägen än andra dagar. Undrar om man skall börja föra lite dagbok för att se om det finns ett mönster. Igår pratade jag och min ridkamrat under hemvägen om att hästarna var ovanligt lugna och tillfreds. När jag tänker till hade de fått stå inne en halvtimma och äta först. Intressant!

Moheed skrev:
Hur skall jag kunna rikta min hästs energi till något positivt och kreativt? Han har en sån energi när vi rider ut och den riktas bara uppåt och han vet inte riktigt vart han skall ta vägen. han blev inriden förra sommaren så han är inte utbildad än i någon speciell riktning. Vi har tränat lite dressyr för husbehov och kondition i skogen. När vi är ute blandar han friskt mellan piruettgalopp, galoppombyten, bakutsparkar/hopp rätt upp i luften med bakutspark, stå på bakbenen, piaff, hoppa jämfota ömsom med framben ömsom med bakben och mycket mer. Det är en kombination av stress, arbetsvilja och spänning över att få vara ute i skogen. Hur skall jag reda upp det hela och hur skall jag kunna utveckla hans talang för samling och rörelser? Jag vill att han skall förstå NÄR man vill ha något speciellt utfört och att det inte blir som nu - okontrollerat bus! :crazy:

Här har du någon som har samma problem :angel:

Alkemisten skrev:
Det är väl klart att man gör en volt strategiskt till hästen stannar etc. Men jag har ändå märkt att detta inte hjälper på alla hästar. Sedan finns det kanske inte alltid en möjlighet att göra en volt. Rider man på en smal skogsstig i kuperad terräng som vi har här hemma kan man knappast göra några volter..

Sant. Men då kan man ju jobba på sånt på grusvägarna så undviker man situationer där man inte kan korrigera hästen tills en korrektion inte längre blir nödvändig.
Eller så hittar man på något jobbigt som är möjligt att göra även på smala skogsstigar. Man får väl vara lite uppfinningsrik. ;)
Samma med om volter inte funkar med hästen, då får man hitta på något annat. Men principen är densamma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka