Jag är trögfattad ..

Matildabz

Trådstartare
Kah någon skriva om vad alla förde är förnågot liksom vad är ensilage krafft groov 125 betfor kraftfoder vad ska man ge dagligen för jag ska köpa ett fullblod och jag vill liksom veta vad man ska ge den?:nailbiting:

Sv: Jag är trögfattad ..

Men kan du inte fråga säljaren vad hästen brukar äta?
Hr du någon som hjälper dig i början att säga hur du skall göra?

Skaffa din grundläggande kunskaper om foder och hästars behov innan du köper häst! Köp en bra bok i ämnet!

Innan du tar ansvar för hästen (köper den) måste du vara säker på att du kan det som krävs för att ta hand om den. T ex grundläggande om vad en häst behöver (hur magen fungerar, grovfoder är grunden, vad man ska tänka på när man räknar foderstat etc). Men också lite om olika sjukdomstillstånd, hur man märker att hästen inte mår bra (kolik, hältor, sår etc) och vad som är bra miljö för hästen.

Håller helt med de andra om grundkunskaperna.

Men som svar på frågan: Har själv en gammal pålle som på äldre dagar har fått lite andra behov än tidigare så för att det ska bli helt rätt (& för enkelhetens skull) brukar jag mejla om foderrådgivning vilket nästan alla företag har. Bifoga höanalysen och skriv lite om din häst, typ ras, ålder, storlek (ev hull) hur mycket den rids idag och ska ridas osv så får du en foderstat anpassad efter din häst! Ha dock sunt förnuft också då de självklart kan sälja på lite extra ;). :)

Den ska har HÖ inte Ensilage.
Salt sten och vatten.
Foder giv stå på KRAFFT packet.
Börja med det.
Finns flera häst boker att köpa, den bästa är ABC OM HÄSTAR av Göste Bengtsson, finns på www.google.se

Finns flera häst boker att köpa, den bästa är ABC OM HÄSTAR av Göste Bengtsson, finns på www.google.se

Google är inte en referens! Detta inser man tex om man följer ditt råd. Man får nämligen upp flera olika upplagor av vad jag förstår samma bok (även om det är lite osäkert om de verklgen är det).

I vilket fall som så är det möjligt att du tycker den är bäst. Men, utan att ha läst boken eller ens sett den i verkligheten, så är detta ändå en ganska gammal bok. Det är ganska mycket som har hänt inom detta området sedan den senaste upplagan man får upp som träff på google. Det är dessutom inte ens en foderbok utan en allmän bok om hästar vilket säkert innebär att det inte är så utförlig.

Till ts
Det är inte helt lätt att sätta sig in i hur man ska utfodra en häst. Dessutom finns det massor av foderföretag med massor av olika slags foder. Många av dessa färdiga foder är helt onödiga och en del av dem passar inte alls den häst man ska utfodra. Jag hade inte bett ett foderföretag om råd. De vill naturlgtvis sälja sina produkter. I så fall är det bättre att vända sig till en oberoende foderrådgivare och betala för att få deras hjälp.

Senast ändrad:

Till att börja med är inte det här rätt forum för att klara ut vad du ska ge hästen då det finns lika många olika åsikter som det finns inlägg ibland, vilket innebär att risken till förvirring ökar markant;). Gå till Hästsverige

Där kan du börja, och veta att det är väl underbyggda råd du får.

Lycka till
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

HästSverige är en sida du kan lita på, de dem skriver är sådant som man fått fram genom forskning.

Vill du ha hjälp att räkna foderstat är en oberoende foderrådgivare bäst. Alltså ingen som är intresserad av att sälja något till dig. De rekommendationer som står på diverse kraftfoder säckar är nästan alltid för höga.. står ex att mitt lilla sto ska äta 3kg/dag men räckte med 0,5kg för att fylla hennes behov, hade jag gjort som det stod på säcken så hade hon fått 6gånger så mycket! och i längden sjukdomar som kanske fång, magsår osv på köpet.

Böcker som jag tycker är bra; SLUs utfodringsrekommendationer (beställs via SLU), hästens näringsbehov av Plack & Rundgren och vill man sedan läsa foder på en hög/svår nivå finns NRC.

Senast ändrad:

Den ska har HÖ inte Ensilage.
Salt sten och vatten.
Foder giv stå på KRAFFT packet.
Börja med det.

ABC om hästar, senaste upplagorna, gavs ut i början på 1990 talet alltså för 20 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Och så kan man inte alltid, snarare väldigt sällan följa vad som står på Krafft säckarna.

Google är inte en referens! Detta inser man tex om man följer ditt råd. Man får nämligen upp flera olika upplagor av vad jag förstår samma bok (även om det är lite osäkert om de verklgen är det).

I vilket fall som så är det möjligt att du tycker den är bäst. Men, utan att ha läst boken eller ens sett den i verkligheten, så är detta ändå en ganska gammal bok. Det är ganska mycket som har hänt inom detta området sedan den senaste upplagan man får upp som träff på google. Det är dessutom inte ens en foderbok utan en allmän bok om hästar vilket säkert innebär att det inte är så utförlig.

Till ts
Det är inte helt lätt att sätta sig in i hur man ska utfodra en häst. Dessutom finns det massor av foderföretag med massor av olika slags foder. Många av dessa färdiga foder är helt onödiga och en del av dem passar inte alls den häst man ska utfodra. Jag hade inte bett ett foderföretag om råd. De vill naturlgtvis sälja sina produkter. I så fall är det bättre att vända sig till en oberoende foderrådgivare och betala för att få deras hjälp.

Finns ett sök modem och en rutar där man skriva vad man söker.
Lite arbete för man göra själv.
Trott att göra allt åt en massa latmask.

Samma bok i olika upplag.
Finns ingen bättre grund handbok for hästager, som du själv börda investera i.

Till att börja med är inte det här rätt forum för att klara ut vad du ska ge hästen då det finns lika många olika åsikter som det finns inlägg ibland, vilket innebär att risken till förvirring ökar markant;). Gå till Hästsverige

Där kan du börja, och veta att det är väl underbyggda råd du får.

Lycka till
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Bra site.
Är det i bok format?

Psst, referenshantering! Kika i vilken seriös tidskrift som helt så ser du att det kryllar med fullständiga referenser. Att skriva var man hittat sin information är inte för att andra är lata, utan för att man ska hitta samma källa. Vad man får upp på Google beror väldigt mycket på vad man tidigare sökt på och vilken historik man har på datorn i övrigt (cookies, vettu. Teknikens under).

Vidare, det heter ensilage om det är ensilerat och inpackat. Hö är om det är torkat.

TS
Prata med andra i ditt stall, de kan säkert hjälpa dig. För någon som är helt grön på foder är det bästa att prata med någon i verkligheten, så man får se och känna och lära sig på plats. Det hålls föreläsningar lite då och då på djursjukhus runt om i landet, kanske det kan vara aktuellt?
Jag tycker nog du kan utgå från tidigare ägares råd. Varför inte? Någonstans ska man ju börja och det är lika bra som något annat. Bättre att få råd av någon som känner hästen än en rådgivare som aldrig har sett hästen. Sen är det inte säkert att man kan ge exakt samma, men det är en start.

Kunskap är ovärderligt!
Finns många böcker, kika på biblioteket.

ABC om hästar, senaste upplagorna, gavs ut i början på 1990 talet alltså för 20 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Och så kan man inte alltid, snarare väldigt sällan följa vad som står på Krafft säckarna.

Boken kan vara 100 år gamle, grunden är fortfarenda det samma för hästen är de samma.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama