Jag behöver hjälp!!

T

Tarran

Jag har en häst som bara har börjat inte vilja gå in i transporten....! Men vi får ju alltid in henne, men det kan ta ett bra tag.....!!! snälla hjälp mig......???

Sv: Jag behöver hjälp!!

Hur gör ni när ni lastar då?

Ju mer man "bråkar" in hästen desto obehagligare tycker den det är att bli lastad.

T.ex. 3-4 pers tvingar in hästen, man drar i den så den far upp och slår huvudet i taket, och så fort man lyckats få på hästkraken så stänger man och åker iväg...då blir det ju inte enklare nästa gång.

Ställ transporten öppen i hagen o lägg nått gott i så hästen i sin egen takt kan upptäcka att den inte är så hemsk...

Sätt fast en longerlina i samma ring som grimskaftet (ha kvar grimskaftet), dra sedan longerlinan runt bommen och ut genom transporten, på sidan av hästen (helst på den sidan som inte är på mot mitten). Sedan är det en person som lastar hästen precis som vanligt, stannar hästen, drar den andra personen linan bakom hästen, på så sätt sätter man tryck både i grimman och på rumpan. Våran ena var svårlastad förut, men sen gick han in så fort han kände trycket av linan på rumpan :)
lycka till!

lastträna. In och ut tills hon tkr att transporten är okej.

smaaaaaart :smirk: kom du på det alldeles själv ?

Fast jag tycker det är bra att Giraff skrev så, för inte många tänker på det utan får sina tips och använder dem när det är dags att åka någonstans. Då lassar de med hjälp av linor eller vad det må vara och åker sen iväg. Sen lassar de kanske inte på ett tag igen...

Bättre då att ta en dag eller två när man inte ska iväg någonstans. Då finns ingen tidspress utan man kan ta det lugnt och lassa och lassa av tills hästen känner sig trygg.

Jag skulle själv behöva göra det med min nya häst, han kastar sig bakåt ibland... Går toppenbra att lasta med linor, men ibland är man ju faktiskt själv. Jag ska ta tag i det när jag har mer ork, just nu åker vi ingenstans alls. Jag har tänkt försöka lära honom att gå in själv, så jag kan skicka in honom och själv stå kvar utanför...

Jag gick på en NH kurs där fick jag bl.a. träna lasta min häst vilket har varit ovärderligt!

Metoden är att varken dra eller eller putta hästen in i transporten.

Gör som så att ta en dag med mycket tid (det kan ta ett tag om hästen har varit med om tråkigheter eller dyl.) Det är viktigt att det får ta den tid det tar! Ta ett längre grimskaft och led hästen mot transporten om hästen stannar (eller när) så håll bara emot men slit eller dra inte in hästen! Utan vänta tills hästen tar ett steg i rätt riktning så släpp efter (du måste vara snabb!) med denna metod så lär sig hästen att det är skönt att gå i rätt riktning och efter att gjort denna manöver tillräkligt många gånger gick min häst in i transporten själv! Aldrig mera stök och bråk!

http://www.bhsh.se/

Jag fattade också henne budskap med de orden, men det verkade ett ganska ironiskt inlägg ..

Införskaffa Monty Roberts DVD Load-up där han visar hur man utan att bråka enkelt kan lasta sin häst själv. Tyckte det var en självklar metod som jag ska börja träna min häst med så fort jag har införskaffat Dually-grimman!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka