Jag behöver råd

Ida_79

Trådstartare
det är så att Hajdi är tjurig och gärna tar ett tjuvnyp när man leder henne.. Hon är lydig o går alltid bakom,går aldrig om eller så. Men hon blir tjurig när hon går bakom,öronen slickat bakåt. Vad ska jag göra. jag blir arg på henne o ryter i o bakar henne ngr stag,men det hjälper inte. om hon går ijämte så är det nästan inga problem!! Vad ska jag göra???? kom gärna med förslag o ideer!!:idea:

Sv: Jag behöver råd

Hej!
Även om din häst är lydig låter det som en ledarskapsfråga ändå. Hon rättar sig i ledet men under en liten protest. :smirk: Är din häst en stark personlighet och ledartyp i sin flock? Min kompis hade en häst som hon var på NH-kurs med för några år sedan. Hon var också väldigt lydig och utmanade aldrig sin matte, men visade ändå tydligt vad hon tyckte om saker och ting. Kursledaren godtog inte det, utan jobbade på med hästen och gav sig inte förrän hon gjorde det han bad henne om med öronen framåt. Vet inte vilka ambitioner du har :), men förstår att det känns otrevligt att leda en häst som ser grinig ut. Att hon nafsar och biter skulle inte jag godta. Prova kräva lite mer av henne för att se hur hon reagerar :) Ägna mycket tid tillsammans så växer ni nog ihop så småningom. Lycka till!

Sv: Jag behöver råd

Det verkar som hon inte accepterar att gå efter dej eftersom hon ser sig själv som ledare och inte dig.
Du borde göra mycket ledarskapsövningar, och se till att det är du som bestämmer!
Om hon går bakom dej och börjar tjura och du då låter henne gå bredvid dej iställe låter du henne ta komandot och det är inget bra. Vill du att hon ska gå bakom så ska hon det, de måste hon lära sig acceptera, nu kämpar hon om ledaskapet..

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 687
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar