Jädra avliving

M

moondance

Jag släpper snart allt & bara sätter mej ner & börja lipar. Jag orkar inte med någonting. Min underbara & älskade häst ska TYVÄRR avlivas imon klockan 8 & timmarna börjar att rusa iväg, det är drygt 20 timmar kvar. :cry: Men jag vet att det är det enda rätta, hon är jätte dålig. Det är så mycket jag vill göra. Jag hade tänkt borsta henne fint i morse, men hon var inte alls med på noterna. Hon bara sparkade & högg mot mej & la bak öronen & tjurade. Jag blir sååå ledsen av att se henne såhär, men jag vet ju att hon har ONT. Så nu låter jag henne vara, men det är hennes eget val. :cry:

Jag har fortfarande den där virrpannan (stallägaren) som springer runt mej & säger att man INTE ska avbloda om hästen bara ska gå till destruktion!!!!! :confused: Hon är helt SÄKER på det!!! Men dom som ska avliva min häst har sagt att dom först sätter bultpistolen i pannan & trycker av, då är hästen hjärndöd, inom 60 sekunder ska dom har skärd av halspulsådern, för att kunna dödsförklara hästen & sedan tar dom med kroppen för destruktion. Är det inte så????? Jag blir såå ledsen av att höra virrpannan. Hon säger att om dom gör på detta sättet så kan dom använda köttet & göra karlssons klister av henne hud & allt vad det är!!!!! :( Jag ringde till min fabror i morse, han har vart med & avlivat kor, grisar, hästar, får & allt vad det är. Han sa att dom MÅSTE skära av halspulsådern för att innan så va det en häst som levde efter att dom hade satt bulten i pannan, så det är en säkerhet att dom gör detta, för att kunna vara 200% säkra på att hästen verkligen är död. Hur ska jag kunna bevisa att det är såhär för virrpannan????????

Hur mycket blod blir det egentligen av avblodningen??????? Jag har inte kommit på vad som är mest lämpligt att göra det på!!!?? :confused: Virrpannan säger att hon inte har något grus att lägga på blodpölen & att dom andra hästarna kommer att bli helt hispiga när dom går förbi!!!! :confused: :(

Inatt drömde jag MARDRÖMMAR om avlivningen... :( Jag drömde att dom drog ut henne i skogen & gjorde det där & lämnade kroppen. :cry: Fasen, denna avlivningen tar kol på mej, inte har jag kunnat gå till jobbet idag heller. Jag är nu osäker på om jag verkligen klarar av att vara med imon. Hur hade ni gjort??????? :confused: :cry: Jag orkar inte med dethär.

Sv: Jädra avliving

Så här säger Länsstyrelsen:

Avlivning av häst sker genom att hästen bedövas med bultpistol eller kulvapen och hästen ska sedan inom 60 sekunder avblodas. Det är avblodningen som är avlivningen och skottet är endast en bedövning. Ofta dör hästen av bedövningsskottet men det kan vara svårt att avgöra om hästen är död eftersom ett bedövningsskott som inte går rätt väg kanske endast slår ut vissa delar av hjärnan. Därför krävs en avblodning av alla hästar som bedövas med bultpistol eller kulvapen. Att lyssna på hjärtat och titta på hästens ögon är inte tillräckligt för att konstatera att hästen verkligen är död.

Man kan annars låta en veterinär avliva hästen genom att ge den en spruta. Är det något du ev tänkt på ? Spruta alltså ?

Senast ändrad:

Jag har varit med om 2 avlivningar o den där stallägaren verkar ju helknas. Säg till henne att hålla sej undan och att du vill inte se henne på morgonen innan det sker. Mina ena häst hade medicinerats innan, så hon kunde inte användas till något, men tömdes ändå på blodet. Jag vet inte riktigt varför men kan också tänka mej det som din släkting säger. Och det blir inte så mycket blod. Min ena på gräset utanför vårt hus, jag hällde över lite jord o löv å sånt. Ingen av de andra hästarna har märkt av det vad jag vet. De behöver ju inte se när det hela sker, eller hur? Jag höll pållen tills hon ramlat, sen gick jag därifrån och va inte med när pulsådern skars av eller när hon lastades i lastbilen. Rekommenderar dej göra detsamma. Hon förstår inte vad som händer och jag hade en spann med jättemycket mat i så hon fick mumsa så mycket hon ville, så hon dog lycklig.
Lycka till o jag ska tänka på dej imorron.

Usch känner med dej.Men att stallägaren inte har någon som helst känsla för att det inte är läge för att prata om vissa saker.Hon borde hålla igen munnen o ev. stötta istället om du vill istället.
*kram*

Ok, tack...

Ja, jag har haft det uppe också. Men veterinären här är såå stirrig när det gäller sådant här & sedan skulle kroppen fått lega ute länge. Så jag har fått rekommenderat av andra att ta denna trotjänaravlivingen. Sedan måste hästen avlivas snarast.

Ja, stallägaren är jätte knas. :( Hon ska INTE vara med vid avlivingen imon. Jag kan ju säga att jag inte kommer att sätta en häst till som är min i hennes stall, jag klarar inte av henne, hon blir virrigare & virrigare. Det ska bara vara jag & min mor med imon & dom som utför avlivingen såklart. Min häst är också mycket medicinerad, så kroppen ska ju gå til destruktion. Klart att hästarna inte ska SE när det händer. Men enligt stallägaren så är hästar KÄNSLIGA för blod!!!

Jag ska göra detsamma imon när min häst avlivas som du har gjort.

Tack för din vänlighet!!!

Det här med blod och hästar vet jag inte varifrån det kommit? Jag har aldrig märkt av att någon häst skulle ha reagerat på det?

Beklagar att du måste avliva din häst :( men så är det ju när man har häst, ibland hamnar man att stå inför det och det gäller ju att göra det på bästa sätt. För två år sen togs min gamla häst bort hemma i sin egen box med den andra hästen sadlad och klar i boxen brevid. Så min häst sköts med bultpistol i sin box ätandes på havre från golvet (för att få bästa sätt för han som gör jobbet), alldeles lugn och nöjd med kompisen brevid. När skottet brunnit av och hästen segnade ner togs genast hästkompisen ut och samtidigt avblodades min häst inne i boxen inne i stallet alltså! Hästkompisen for ut på ridtur, min döda häst drogs ut ur boxen och hängdes en stund i vinchen ute på gården för att allt blod skulle rinna ut.

Sen mockning av boxen där det mesta blodet fanns - blir inga större mängder alls, typ några vanliga hinkar totalt bara men det mesta sugs ju bra upp med vanligt spån/torv t.ex.

Blodpöl lämnade utanför i hagen som dom andra hästarna sen bara var lite nyfikna på, gick fram och nosade och till och med slickade lite... men INGEN nervositet eller hispighet. Sen kom ny häst och bosatte sig glatt i boxen där det då alltså var kvar blodmärken på cementen.

Tidigare när häst blivit slaktad i stallet har cementgolvet skurats men inte ens det denna gång.

Lugnt och fridfullt både för den som togs bort, för de som lämnade kvar och för mig som sörjde.

Tack!! Jag tycker också att hon borde hålla käft & inte lägga sej i. Hon kan ju även försöka att stötta mej iallafall, inte snacka massa skit iallafall. Jag blir ju sååå less & det hela blir ÄNNU JOBBIGARE än vad det redan är. Kul att höra att dom kan använda hennes hud i karlssons klister om hon blir avblodad. :cry: :(

*kram tillbaka*

Fasen, det hade jag ju kunnat printa ut, men min skrivare är paj. Attans...... :( Måste leta upp någon som kan göra det åt mej....

Jag har också hört att hästar inte brukar vara så känsliga utan att det är ägarens känsla som smittar av sej. Men enligt stallägaren så är hästar hyperkänsliga för blod!!!!

Tack för att du berättade....

Förresten hur länge har det varit 'lag' på att man måste avbloda hästen efter bultpistolen????? Gäller samma för kor att man måste avbloda?????

det gäller detsamma med kor, dom måste avblodas

Vi avlivade gammeln hemma i augusti förra året. Inte ett roligt beslut, men ett som man mera eller mindre förbinder sig att ta i det ögonblick man blir hästägare - men just då har man inte en tanke på de gråare dagarna.

Allt gick lugnt och fint till, och hästen stod utomhus och käkade klöver. Den andra hästen var inne i stallet under de 30 minuter som gick åt. Det var bult med avblodning, och kroppen togs direkt i kontainer för destruktion. Blodfläcken hällde vi sedan ett par hinkar vatten över. Red förbi ett par timmar senare och ridhästen reagerade inte.

Vad man än tycker om avlivning, så bör man som ägare inse att det förr eller senare kan krävas ett beslut i frågan. Och faktum är att en död häst inte lider, det är vi som är kvar som saknar dem så förtvivlat.

Ok. Stallägarens sambo är bonde på annat håll & hon säger att enligt honom så avblodar man inte heller sjuka kor som ska gå till destruktion, utan man skjuter dom enbart. Men jag vet inte om dom har gjort det själva eller vad fasen, dom kan ju inte veta mycket egentligen..... ALLA jag har pratat med säger att man MÅSTE avbloda inom 60 sekunder efter bedövningen med bult. Jag fattar inte vad hon får allt i från...... :(

Senast ändrad av en moderator:

Usch nä, det är INGET roligt beslut alls, men tyvärr måste man ta det beslutet ibland, för hästens egna skull... :( Men tack för att du berättade hur det gick till för eran del. Du har så rätt i det du skriver.

Usch vad jobbigt för dig med någon som håller på på det sättet. Att ta bort sin vän är ju inte roligt och att sedan ha en sådan besserwisser som ska lägga sig i :crazy: ... Kan du helt enkelt inte tala om för stallägaren att du inte vill höra en massa kommentarer utan att allt är bestämmt och du inte tänker ändra på något. Säg dessutom att du vill ha några fina sista timmar tillsammans med din häst utan att någon ska försöka få dig att må ännu sämmre än du nu gör.
Jag har inte så stor erfarenhet av detta (hoppas det dröjer länge än) utan det jag kan berätta är om gammle Shaggy som fick lämna jordelivet hastigt. Shaggy fick sitt ena framknä söndersparkat i hagen så benet bara hängde och slängde (det är iallafall vad vi tror hästen undersöktes aldrig då han var 23 år och hade astma). Vi kunde helt enkelt inte flytta honom någon längre sträcka utan lyckades baxa ut honom ur hagen (50m). Ingen av oss ville egentligen ta honom där men det hade varit grymt att försöka få honom ännu längre så den platsen fick det bli. Alldeles efter det att hästen var borta så tog vi in övriga hästar från hagen utan att dom reagerade på blodfläcken som dom fick klampa igenom, möjligen att det hade rakats över lite lite grus men det minns jag inte.
Efter detta ser inte jag kombinationen hästar och blod som någon speciellt besvärlig.
Välj den plats som passar dig bäst kanske är det någonstanns vid stallet eller så kanske du vill gå en bit bort från stallet för att få vara ifred och få lugn och ro.
Jag tänker på dig och hoppas att allt går bra.

Det står i djurskyddsförfattningen, sidan elva enligt länken ovan:
"2 § Avblodning ska påbörjas vid bedövning med
1. bultpistol eller kulvapen inom 60 sekunder efter utförd bedövning,
2. elektricitet inom 20 sekunder efter utförd bedövning, samt
3. koldioxid inom 60 sekunder efter utförd bedövning.

3 § Avblodning av ett djur ska utföras genom att båda halspulsådrorna eller det
gemensamma blodkärl från vilket dessa utgår öppnas."

Gäller såväl nöt som häst. Spara ner pdf:en. Faktiskt bra att ha vetskap om eftersom vi som djurägare som sagt har skyldigheter också.

Jag hoppas det går bra för er imorgon. Bra är givetvis ett relativt ord, och kan uppfattas stötande. Det är inte så jag menar, jag hoppas bara att allt flyter och att du framför allt kan minnas din häst, era erfarenheter och minnen med glädje och inte minst tacksamhet för den tid ni trots allt fick. Kom i håg "hästens bön" ...

Stackare. att avliva ett djur är riktigt svårt. avlivade en av våra hästar för några år sedan nu. och det var tungt.

Men samtidigt känner man när det gått till sin gräns. Avlivade min ena katt för några månader sen och var med henne till slutet. trodde aldrig jag skulle klara det men det gick. Jag kände otroligt lättnad efteråt. Att veta att hon inte led längre.

Likadant med hästen menhade tyvärr inte chansen att vara med vid det tillfället. En i stallet var med vid händelsen och dom bultade han i stallet i sin egna box. :cry:
han som var med från stallet gjorde iordning efteråt för varken ajg el min far klarade av det efteråt.

Lastbilen kom och hämtade han flera timmar efteråt för det blev så akut.
Det jobiga är nu att jag aldrig fick chansen att säga hejdå så jag om ajg vore du skulle inte missa den chansen.

Hoppas allt går bra o att virrpannan håller sig ur vägen.fattar inte hur man kan vräka ur sig sådana saker efter.

men visst hästar reagerar på blod. när vi rider till banan rider vi förbi ett ställe där dom avlivat en häst o det var lite blodspår.. resulterade i att hästen inte ville gå där. men efter någon vecka försvann det, så det är ju inte hela världen.

Ta hand om dig och tänk på att det är för hästens bästa..

moondance skrev:
Ja, stallägaren är jätte knas. :( Hon ska INTE vara med vid avlivingen imon. Jag kan ju säga att jag inte kommer att sätta en häst till som är min i hennes stall, jag klarar inte av henne, hon blir virrigare & virrigare. Det ska bara vara jag & min mor med imon & dom som utför avlivingen såklart. Min häst är också mycket medicinerad, så kroppen ska ju gå til destruktion. Klart att hästarna inte ska SE när det händer. Men enligt stallägaren så är hästar KÄNSLIGA för blod!!!

Jag ska göra detsamma imon när min häst avlivas som du har gjort.

Tack för din vänlighet!!!

Usch ja, det är jätte jobbigt. :(

Jag printade ut allt & visade virrpannan det innan idag. Det enda hon sa va 'jaha, då kommer du inte undan med att slippa avblodningen då' ..... :mad: *suck* Jag svarade bara 'jag vill inte komma undan någonting, men jag vill göra det som är rätt'. Sen har jag inte pratat med henne mera. :cry:

Det är såååå jädra jätte jobbigt, timmarna rusar iväg nu. :( Nu är det bara 9, NIO timmar kvar tills min tös ska få somna in. Det känns såååå JOBBIGT. :cry:

Jag försökte att borsta & kela lite med min häst innan, men hon ville inte göra något. Stod bara & hängde. :( Jag flätade hennes svans & satte fast en fjäder i manen, som jag för några dagar sedan hittade helt plötsligt i hennes box. Jag tror att det är en 'vila i frid' fjäder. :( Hon kommer att få somna in vid garaget på gräsmattan. :cry:

Usch, hemsk historia om den där Shaggy. :(

Tack snälla.

Liknande trådar

Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 988
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens