Jag är en instabil hästägare!

Casteloro

Trådstartare
Vad gör jag?

Jag har ett halvblod som är 8 år gammal, han är full av potential för att kunna utvecklas. Långt ifrån någon elithäst, men skulle väl kunna bli en stabil allroundhäst för den som inte har så stora ambitioner. Det vill säga någon som mig. I dagsläget är han ouppfostrad och har dålig kondition, båda punkterna är dock något bättre än när jag köpte honom i december -08. När jag köpte honom så tänkte jag mig att med hårt arbete så skulle vi kunna bli ett riktigt bra ekipage.

En månad senare var jag inte lika säker och jag ville bara sälja honom då det kändes som om att han var alldeles för mycket häst för mig. Det gick dock framåt och vi har kommit riktigt bra överrens, har inte pressat honom alls för jag har bara velat ha roligt tillsammans med honom. Vilket vi har haft! Vi har lite enkla dressyrövningar men inte mer. Men så nu har vi kommit in i en sämre period igen, jag har väldigt mycket att tänka på och blir en fruktansvärt dålig hästägare. Åtminstone känner jag mig som sådan.. Lättirriterad, arg, ledsen.

Min häst är verkligen en humörhäst och är riktigt riktigt påverkad av mig när jag kommer och är på dåligt humör. Ofta brukar jag bara klappa honom då och ge honom mat, mer finns det inte tålamod till. Tycker inte att det är rättvist mot honom att göra så, samtidigt som jag finner det fruktansvärt jobbigt att ta in honom när jag vet att hela jag är spänd och upprörd, för han blir också spänd och upprörd. Står vi då inne på gången så kan jag inte säga ifrån på riktigt eller ta det med en nypa salt, min tillsägelse blir "skrikig" och irriterande. Min häst blir ännu värre än vad han redan var..

Ibland funderar jag i banorna om att jag nog skall nöja mig med att rida lektionshästarna ett par gånger i veckan. Jag känner mig ganska instabil psykiskt och med en häst som den jag har känns det bara sorgligt att vara hästägare ibland. Jag verkligen älskar hästen, en otroligt härlig individ som måste uppfostras på rätt sätt. Jag känner att jag inte har den möjligheten att uppfostra på ett rättvist sätt.

Vad gör jag?

Har en granne som är duktig på uppfostran och tillridning, jag kommer att få mycket hjälp av henne. Fantastisk människa i mitt tycke, hård men rättvis. Och då vill jag påtala att med hård menar jag inte fysiskt hård. Jag har fått hjälp av henne nu i veckan som varit med goda resultat, och hon säger: "Rom byggdes inte på en dag!" "Du kommer inte att vilja sälja hästen då jag är klar med er!"

Nej, egentligen vill jag inte det. Men för hästens bästa kanske det vore det ultimata?
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Jag skulle försöka tänka så här.

Du har inge bråttom med att sälja. Fortsätt träna med hästen hos den där tjejjen och låt henne hjälpa er. Ha hästen ute på annons. Kanske kommer den ryttaren som är som gjord för din häst. Och då är det kanske inte så svårt att göra det klivet att just sälja? Du kanske sedan kan hitta en häst som inte blir så påverkad av ditt humör. (det finns ju faktiskt såna hästar).


Det är svårt när ens humör svajjar , och när dessutom hästens gör likaså..

Jag tycker du ska fortsätta jobba med den. Hör någon av sig på hästen men det bara känns 80% rätt , så sälj den inte. Utan vänta. Antingen kanske hästen blir som du vill att den ska vara, du kanske mår bättre psykiskt och då kanske alla poletter trillar ner. Eller kanske du hittar en som passar din häst till 100%.

Men stressa inte. Låt det ta tiden det tar.

Lycka till =)
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Du kanske ska börja med att fundera varför du är så stressad och lättirriterad?
För problemet är ju inte hästen, det är ju ditt humör när du kommer till stallet, eller hur?!

Hoppas du finner vad som strular och att du kan gå till stallet och njuta av din häst framöver.
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Jag har varit i liknande situation. Vill bara säga att du har hälften vunnet genom att vara medveten om dina brister och er situation! Öva på att inte döma dig själv de dagar du inte mår toppen. Varje dag, varje timme, varje minut är en ny chans att bete dig på det sätt du vill mot din häst (tänker på det du skrev om att du blir skrikig osv mot honom).

Toppen att du har tagit hjälp av en annan person som verkar vettig och som du verkar kunna få hjälp av!

Om du älskar hästen så mycket som du skriver så ge er en chans, och framförallt ge DIG en chans! Kanske kan personen som du får hjälp av till och med vara med dig om så bara i stallet de dagar du känner dig instabil, så att inte hela ansvaret behöver hänga på dig ang ev tillsägelser den dagen.

Hoppas du känner vad som är rätt, men om du känner så mkt för hästen, så kämpa på! Om du orkar! Du skrev ju att det gått framåt och att ni haft kul, fotsätt så!

Lycka till!
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Klokt beslut att låta en van hästmänniska ta över,vi behöver alla hjälp ibland,inget fel med det..Och en häst som är väluppfostrad och bra riden har lättare att få ett bra liv hoss någon annan om du senare skulle vilja sälja :)
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Jag har varit där du är nu, också med en häst som reagerar mkt på mitt humör.

Jag ville sälja, allt var bara skit, kände att jag inte kunde utveckla hästen som jag önskade osv.

Första steget till hjälp fick jag av en tränare som sa "ställ av hästen då! Han mår inte dåligt av att få lira i hagen med polarna ett tag, han finns där när du mår bättre. Ta rätt på ditt liv och ställ inte så höga krav, och när du väl rider, ha bara roligt, inga krav."

Lättare sagt än gjort, men det kändes bättre då iaf.
Lite i taget har jag sedan börjat göra om mitt liv, bytte ut sambon, hittade ett jobb som passade mig, hittade stallplats som passade osv. Gradvis började jag må bättre, och då blev även relationen med hästen bättre.

Ännu bättre är det nu när vi "hamnat" inom PNH. Jag har dels fått lära mig att uppskatta markarbete, att göra det kul för hästen och för mig. Att göra nått av det jag får av hästen, istället för att få hästen att göra det JAG tänkt idag. Har också lärt mig att beroende på vad vi gör så kan en kvarts träning på ridbanan(från marken) vara nog för att ge både mig och hästen ett bra pass där vi kommit en bit framåt.
Det här gör också att det inte känns lika pressande att åka till stallet, jag BEHÖVER inte rida 1-2 timmar, vi kan leka på ridbanan en kvart och sedan är vi klara. När jag kommer tillstallet med den attityden brukar tiden rinna iväg och hux flux så har vi lekt mer än en timme och gjort massor med framsteg.

Det här ger iaf MIG ro i hästhantering och ridning. Hästarna går på lösdrift vilket kanske bidrar, jag vet att de kan röra sig hela dygnet på stora ytor så jag behöver inte rida för att de ska få röra sig.

Hoppas du kan hitta ro åt dig i ditt liv! :bow:
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Jag är i exakt samma sits som dig. Även jag har insett att felet att hästen blir som en guttaperkaboll när jag håller på med honom ligger hos mig.
Precis som din så har även min potential men jag vet inte hur jag ska ta till vara på den potentialen..

För mig är det dock även så att jag känner mig skyldig att inför stallägarna redovisa och förklara det jag gör och inte gör med min häst.
Är just nu inne i en riktig svacka och käner mig enormt pressad för att tiden inte räcker till till något.

Kommer följa den här tråden och suga i mig av råden du får.
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Men vaddå redovisa och förklara för stallägaren? Det är väl din häst? Du får gärna förklara hur du menar, för om det är din häst så är det väl din häst!? Den du hyr stallplats av skall väl inte lägga sig i hanteringen av din häst så länge du inte vanvårdar den.. Vilket jag förutsätter att du inte gör :cool: Det är skillnad om du ber om hjälp eller vill ha någon att lasta av på och bolla idér med vad du kan göra.

Om jag kommer ut till stallet och känner att det skulle kunna brinna för minsta lilla, då klappar jag bara om min häst och ger honom mat. Precis som jag skrev i det första inlägget, tycker inte att det är rättvist mot min häst att hålla på med honom om det så ens gäller att ta in och borsta av honom. Han blir osäker på mig, jag blir osäker på honom, jag blir gapig på grund av att jag inte andas och han yvig...

Vad gör du med din häst? Pressar du dig själv att rida och allt blir värre? Det jag åtminstone har kommit fram till, trots att det också på något sätt känns tråkigt för min häst, är att jag bara gör något med honom när jag är på humör för det. Självklart tar jag hand om övriga sysslor, men jag vill inte att han skall hantera mitt humör när jag själv inte kan göra det.

Skuggi: Det är ungefär den linjen jag är inne på också! :laugh:


Till er andra: Jag har fått en återkallelse till min läkare på psyk och tänker då be om att få en kontenuerlig samtalskontakt igen. Utöver detta så skall jag försöka att sätta mig ner med min sambo och gå igenom sådant som "måste" göras, men som inte behöver ligga sådant fokus på. Jag misstänker att en massa "måsten" ligger bakom mitt humör, samtidigt som jag har hästen hos min mamma som det heller inte fungerat så bra med på sistone. Framförallt är det dock allting som "måste" göras som tar mycket kraft av mig, vilket orsakar sömnproblem och det i sin tur skapar också en dålig sida av mig.

Jag skall försöka dejta min granne och gå igenom hur vi skall fortsätta utbildning av både häst och ryttare. En målplanering! Första steget för hästen är i alla fall att gå på rakt spår, samt att respektera mig som ägare och den egentliga "ledaren". Idag är det han som är ledare över mig, men i hagen då är han minsann ranglåg.. :cool: Och för min del är det att jobba med humör och koppla bort allt annat när jag är i stallet, samt sitsen.
 
Sv: Jag är en instabil hästägare!

Det brukar kunna vara så, en massa måsten och krav och press som man inte kan hantera. En sak som brukar hjälpa mig för att strukturera är att tänka så här: exempel gräsmattan måste klippas "Världen blir inte en sämre plats för att den inte klipps". Eller jag måste höra av mig till den eller den "När det är meningen att jag ska orka höra av mig, så kommer jag göra det". Om det nu inte är något man har tidsbokat. Kanske kan någon hjälpa dig om så bara med en sak du är stressad för? Det är skitsvårt att be om hjälp, men man får inte mer än ett nej (oftast! :cool:), och kanske får man lite avlastning om man har tur.

Ang att ha häst hos din mamma. Har grannen stall? Personen som skulle hjälpa dig med hästen, kanske kan du ha honom där istället?

Bra att du fått ny tid på psyk. Se till att få relevant hjälp, och får du en samtalskontakt eller liknande som det/du inte fungerar ihop med, be att få byta! Det finns (har jag efter många år insett) faktiskt några vettiga männsikor kvar inom psykiatrin trots allt.

Fortsatt lycka till och jag tycker det var toppen som skuggi skrev att man får lägga kraven och målen på en rimlig nivå, 15 min från marken fungerar kanske lika bra (eller bättre!) än 1 timme i sadeln. Målet kanske kan vara att du går ut i hagen, klappar honom och bara vänder och går. Det kanske räcker. Hoppas du orkar kämpa på!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 124
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 299
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp