Jag är gillar betforpelletsen!!!

G

Grevinnan

Har haft dom ett tag nu och det verkar räcka hur länge som helst!!
Himla fördel när man inte har körkort....
Är det någon som använder det men har upptäckt något negativt???
 
Föredrar också pelleterad betfor och har inte (än) funnit några nackdelar.

Det enda skulle vara den längre svällningstiden, själv har jag dock alltid hällt på kokande vatten och på det sättet förkortat svällningstiden avsevärt.
 
Som jag ser det finns det EN nagtiv grej. Och det är just pelletsformen. Det är lätt hänt att någon vänlig själ i ren okunskap tror att det är okej att ge torrt. Jag höll på att få skrämselhicka när pappa en gång (när jag bodde där) hade tagit in hästarna när jag var på jobbet, för det var pissväder ute. Snällt värre, men när han sa att han gett dem ett mått pellets var för de skulel få nåt att tugga på så tyckte jag "men de får inga pell...JÄVLAR, vad gav du dem sa du??". Båda hästarna överlevde utan varesig kolik eller foderstrupsförstoppning dock, men jag skrev hysteriskt många A4:a lappar med "GE INTE DETTA TORRT!!" på tunnorna. Mamma har lyckats ge dem några nävar pellets med. Hon vet mycket väl hur strimlad betfor ser ut och det är aja baja att ge torrt, men hon hade ju ingen aning att de där pelletsarna var samma sak ;)

Farmor har också lyckats ge dem (fast inte de jag har nu, utan ponnyerna) några nävar torr betfor. Hon gjorde det nog inte för det var pellets utanför kossorna ju åt torr betfor ;)

Men det är den enda nackdel jag hittat, men den är ju rätt lätt att undvika, men man ska vara medveten om den så man förhindrar det INNAN det händer =)
 
Jag tycker att det är en FÖRDEL att det skall svälla så länge. Ta till exempel mitt sto, hon får betpellets 10, 16 och 22. Istället för att försöka förklara för min stackars mor (inte hästintresserad) att hon skall blötlägga kvällsbetforet senast 10, morgonbetforet senast 22 och middagsbetforet tiiiidigt på morgonen, så säger jag åt henne att blötlägga betpelletsen direkt efter att hon utfodrat hästen. Därigenom blötläggs varje mål samma tid som det ges, det vill säga 10, 16 och 22. Mycket enkelt!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
816
Senast: Elo
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 826
Senast: SiZo
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp