Jag behöver bli jättepeppad!

maiagull

Trådstartare
Lillan som är 15 månader nu har blivit "dagisförkyld". Och efter nästan en veckas relativt normal snuva drog febern iväg och vi åkte på penicillin. (öron och lite i lungorna.) Hon vill inte äta, inte dricka, absolut inte äta penicillinet. Och det är jätteäckligt :crazy:. Och jag känner mig heldeppad.

Jag uppför mig som om hon är dödsjuk känns det som, men jag är minst lika uppjagad. Jo jag har ju snuvan också, men den är betydligt bättre. Men min mage har farit också, av ren j-la nervositet. Och jag vill inte lägga mig på kvällarna för jag gruvar för hur nätterna ska bli.

Jag ska ALDRIG mer ha barn! Definitivt. Ett bekymmer räcker... :eek:

Jag vet att jag överreagerar, men hur gör/gjorde ni? Blir det bättre nästa gång? Eller hamnar jag på psyket för en snuva? :confused:

Kommer hon alltid att bli så här risig av dagissnuvorna. Jag kanske ska sluta jobba så hon får vara hemma och inte gå dagis. :angel:

Så snälla ni, peppa mig lite för det här är löjligt allvarligt.
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Mina barn började hos dagmamma den 3/9. Sedan dess har de varit snorfria en vecka. Feber till och från, hosta som väcker dem på nätterna (och även mig).

Har varit på VC två gånger och båda gångerna fått diagnosen virusförkylning. Inget att göra åt med andra ord.

Jag kan mycket väl förstå din frustration och oro. När febern börjar stiga nära 40 grader och även lite över så vill inte jag vara med längre. :crazy:

Sömnbristen ska vi inte tala om!!!

Inte hjälper det heller att veta att det är vanligt att det här händer när barnen börjar inom barnomsorgen.

Man får väl helt enkelt skrika i kudden och gå upp och torka näsor!

STOR kram till dig!! Jag vet precis hur du känner dig!

Och så en peppdans för dig, mig och alla andra med sjuka barn! :)

:banana::bump::banana::bump::banana::bump:

/Timsetim
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Kommer hon alltid att bli så här risig av dagissnuvorna. Jag kanske ska sluta jobba så hon får vara hemma och inte gå dagis. :angel:

Så snälla ni, peppa mig lite för det här är löjligt allvarligt.

Lugn, lugn :D!! Alla barn som börjar på dagis "måste" gå igenom en viss sjukdomsperiod, men det bättrar sig snart, jag lovar. Varenda litet barn man inskolar blir sjukt, men efter ett tag blir immuniteten mycket, mycket bättre.
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Man lär sig att överleva... Jag har bäddat upp ungarna i min säng med kuddar, så de nästan halvsitter, då brukar både hosta och snuva klara sig bättre. De är nära och man behöver inte kliva upp varje gång de vaknar. Vatten nära tillhands, handdukar, ev hink. Mina har haft en benägenhet att spy när de hostar....

Har ni fått Mollipec? Det är himla bra när det är slemhosta så de får loss det under dagen, även nässpray är en god vän! Sov själv när hon sover på dagen, strunta i de flesta måsten, servera glass om det är det hon äter, thé har faktiskt mina gillat, dvs svagt thé med houng och mycket mjölk.
Även buljonger och tunna soppor har gått hem, nudlar... Det gäller att försöka komma på vad de kan tänkas vilja äta... Saftsoppa fungera för en del!
Saft är inte heller så tokigt, får man inte i dem någon mat så får de ialla fall i sig lite socker genom saften!
Det är ingen större fara för dem att vara ute, så ut och gå med vagnen, både du och lillan får frisk luft och det brukar bli lättare för liten att andas oxå!

En stor kram, kom ihåg att be om hjälp och ställ inte för mycket krav på dig själv! :banana:
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

När bebban fått i sig 5:e penicillindosen brukar det släppa om inte förr.
Isglasspinnar brukar vara bra det lindrar i halsen och bebban får i sig vätska.
Sova med bebis i famnen framför tv:n är en variant när man är mer vaken än sovande.
Sen kan jag trösta dig med att dagisförkylningarna oftast ger med sig ganska snabbt, vid långa ledigheter, jullov och semester brukar det dock bli en ny omgång.
Du överlever och bebis också.
Men man blir trött!
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Tack för kramen. Den värmer verkligen. Och kram tillbaks. Dubbelkram i ditt fall. :)

Det är verkligen jättejobbigt. Och vi är så bortskämda med att hon alltid är frisk. Hon började ju dagis i augusti så jag trodde att hon skulle klara sig. Korkat...
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Lugn, lugn :D!! Alla barn som börjar på dagis "måste" gå igenom en viss sjukdomsperiod, men det bättrar sig snart, jag lovar. Varenda litet barn man inskolar blir sjukt, men efter ett tag blir immuniteten mycket, mycket bättre.

Skönt det iallafall. Att hon blir förkyld mer begriper jag, men jag hoppas vi slipper penicillin iallafall.
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Jag har bisolvon. och det hörs att det släpper i halsen med det.
Tack och lov verkar hon klara av penicillinet, vi trodde det var det magen inte klarade av, men med lite beräkning så verkar det vara ipren-supparna. Så länge vi håller oss till alvedon så är det inga problem. :)
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Ispinnar ska jag köpa.
Vilan är lite svårare med eftersom jag är delägare i ett företag. så det funkar inte riktigt att bara strunta i det.
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Första året på dagis är hemskt!!! Tre pencillin-kurer på mindre än ett år fick min lill-flicka under första året där. Hon hade öroninflammation varje gång, men en gång var värre än alla andra. Då blev även jag helt däckad i tre (!!!) veckor och fick äta alla möjliga mediciner för att bli bra. En månad senare blev vi båda däckade igen i två veckor.

Nu har hon peppar, peppar klarat sig hela hösten utan att vara mer än lite småsnörvlig (märks knappt). Hon går nu andra året på dagis. Hon har bara haft någon febersläng, men det har gått över efter en dag.

Det är bara att försöka göra det bästa av situationen. Tänk på att du slipper alla dessa sjukdomare när ditt barn blir större, så du har igen det sen. Men visst är det hemskt. Jag trodde inte jag skulle stå ut.

Det är också krångligt att få i dem penicillinet. Vi fick spruta in det i munnen med en sådan där spruta (som man kan få med från apoteket om man ber om det) utan nål. Problemet med penicillinet var att hon kräktes alltid första gången hon fick det (det gjorde jag med när jag tog det första gången för det smakar ju vidrigt), men sedan gick det bra ("bra" - hon var ju hyfsat bråkig om man säger så och jag förstår henne).

Genomlid! Det är det bästa du kan göra! *stor pepp-kram*
 
Sv: Jag behöver bli jättepeppad!

Van mamma vägrar Kåvepenin - förstahandsvalet för alla läkare som inte har egna barn.
Sen de fått egna barn brukar man få det som inte smakar rävgift ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp