Jag behöver eran hjälp nu alla Kanin "experter"

R

rattalskare

Hejsan alla kanin "experter" Min Troj (Hermelin) blir ju bara värre och värre.. När jag köpte honom i Oktober var han lugn och fin och han fick vara ensam 2 dagar för att stadga sig i sitt nya hem. Han var då 7 månader. Nu 5 månader senare har problemet successivt blivit värre och värre. Nu kan jag inte sticka in handen i buren förrän han flyger på mig eller hans tjej kompis (han är kastrerad) han morrar, sparkar och hugger i luften och på mig eller honan. När han är ute i hagen så kutar han in om någon kommer in i mitt rum. Det känns ju lagom kul att han är så hära. Jag har försökt med allt varit snäll och bjudit på godsaker ur handen men då har han bara suttit i ett hörn och skakat. Jag har lytt en annan zooaffärs råd och tvingat honom upp i famnen och haft handskar på mig men inget resultat... Jag har lagt ner använda kläder i hagen för att han ska vänja sig vid min lukt han har legat på dem men inget resultat där heller. Nu vet jag ej vad jag ska ta mig till honan är ju så go att gosa och kela med men det funkar inte om man sitter i hagen för då flyger hanen på henne eller mig. Så jag tvingas ta upp honan varje gång jag vill klappa henne men hon vill helst vara på marken och bli smekt så det blir ju inte heller så lyckat. Har pratat med x antal zoobutiker men jag har inte fått något resultat av deras ovanstående tips heller. Var i en "ny" zoobutik idag och frågade om detta problem och de sade att om jag tog kontakt med uppfödaren så skulle jag få en ny kanin men jag vill ju inte ha någon annan än min ursöta Troj. När jag sedan sade att han var kastrerad så skulle jag helt plötsligt inte ta kontakt med uppfödaren. Men nu är det så att jag och min familj kan leva med det hära "problemet" för vi har ju anpassat oss men frågan är LIDER HAN när han får leva i (som vi ser det) stress? jag kanske borde tilllägga att han tappar päls jämt och detta är väl ett försvars beteende? han får alla viktiga vitaminer.

Tacksam för snabba svar // Erika

Sv: Jag behöver eran hjälp nu alla Kanin "experter"

antar att du aldrig har gjort nått elakt emot honom men eftersom du säger att det har kommit mer och mer desto längre tiden har gått så måste man ju börja fundera om det sitter djupt i huvudet på honom?

jag kände en kanin som var nästan likadan, hon högg och satt inne i buren, längst inne i hörnet och tryckte. Vågade aldrig komma fram. När hon släpptes ihop med en hane (ja hon skulle få ungar tyckte ägaren :crazy: ) så attackerade hon om och om igen honom.
hon fick sin kull och blev under tiden mycket mer behaglig men sedan blev hon som vanlig igen och ägaren beslöt att ta bort henne. Hon var i stort sätt ohanterbar på slutet.
Känner en av hennes döttrar och hon har också ett annorlunda beteende men går att hålla på med.

vissa djur föds med lynnesfel tyvärr.

Nej aldrig någonsin har jag eller någon i min familj varit elak mot honom. Men kanske uppfödaren :confused: :crazy:

Tigertofflan: Jo det tror jag nog att han gör men hur skulle man kunna testa att han verkligen gör det?

Så åter till min fråga tror ni att han lider av all denna stress?

Men kanske uppfödaren
Men det borde inte spela nån roll, om det blir värre med tiden menar jag.

Jo det tror jag nog att han gör men hur skulle man kunna testa att han verkligen gör det?
Tja... knäpp runt huvudet och se om han vänder öronen dit ljudet kommer ifrån, eller gå fram och tillbaka framför buren så ser du var han tittar/har öronen.

Så åter till min fråga tror ni att han lider av all denna stress?
Jag tror inte att en stressad kanin har det bra. Han är uppenbarligen väldigt orolig över vad ni ska göra med honom, och den oron/rädslan skulle inte jag vilja leva med. Frågan är om det går att göra något åt det. Jg vet inte, har inte sett kaninen.

klart han lider. ingen mår väl bra av att vara arg/rädd/vaksam dygnet runt.
nu är inte jag någon expert av kaniner för fem öre, men vi hade en på ridkskolan som betedde sig ungefär som din (om man bortser från attackerna mot andra kaniner). Tyvärr var han ju ridskole-kanin så ingen åkte till vet. och kollade utan han vart skjuten en dag bara. Men åter till ämnet..
Man skulle ju kunnamisstänka att han har ont någonstans eller rent utav en tumör?
Kosta på ett besök hos vetrinären, det är nog vad jag skulle göra iaf.

Okej tack allihopa för att ni har svarat ska försöka få mina föräldrar att fatta att vi ska åka till vetten för en kontroll.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 932
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 262
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar