Jag är trögfattad ..

Sv: Jag är trögfattad ..

Men kunskapen vi människor har är väldigt annorlunda jämfört med 100 år sedan ;)

Rolle
IpL

Finns ett sök modem och en rutar där man skriva vad man söker.
Lite arbete för man göra själv.
Trott att göra allt åt en massa latmask.

Samma bok i olika upplag.
Finns ingen bättre grund handbok for hästager, som du själv börda investera i.

Jag börjar misstänka att du inte förstår ett dugg av det jag skriver. :crazy:

Det är inte så att jag är lat eller inte kan söka på internet utan det är så att om man vill vara med i en seriös diskussion så bör man ange källor till sina påståenden eller länka till en hemsida/sökresultat man menar. Google är inte en referens. (Egentligen vill jag nog påstå att man framstår som lite dum om man inte begriper det.)

När det gäller bra böcker om utfodring av hästar så kan jag hänvisa dig till två av de bästa böcker som jag har läst. De är båda på engelska men jag antar att du kan läsa det.

http://nrc88.nas.edu/nrh/

http://www.amazon.co.uk/Nutritional-Physiology-Horse-Andrea-Ellis/dp/1897676468

Jag vet det Rolla, det är oss gamle och hästarna som har inte hängt med :D
New Age Vetenskap andra inte om hästens million årig biologiska behov ;)

Så enkelt är det tyvärr inte ;) ägarens och TS grovfoder kan ha helt olika värden .. och då kan man inte utfodra på samma sätt. Sen är det inte säkert att förra ägaren kan så mycket om foder heller...

Klart att mängden kan skilja. Men hästen bör ju ändå äta havre om det är vad den är van vid till att börja med och Isåfall kunna slussa in den på annat.

Boken kan vara 100 år gamle, grunden är fortfarenda det samma för hästen är de samma.

Hästens behov är det samma, men inte det vi får ut från markerna.

Standardhö från 100 år sen hade väldigt andra näringsvärden än standardhö skördat idag. En "gammeldags" hävdad vall har en otrolig artrikedom. Moderna hövallar är nästan monokulturer.

Samma med exempelvis havre - den havre som odlades för hundra år sen är inte densamma som odlas idag.

Det är därför som det tjatas om analyser :). Även om hästens behov inte har förändrats, så går det inte längre att säga att hästen ska ha 8kg hö, för det var vad dom fick för hundra år sen. Det höet som dom fick då, finns inte längre!

Jag börjar misstänka att du inte förstår ett dugg av det jag skriver. :crazy:

Det är inte så att jag är lat eller inte kan söka på internet utan det är så att om man vill vara med i en seriös diskussion så bör man ange källor till sina påståenden eller länka till en hemsida/sökresultat man menar. Google är inte en referens. (Egentligen vill jag nog påstå att man framstår som lite dum om man inte begriper det.)

När det gäller bra böcker om utfodring av hästar så kan jag hänvisa dig till två av de bästa böcker som jag har läst. De är båda på engelska men jag antar att du kan läsa det.

http://nrc88.nas.edu/nrh/

http://www.amazon.co.uk/Nutritional-Physiology-Horse-Andrea-Ellis/dp/1897676468

www.google.com är den käller alla kan gå och sök, det är därför det finns.
Vid vissa länk kan vi gå direkt när det går, men så är det inte i det har fallit, och månge gånger vill folk har inte ens försöka att hitta själv, det kalla jag för lattmask.

Dom boker du hanvisa till är inget för en nyborjär i häst världen.
KISS!!
KEEP IT SIMPLE SYSTER.

Hästens behov är det samma, men inte det vi får ut från markerna.

Standardhö från 100 år sen hade väldigt andra näringsvärden än standardhö skördat idag. En "gammeldags" hävdad vall har en otrolig artrikedom. Moderna hövallar är nästan monokulturer.

Samma med exempelvis havre - den havre som odlades för hundra år sen är inte densamma som odlas idag.

Det är därför som det tjatas om analyser :). Även om hästens behov inte har förändrats, så går det inte längre att säga att hästen ska ha 8kg hö, för det var vad dom fick för hundra år sen. Det höet som dom fick då, finns inte längre!

Men allt det hjälper inte dom nu-bees som har bestämt sig att skaffa en häst!
Det har visset sig att det hjälper inte buka-foder-experterna med att hålla sina hästar frisk..............och dom ska ger foder råd till en nu-bee :meh:

Man för hålla sig till KISS "keep it simple systom" tills dom har skaffet mer erfarenhet.
Dom rekommendation som finns i bokar och på foder forpackning duggar bra för att komma igång med.

KISS!!
KEEP IT SIMPLE SYSTER.

Varför ska vi hålla det på en låg nivå?
Vad är det för mening med det? Meningen med ett diskussionsforum är väl att diskussionerna ska gå framåt och den som vill få hjälp med en frågeställning ska kunna diskutera problem eller liknande? Då kan det ju vara givande om någon som är väl insatt i ämnet deltar i diskussionen. Annars blir det ju bara en massa allmänt tyckande som inte leder någonstans alls.

Klart att mängden kan skilja. Men hästen bör ju ändå äta havre om det är vad den är van vid till att börja med och Isåfall kunna slussa in den på annat.

Nej. Havre eller annat kraftfoder/mineraler kan man ta bort direkt om det inte behövs. Kraftfoder, havre, betfor osv. behöver hästen vänjas in långsamt på, men skulle dem inte behöva det kan man sluta tvärt utan att det påverkar magen.

Ang. den gamla boken (ABC).. jag har själv inte läst den men bara för att den är gammal betyder det inte att den är helt inaktuell. Finns studier från 70-talet som fortfarande är aktuella och används i examensarbeten, studier osv. Så man ska inte hänga upp sig på årtalet, utan vad som egentligen står i boken/studien.

Nej. Havre eller annat kraftfoder/mineraler kan man ta bort direkt om det inte behövs. Kraftfoder, havre, betfor osv. behöver hästen vänjas in långsamt på, men skulle dem inte behöva det kan man sluta tvärt utan att det påverkar magen.

Ang. den gamla boken (ABC).. jag har själv inte läst den men bara för att den är gammal betyder det inte att den är helt inaktuell. Finns studier från 70-talet som fortfarande är aktuella och används i examensarbeten, studier osv. Så man ska inte hänga upp sig på årtalet, utan vad som egentligen står i boken/studien.

Fast jag har inte sagt något om att sluta, klart man kan sluta tvärt om man vill det.

Men jag har hittills aldrig träffat en fullblod som ska ridas ordentligt som inte behövt kraftfoder.

Stallägarens fullblod har i stort sett klarat sig på hö i alla år, och t.o.m. varit lite för rund periodvis. De år höet har varit sämre har han naturligtvis fått tillskott, men det har ju alla hästar fått isf, mer eller mindre.

Nu är han gammal och faller ur utan en massa lusern och kraftfoder, trots vettigt hö. Men det har ju sina orsaker, det är inte hans normaltillstånd.

kl

Jag har ABC om hästar från 1992 i bokhyllan. Den tillsammans med Hästen som hobby från 1983 ser jag som mina "historieböcker". Roliga att läsa och se på bilderna och jämföra hur dagens böcker om hästhållning är skrivna och hur innehållet skiljer sig. Mycket är ju i grund och botten det samma, men det är lite kul att tex jämföra foderrekommendationerna som finns i ABC mot dagens utfodring:

Shetlandsponny i lätt arbete (150-200 kg)
3 kg hö
0.8 kg havre
Halm
Mineralfoder
Saltsten

eller

4 kg hö
0.2 kg havre
Halm
Mineralfoder
Saltsten

Fullvuxen tävlingshäst i måttlig kondition (500 kg):
6 kg hö
4 kg havre
0.4 kg vetekli
0.5 kg Betfor
Mineralfoder
Saltsten

Avelssto vid maximal digivning (600 kg, hö av bra kvalité)
9 kg hö
4 kg havre
0.6 kg sojamjöl
0.5 kg vetekli
Mineralfoder
Saltsten

TS: En bok jag rekommenderar att ha i bokhyllan (förutom de som redan nämnts tidigare i tråden) är Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg. En väldigt bra basic-bok som används på tex naturbruksgymnasier för de som läser hästhållning.

www.google.com är den käller alla kan gå och sök, det är därför det finns.
Vid vissa länk kan vi gå direkt när det går, men så är det inte i det har fallit, och månge gånger vill folk har inte ens försöka att hitta själv, det kalla jag för lattmask.

KISS!!
KEEP IT SIMPLE SYSTER.

Google är ingen källa, det är en sökmotor. Boken i sig är det inget fel på, men den är som sagt gammal och även om du står och stampar med gamla kunskaper så gör inte världen det. I syfte att lära sig hur man fodrar sin häst är den sisådär, det finns mycket bättre alternativ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama