Jag behöver råd!!! Se nedan

P

persika

Hästen försöker slingra sig och går inte fram för skänkeln. När hon väl kommer fram springer hon bara på. Hon är stark i handen, tar ej förhållningarna bra.

Det är rent utsagt katastrof. Hoppträningen förra veckan kunde slutat illa.

Vi har vart hos en sadelmakare och fått en ny sadel utpassad. Vi ska även kolla tänderna nästa vecka. Har tredelat tränsbett med fasta ringar. Hon har dock fått ovanan att hugga efter bettet vid tränsning, så jag tror det är nåt med tänderna.

När man rider ut kan hon hetsa upp sig jättemkt. När medryttarn rider säger hon att det känns som att hästen försöker sticka, sen har hon börjat stegra sig. Jag skrittade på lång tygel, när jag kortade upp den på hemvägen började hon stegra, "hoppstegra/stampa" och takta.

JAG BEHÖVER RÅD.

Sv: Jag behöver råd!!! Se nedan

Rid inte henne förrens tänderna är kollade eller alternativ köp ett hackamore så länge. (vilket för övrigt är ett jätte bra bett att alternera imellan, om man känner sig säker med det)

Det enda tips jag kan ge så länge!

Jag skulle tanka mig att hasten behover en ordentlig omskolning.

manga ganger brukar jag bemota sadanna problem med att gora en inridning fran borjan sa att man kan ratta alla fel i ett tidigt stadium och inte satta en massa press pa hasten, utan ta allt ut efter ett system och reda ut problem ett for ett.

tex sa ar det ju ingen ide att hopptrana med en hast om den hoppskuttar runt, undviker skankeln stegrar, osv. Hopptraningen for ju inte hasten framat i ridningen. Antagligen blir hasten bara nervosare och mer forvirrad.

Och sen kollar man ju sjalvklart att hasten ar okej fysiskt (om man inte skriver den kommentaren sa far man pisk hara pa buke jue) ;)

rid inte förän ni kolat tänderna, under tiden ni väntar på tandläkare kan ni öva ledarskaps övningar

jag är inte toppen på ledarskaps övningar men kan lite *ni som vet bättre säg imot, för jag vill inte göra fel*

i paddocken, påväg frånhageen, tillhagen mfl ALLA lägen där du leder

testa att stanna - hästen ska stanna när du stannar och gör den inte de så stampa i marken (dvs. Markera - efter hand kommer hästen lära sig att stamp i marken = fel.)
gör halter regelbunde och beröm antingen via klapp eller med röst

svänga - du ska då inte behöva hålla krampaktigt i hästen (detta ska du börja med EFTER att halterna funkar nått om nått anser jag) då går man framför hästen (hästen ska alltid vara någon bakom dig för att visa respekt till dig och ditt ledarskap) sedsan är det bara att svänga kanske lägga in någon halt osv.

rygga - hästen ska fortfarande vara bakom dig då du börjar gå mot hästen, då ska den baka och om hästen inte gör det brukar jag svicha grimskaftet mellan frambenen men råder dig med en häst som stegrar att inte testa det då hon kan regarea negativt på det.

sedan kan man ju jaga baken :angel: det blir som framdel/bakdels vändningar typ och jag tycker det är bra

vikrtig att tänka på när du gör alla sorters ledarskapsövningar - hästen ska vara BAKOM dig.
sedan får du ALDRIG visa din rädsla för hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack allihop.

Vi behöver träna mer ledarskap, det stämmer! Speciellt eftersom hon också är ny för mig. Men samtidigt har jag inte lagt så stor vikt vid det eftersom hon på det stora hela är väldigt bra i all hantering samt tar en åtsägning bra. Men jag kan definitivt störa mig på att hon inte helt har accepterat mig som ledare än. Men, går det på en natt? ;) (kanske det gör?)

Jag ångrar mig att vi inte propsade på att få en klinikbesiktning gjord vid köpet. Då hade man iaf vart fullständigt säker på att hästen var fräsch när man köpte den. Hästen är relativt gammal, 14 år, och har vart hos tidigare ägaren i 10 år. Överträning och skador är vanligast under det första halvåret hos den nya ägaren, säger en del veterinärer. Men ingen utsätter väl sin häst medvetet för det... Hoppas inte det är fallet!!

Har så många obesvarade frågor i huvudet nu som jag inte kan sitta och fråga om på ett forum, eftersom inte ni har sett hästen. En veterinär samt förmodligen tandläkare ska få kolla hästen. Hoppas det går bra, håll tummarna!

Hur länge har du haft hästen?
sådär ca tre-fem månader?
det låter nämligen lite så att hon testar sina gränser med dig.
"Förhoppningsvis" är det tänderna och dina problme slutar där annars så kan det vara så att du har skaffat dig en envis häst precis som jag sitter o jobbar med idag.
Har nämligen samma problem som dig. Vill inte riktigt jobba framåt och vill inte stanna, hon drar mig ur sadeln o.s.v.
När du har fixat tänderna och hon beter sig likadant, ta hjälp utav någon duktig vän eller helst en tränare som kan sitta på henne en stund, kan tyvärr vara så att ni behöver sätta stopp för hennes "olater" och det är alltid lättare att ta hjälp då från någon riktigt duktig ryttare först.
Lycka till o ge INTE upp!

jag skulle också råda dig till att kolla tänderna (hela mulen kanske till och med?) i första hand, men även ryggen.

Vad får hon för foder och hur mycket i förhållande till aktivering? Har hon överskottsenergi? Några andra olater? Hur är hon att hantera? Det är ganska svårt att ge råd om besvärliga hästar så här via nätet men jag gör ett försök ändå.

Om ni hittar något fel som gör att hon har ont, så var som cissi_k skriver inte förvånad om problemen finns kvar när hon har fått hjälp. Många hästar har ett rejält smärtminne och förväntar sig helt enkelt att det ska göra ont, har lagt till sig med dåliga ovanor etc. Om hästen har börjat med detta beteende nu på senare tid och det dessutom eskalerar ser jag ingen anledning till omskolning av hästen.

Har du provat att tömköra henne och jobba henne från marken? Det är väldigt nyttigt när man har en "problemhäst" - det finns ingen risk att åka av, man ser hela hästen och hur den rör sig och reagerar på olika hjälper, när spänningarna kommer, hur hästen jobbar och mycket mer som är svårt att se från sadeln. dessutom är det ett väldigt bra sätt att jobba av hästen lite överskottsenergi.

Senast ändrad:

tack så mkt för era kloka svar! jag tänkte göra en uppdatering så att ni får höra hur läget är!

Veterinären var och kollade hennes tänder igår, hon hade hakar på båda sidorna. Speciellt på vänstersidan var det mest, det var förmodligen en av faktorerna till varför hon var/är mer svårställd i det varvet. Sedan var ju förra dressyrsadeln som skickades med vid köpet trasig, bommen var av. Sadelmakaren sa att hästen, till följd av det, är lite sned i ryggen och lägre på vänstersidan. Nu har jag två bra sadlar samt en padd men sadelmakaren tyckte även att jag skulle köpa en BoT ryggvärmare.

Jag har bara haft hästen i två månader, så det är klart hon testar mig. I förrgår började vi träna på att hon ska hålla sig bakom mig när jag går, och att hon ska stanna och backa precis när jag gör det. Det funkar förvånansvärt bra, för nästa dag hade hon fattat grejen och var jättelydig!!

Angående foder får hon Hippo Bas Cool, det är havrefritt. Trots det har hon mycket överskottsenergi. Min dressyrtränare säger att hästen gott kan motioneras två gånger om dagen några gånger i veckan. Så det ska jag börja med nu vartefterhand. Jag ska även öka hösilagegivan samt ge henne E-vitamin för muskeluppbyggnadens skull enligt sadelmakarens råd.
En annan dressyrtränare har också tipsat om att tömkörning skulle göra henne gott! Löshoppning nån gång ibland för överskottsenergin är nog också bra.

En sak som är lite synd är att hon fortfarande är väldigt sur att sadla, trots att det nya sadlarna passar bra. Men pga att hon nu tyvärr är lite sned i ryggen och inget bra musklad får man väl ha överseende med det. Så jag tror på det där med smärtminne, som lewellyn skriver. Sadelmakaren sa att "sur-problemet" kan gå bort helt eller periodvis, eller sitta kvar hela hästens liv. Det är sånt man inte kan göra nåt åt och får acceptera...

Angående träningen, så ska jag åka till den tidigare ägaren så snart som möjligt, hon kan säkert hjälpa mig eftersom hon haft hästen så länge!

Så nu är jag förväntansfull och hoppas att det ska gå framåt, för det känns som att det ska fixa sig nu när jag har fått svar på saker och ting! Det är verkligen jättebra att det finns hästkunniga människor omkring mig som jag kan rådfråga.

Håll tummarna för mig nu :bump:

Hur länge har du haft hästen?
sådär ca tre-fem månader?
det låter nämligen lite så att hon testar sina gränser med dig.
"Förhoppningsvis" är det tänderna och dina problme slutar där annars så kan det vara så att du har skaffat dig en envis häst precis som jag sitter o jobbar med idag.
Har nämligen samma problem som dig. Vill inte riktigt jobba framåt och vill inte stanna, hon drar mig ur sadeln o.s.v.
När du har fixat tänderna och hon beter sig likadant, ta hjälp utav någon duktig vän eller helst en tränare som kan sitta på henne en stund, kan tyvärr vara så att ni behöver sätta stopp för hennes "olater" och det är alltid lättare att ta hjälp då från någon riktigt duktig ryttare först.
Lycka till o ge INTE upp!

Ja, det låter som att våra hästar är rätt lika, min gör likadant :angel: Min dressyrtränare satt upp på henne för ett tag sen och red till henne lite och då gick hon jättefint (och då hade hon på sig den dåliga sadeln).. Så det finns hopp!

Jag säger detsamma till dig, ge inte upp och lycka till!

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 400
Senast: -Catherine-
·
F
Träning Hej Alla hästvänner! Någon som vill hjälpa mig? Rider sen en tid tillbaka ett 5 årigt sto. Hästen har alltid gått i samma flock...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Nica2
·
Hoppning Jag har ganska nyligen köpt mig en hoppehäst och kommit igång med hoppträningen. Eftersom jag inte haft henne så länge ännu känner vi...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: tant agda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama