Jack i nosborrarna

C

cissiny

En gammal fd galoppör, den som nyligen gick bort och jag ska skriva bok om, hade lite udda nosborrar.

Har inte tänkt så mycket på det men ägaren nämnde det nu.
Det är som jack överst i nosborrarna.

Han har ju tränats i olika länder, min kompis köpte honom direkt från banan.

Är det något som kan ha gjorts i träningen? Jag tänker ju på andning och så... Har väl aldrig haft problem på något sätt med det...

Ägaren funderade på att han bremsats för hårt, men ger det jack?

Ska försöka hitta kort som visar!

Mycket tacksam för synpunkter!

Mvh Cissi

Sv: Jack i nosborrarna

Den kan ha fastnat i en vattenhink. Hästar är experter på att göra sig illa och stora hinkar brukar ha en"krok" på metallhandtaget där det fäster i hinken. Jag har sett många hästar som har fastnat. Naturligtvis så sliter hästarna sig lösa och då blir det ett jack i näsan. Om man syr dessa så brukar de läka ganska så snyggt men struntar man att sy så brukar det kunna se fult ut och bli ett jack. Jag brukar tejpa mina hinkar...

Tack Annika!

Det kan mycket väl vara så - han har iofs jack i båda men det kan nog vara en hink som ställt till det nån gång i hans ungdom.

Klokt att tejpa hinkarna! :)

Mvh Cissi

Vi har en i stallet som skaffade sig ett rejält jack i nosen via en hink… Det fick sys i två omgångar (hon var på samma hink igen), trotts det så har hon inte tagit lärdom (behöver jag påpela att ägaren/tränaren sedan tog lärdom?:D ) utan pilar på allt.

Mor o far har en som e helt freek på en hink som står under vattenhon, just på grund av det så är metallhandtaget borttaget… Hon når den precis när boxdörren är öppen, o vips är hela stallgången full med vatten ;)

Kanske även hästen i frågan gillar att leka med hinkar och dyrligt, därav flera jack? Det är ju bland annat inte ovanligt att man ser hinkar ute i hagarna med metall handtag och allt. Finns ju de som vattnar med hink i boxarna. Ganska så otroligt att inte fler gör illa sig. Kanske har din häst hunnit med att vara i ett sådant stall…

Jag kan först säga att när man bremsar hästen så ger det inga jack det ger bara en lugnandeinverkan på hästen te.x när man ska ta en spruta eller nåt sånt..

Sen så min lilla arab han älskar att leka med sin hink men det jobbiga är att direkt han lämnas ensam i sin box när inte ja är där då välter han ut hinken i stallgången nån som har tips för det?

Pearlow skrev:
Jag kan först säga att när man bremsar hästen så ger det inga jack det ger bara en lugnandeinverkan på hästen te.x när man ska ta en spruta eller nåt sånt..

:smirk: ...............

Pearlow skrev:

Sen så min lilla arab han älskar att leka med sin hink men det jobbiga är att direkt han lämnas ensam i sin box när inte ja är där då välter han ut hinken i stallgången nån som har tips för det?

Ha en hink utan detaljer som han kan göra sig illa på? då kan han ju leka med den hur mycket han vill...

Jo.. men då är det ju så att gången blir hela tiden översvämmad pga han står o leker med den har satt in en borste i höbalsnöre så han kan leka med den men han kollade först lite bara sen återgick han till hingen suck :angel:

Pearlow skrev:
Jo.. men då är det ju så att gången blir hela tiden översvämmad pga han står o leker med den har satt in en borste i höbalsnöre så han kan leka med den men han kollade först lite bara sen återgick han till hingen suck :angel:
sätt den i ett bildäck!:idea:

Varför hänger du inte upp hinken på väggen?:bump: Finns ju att köpa i de flesta hästaffärer, typ en liten platta med karbinhake fastsatt som går att skruva fast på väggen.
:idea:

Tror det är dax för dförslag om vattenkopp och krubba...

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 885
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka