Jag behöver råd ang. skoning

M

MalinArnells

Hej bukare. Jag behöver lite tips och råd hur jag ska träna min nya ungponny inför kommande skoningar. Fick honom för drygt en vecka sedan, oskodd. Han har aldrig haft skor utan bara verkats. Men eftersom vi har mycket asfalt för att ta oss någonvart från stallet + väldigt stenigt så ville jag åtminstånde sätta skor på honom fram. Sagt och gjort, nu sitter det skor på fram efter många om och men..
Hovis var ute idag och skodde. Första hoven gick jättebra. Andra hoven gick sämre. Pålle ville mest stå på bakbenen... och var måttligt inponerad av att behöva stå på gången så här lääääänge. Till saken hör det även att han över lag är ganska ouppfostrad, bitig osv. men jag jobbar på det....:crazy:

till frågan:
Hur tränar jag honom så att han blir lugnare att sko? Har ni några knep/tips?

Sv: Jag behöver råd ang. skoning

Öva på att hålla hoven i den ställningen som hovslagaren har samt att med ex kratsen slå mot hoven.

Ja det har jag övat på några ggr och det går bra. Men finns det nått mer man han göra? Och VAD ska jag göra när han ställer sig på bakbenen när man håller på fram?

mitt sto har alltid varit krånglig när det kommer till skoningen. det som har funkat på henne är att inte ha henne uppbunden i stallgången utan jag har stått å hållt i henne. så har hon fått stå å ätit hösilage, så hon konsentrear sig på nått annat. hon har också en tendens att kasta sig bakåtå resa sig när hon tröttnar för mycket.. det är bara å hålla i å hoppas att hovis orkar hålla kvar till hästen ger sig.
vi har gjort stora framsteg med mitt sto.. dock så skor vi henne först fram å sen väntar vi ett par dagar innan vi tar bakskorna. hon har én anledning till att inte vilja bli skodd.. vart slagen av en hovis med hamare i huvudet som unghäst.. huj... så vi tar det lugnt.
bråka inte i onödan.. få honom att lita på dig å hovslagern så ska det nog gå bra. om du har möjligheten så försök sko honom lite oftare än vanligt så går det snabbare och lättare..

Tack för tipsen. Min är jättesnäll att hålla på med, och lyfta och sånt. men det verkade idag mer som att han var otålig och bara ouppfostrad. Det gick liksom bra när han fick stå och bita på grimskaftet som jag håll honom i, men så vill jag ju inte ha det. Känns som att man har massa träning framför sig för att han bara ska kunna stå och slappna av....Hovis orkade tyvärr inte hålla emot honom när han stegrade och höll på, men vi gav oss inte.

Bak blev han bara verkad och det gick toppenbra, by the way:)

det kanske är ljudet han stör sig på??? du får hamra lite bredvid honom så han vänjer sig.. min dam är väldigt känslig för ljud.. gillar inte när hovis slår i sömen eller fixar tåkappan.. toklarvig.. hatar ljudet av kardborrband.. hi hi..

Ja han är ju lite spattig på det viset också, han behöver all sorts miljöträning. Men just det här vad man ska göra när han håller på å reser sig tycker jag är svårt... hur man hanterar det liksom..:S

Du kan även testa Monty Rogers grimma,tycker personligen att den funkar bra,genom att man kan göra så att de får ett tryck över nosryggen så lägger de koncentrationen från tex skoningen.Efter första gången så använder jag den numera "bara" som vanlig grimma men om det behövs så tar man i den så blir det genast ett lätt tryck.

Ja han är ju lite spattig på det viset också, han behöver all sorts miljöträning. Men just det här vad man ska göra när han håller på å reser sig tycker jag är svårt... hur man hanterar det liksom..:S

Vår hovslagare höll i hoven ungefär som på böjprov då ponnyn reste sig. Hon var ungefär 130 i manken så han hade inte så stora problem när hon konstrade. Han var också väldigt lugn och stadig för övrigt. Det är nog viktigt. Stressa inte upp dig! Ni kan ventuellt ta en kort paus mellan skoningen av fram- och bakhovarna och gå en runda runt stallet om hästen inte orkar stå stilla. Se till att hästen blir vän med hovis så att det är trevligt när han kommer, det tycker iaf hästarna i stallet där jag rider!

Det är ju lysande om hovis är kompis med dom :idea:

Och inte att han slåss med raspen och sparkas i magen :mad:

Just därför är min häst oskodd...

Vart får man tag på en sånn?:)

Nej precis, ja ska försöka hålla fast honom så om han bråkar nu när vi tränar. Hovis har haft prob. med ryggen så ja förstår om han inte vill vara den som får "ta allt" nu i början... funderar på att ringa en annan nästa gång som är mer fit for fight så att säga :-P haha! Nä men ja vill helst inte byta hovslagare det första jag gör eftersom jag tycker att min nuvarande är väldigt lugn och stabil och berömmer mycket, han ger hästarna även pauser när de behöver..dock synd att han har prob. med ryggen. Antar att det är träning träning träning som gäller.

Grimman heter Dually,vet inte om den finns i vanliga hästaffärer men den går att beställa via Monty Roberts webshop

tack :) ska kolla det. Hur fungerar den egentligen?

Lugn. Det hela är en träningssak. Din häst är en vinglig tonåring med kort tålamod. Du gör hästen och hovslagaren en tjänst genom att träna med din häst så ofta du hinner. Lyft hovarna korta pass. När hästen står still och sköter sig så sätt ner hoven och beröm mycket med röst och smekningar. Har hästen kort tålamod så gäller det att vara ett steg före. Lyft hoven och sätt ner den innan du vet att hästen börjar röra på sig. Naturligtvis ska du kunna lyfta längre perioder sen också, men börja i rätt ände!
Lycka till!

Hej! Jag vet att han är ung och har kort tålamod. Men det har gått jättebra innan att hålla uppe hans hovar under en lite längre tid, inte bara upp och sen ner direkt igen. Förra ägarna har inte alls haft problem med att han försökt resa sig när deras hovslagare har verkat honom. Det var nu när han skulle få på skorna som det inte fungerade riktigt som det skullle. Men eftersom första hoven gick så himmla bra så känndes det mest som att han försökte resa sig bara för att testa om han kunde slippa undan, vilket han också gjorde till viss del eftersom hovis inte orkade hålla honom. Klart att det är nytt för honom men jag vill ändå ta tag i det och träna bort det så att det inte blir ett problem senare. Jag har redan gjort framsteg. Vet inte om alla gillar min metod men jag knöt faktiskt fast honom i boxen så att han hade en vägg bakom rumpan(så att han inte skulle kunna backa bakåt eller kasta sig) Sen så tog jag upp hans framhovar och kratsade och bankade lite med hovkratsen. Nästan direkt försökte han backa och resa sig, som att han fått för sig att han ska börja med det så fort man tar upp hoven, men jag höll fast den ordentligt tills han slutade och satte ner den andra framhoven. Han blev lite förvånad när det tog ordentligt stopp i grimskaftet och att jag höll kvar hoven utan att släppa den fast han stod på bakbenen. Jag höll kvar tills han ställde sig ordentligt igen, då släppte jag ner och berömde honom. Han försökte nån gång till men sedan så gick det att hålla på med framhovarna utan tjaffs. Bak är han hur snäll som helst iaf. Jag ska fortsätta träna på det där sättet varje dag nu så ska det nog försvinna..tror bara han måste fatta att man inte ger sig och släpper ner hoven bara för att han reser sig, och att det fungerar bättre att bara stå still lugnt så får man vila efter ett tag.
vad tror ni?

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 888
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve