jaa!strasser!!

Fannih

Trådstartare
ojoj va människor blir dumma av att gå på dessa kurser.
"ajg har gått på 2 helg kurser, jag kan verka min häst själv å ja vet hur."

en väninnas väninna (:D) kom hit till trakten då vi skulle på en längre ridtur.

hovar: hovsrickor på varenda hov, från tå till kronrand, flera hovar hade mer än en spricka.. sprickornas bredd varierade från ca 0.5-1cm.
hästen haltade inte, gick dock väldigt konstigt. antar att han hade så ont i alla fötter att det inte märktes som nån vanlig "enbens hälta"
oj va ja kan hata de som lär ut detta, å uppmuntrar folk att verka sina hästar utan tillsyn av nån kunnig.. allt blir ju bara fel..

så undrar jag om nån vet, om hovsprickor av denna kaliber kan "läka"?

Sv: jaa!strasser!!

red du ut tillsammans med människan?! :eek:
Jag hade vägrat, nån får ju stå på hästens sida när ägaren uppenbarligen inte gör det! Sa du något till henne om vad du ansåg om hästens hovar?

ja sa att hovarna är ju inte i så värst bra skick,
att går han nog verkligen att rida?

ja... de är inte riktigt bra för tillfället fick ja som svar.

varför jag inte annars påpekade att det var djurplågeri förstårja inte :s

nästa gång jag serdamen i fråga kommer hon att få en utskällning.

har funderat på att anmäla henne faktist, för det är ju plågeri?
hästenhade inte för ett år sedan ngt problem vad jag vet, eller såg.

men vet nån om dessa sprickor försvinner eller förblir de permanenta ?

Om man kan lära sig verka av enbart 2 helgkurser skulle konkurrensen bland hovslagare vara stor :angel: Det säger väl sig självt att det inte är möjligt! :crazy:...dessa barfotaverkare :mad:

ja men det är ju klart att man lär sig verka på 2 helgkurser, det är ju hela 4 dagar med teori å praktik.

under den tiden hinner man säkert lära sig hur man märker problem i förväg, hur olika hästar ibland måste verkas om de har nåt fel på hovarna osv.

egentligen är ju hovslagarutbildning onödigt, man kunde ju bara googla fram en bild på en hov å verka på måfå efter bilden. för det är ju nästan så det går till på kurserna..enkelt:angel:

Alltså, ursäkta om jag är lite trög - men vad har Strasser med detta att göra????

Jo, men jag fattar ändå inte vad det har med just Strassermetoden att göra? Missförstå mig inte nu - jag är ingen anhängare av Hildur Strasser men vad jag har sett så är väl inte det typiskt för Strasser att ha hovarna fulla av hovsprickor?

Tvärt om så är det väl en viktig sak i deras verkning att runda av nertill så det inte uppstår sprickor?

:eek:
jag skulle anmäla detta som vanvård.... hästen måste ju ha fruktansvärt ont.........:cry::cry:

altså, hon trodde hon kunde verka. men vips så blev det fel och hon fick en massa sprickor.
hon trodde hon kunde verka enligt strassermetoden, men nånstans på vägen blev det fel.
nu vill jag inte att detta skall bli nån hata/älska strasser.

utan det handlar om kurser överlag där folk får för mycket självförtroende. fast, tydligen så verkar det som att de som går på strasserkurser får extra inspiration att utöva lite trix å knix på sina stackars pållars hovar.

altså, hon trodde hon kunde verka. men vips så blev det fel och hon fick en massa sprickor.
hon trodde hon kunde verka enligt strassermetoden, men nånstans på vägen blev det fel.
nu vill jag inte att detta skall bli nån hata/älska strasser.

utan det handlar om kurser överlag där folk får för mycket självförtroende. fast, tydligen så verkar det som att de som går på strasserkurser får extra inspiration att utöva lite trix å knix på sina stackars pållars hovar.

nej nej, jag är absolut inte ute efter att ge mig in i någon "hata/älska Strasser-tråd". :crazy:;) Sådana har vi haft alldeles för många här :(

Men i detta enskilda fallet verkar det röra sig om en enskild individ som gått en underhållskurs, eller vad de kallar det, och som sedan bestämt sig för att sköta verkningen utan tillsyn av mer kunnig instruktör.

Vad jag förstår så är det väl meningen att man efter en sådan kurs ska stå under tillsyn av en strasserverkare och inte sköta det helt själv till en början?

Det kanske är så som du säger att det är hästägaren som "sabbat" hovarna. Men tänk om det inte är det? Kanske en tidigare ägare som misskött hovarna? Sådant tar tid att fixa - ingenting man gör på kort tid.

ojoj va människor blir dumma av att gå på dessa kurser.
"ajg har gått på 2 helg kurser, jag kan verka min häst själv å ja vet hur."

en väninnas väninna (:D) kom hit till trakten då vi skulle på en längre ridtur.

hovar: hovsrickor på varenda hov, från tå till kronrand, flera hovar hade mer än en spricka.. sprickornas bredd varierade från ca 0.5-1cm.
hästen haltade inte, gick dock väldigt konstigt. antar att han hade så ont i alla fötter att det inte märktes som nån vanlig "enbens hälta"
oj va ja kan hata de som lär ut detta, å uppmuntrar folk att verka sina hästar utan tillsyn av nån kunnig.. allt blir ju bara fel..

så undrar jag om nån vet, om hovsprickor av denna kaliber kan "läka"?

Jag uppfattade inte utifrån detta inlägg om dessa hovsprickor uppkom före denna Strasserverkning eller efter. Det framgår heller inte om den va skodd eller oskodd innan denna verkning. Om den nu va skodd innan så framgår det inte om den va skodd av en utbildad hovis, ännu mindre om den va fysiologiskt skodd.

Oberoende om skod eller verkad så är det utfört för den enskilda individens exteriör och fysioligiska förutsättningar så blir mitt svar JA på din sista mening.

Talar vi om Strasserverkad hov med deras utbildning, kunskap så blir mitt svar Nej!

dessa hovsprickor fanns inte för 1 år sedan, då en duktig (flera gånger vinnare som bästa hovslagare i finland) verkatden . ifjol gick den mest barfota då även, vad jag minns.
hovsprickorna uppkom altså då damen tog saken i egna händer.

tack för ditt svar coari =)

Jag vill inte heller starta någon debatt ang strasser.

Jag anser att det är varje hästägares ansvar att se till att hästens hovar är i bra skick skodda eller oskodda spelar ingen roll.

Självklart blir ingen fullfjädrad hovslagare på två helger, och det är ju inte det som är syftet heller,. Nu kan jag inte tala för strasser men SANHCP som också har helgkurser talar ju klart och tydligt om att kursen är till för att man ska lära sej att underhållsverka sin egen hästs friska hovar. Alltså ingen avancerad hovvård.

Sen har vi då den enskilda människans ansvar dels att sköta hästens hovar eller leja någon annan till det men det är ju ändå fortfarande hästägarens ansvar, hur många är det tex. inte som anlitar outbildade hovslagare?

Och jag tycker inte att man kan döma ut Strassermetoden eller någon annan barfotaverkning pga en dum människa som missköter sin hästs hovar.
Hoppas att du talar om för henne nästa gång att hon måste ta hjälp att få ordning på hästens hovar av någon som kan eftersom hon uppenbarligen inte klarar det själv. Men inget i det som du beskrev förespråkas av några barfotaverkare och inga andra heller det är jag helt övertygad om.

nej det förespråkas inte knappast av någon.

men många går på strasserkurser å alla jävla alternativa å klassiska kurser som det finns. å tror att de kan verka

men av nån anledning verkar fenomenet dyka upp oftare bland barfotaverkare.

nej det förespråkas inte knappast av någon.

men många går på strasserkurser å alla jävla alternativa å klassiska kurser som det finns. å tror att de kan verka

men av nån anledning verkar fenomenet dyka upp oftare bland barfotaverkare.

Vad menar du? Vilket fenomen? Hovarna fulla med hovsprickor :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka