J-la folk rent ut sagt!!

B

Bellyra

Man ska tamefasen inte ha med annat hästfolk än sig själv att göra!

Har en travhäst utleasad sen hon var 2 år gammal. Pga diverse krångel har hästen fortfarande inte kommit till start nu 5 år gammal. Har dock haft förtroende för människan som leasat henne hela tiden tills för ett tag sedan då det inte gick att få tag på människan helt plötsligt. Bytt nummer utan att meddela mig. Efter en del forskning hittade vi ett nummer och fick till slut tag på henne igår och kunde fråga hur det var med hästen. Jodå det var bra - men veterinären skulle komma imorgon (idag) och kolla för hästen var så tjock. Kanske hon var dräktig......

Va i helvete liksom!

Bestämde hon skulle återkomma idag när veterinären varit där och kollat vilket hon nu gjort och mycket riktigt, hästen är dräktig och långt gången:eek: Människan har kört och tränat hästen fram till nu. Hur dum får man bli! Veterinären kände t.om fölet sparka! Jag blir alldeles matt:cry:

Vad gör man nu? Känner mig helt handfallen och maktlös....
Vill ju ta hem hästen men har inget eget stall längre. Min egen häst går inhyrd på lösdrift och vill ju inte ha en dräktig häst där.
Människan som har henne har ingen erfarenhet av fölningar säger hon. Hästen är väldigt liten för att vara travare så jag blir orolig att födseln kan bli krånglig också. Vet ju inte vad det är för nåt som har betäckt henne heller.

En skriva av mig tråd men om någon vet vad den skulle göra i samma situation så får ni gärna printa ner det här!

Sv: J-la folk rent ut sagt!!

Först så får du kanske undersöka vilka hingstar som har funnits i närheten av stoet. Är hon i träning så kan det ju vara en travhäst men står hon i blandat stall kan det ju vara vad som helst.
Sedan blir ju frågan var i landet hästen finns just och om veterinären kunde säga något så när när det var dags för fölning?
Finns ju de som tar emot dräktiga ston för fölning så kan ju kanske gå att ordna beroende på var hon finns just nu.

Tack! Det var en bra tanke. Hästen står i västmanland och veterinären kunde inte säga när det var dags för fölning utifrån den undersökningen tydligen.
Ska kolla upp hur det ser ut med stall som tar emot dräktiga ston. Egentligen borde det vara människan som leasar henne som fixar detta men litar inte en sekund på henne mer. Vem som är hingsten får dock hon klura ut.

Har hon stått i ett travstall, eller kan hingsten vara av en annan ras?

Hon har stått i privat travstall så det borde vara en varmblodstravarhingst, men i värsta fall en kallblodshingst.

Har de ingen koll alls vilken av hingstarna de kan vara?
Om det är varmblodshingsten kan du undersöka om det går att skriva över stoet på hingstägaren för att få till en gårdsbetäckning.

Men kolla först om det måste göras innan beteckningen...utiafall att det ändå är försent nu.

Då har iallafall fölet en chans att starta som travhäst...

Tråkig situation. Lycka till!

Har de ingen koll alls vilken av hingstarna de kan vara?
Om det är varmblodshingsten kan du undersöka om det går att skriva över stoet på hingstägaren för att få till en gårdsbetäckning.

Men kolla först om det måste göras innan beteckningen...utiafall att det ändå är försent nu.

Då har iallafall fölet en chans att starta som travhäst...

Tråkig situation. Lycka till!

Tror att dom täppt igen det hålet genom att kräva att sto och hingst ska ha samma ägare minst 1 år innan betäckning. Men är osäker.

Jag tror du har fel där.
Aveln har ju släppts på alla andra raser, pga nån EU-grej, borde även gälla travarna.

Vi har en startande travhäst i stallet som har okänd farfar, så även om man inte kommer på vem pappan är så booorde det gå att ha den till travtävling ändå. Däremot kommer den inte få gå alla lopp, eftersom pappan inte är godkänd (nya bestämmelser).

För 5 år sedan var det så att sto och hingst var tvugna att ha samma föräldrar för att det skulle avra gårdsavel där avkomman fick tävla, men det kanske har släppts?

Jobbig situation.
Funderar på det där emd vem som är skyldig att betala stallplats tills dess fölet är avvant? Kan det bli den som leasade hästen av dig?Vad står det i kontraktet att hästen skall användas till?

För 5 år sedan var det så att sto och hingst var tvugna att ha samma föräldrar för att det skulle avra gårdsavel där avkomman fick tävla, men det kanske har släppts?

Antar att du menar samma ägare och inte samma föräldrar?

Det togs bort p g a EU-regler för en tre år sen.

Hehe ja efter väldigt mycket krångel med utlånade hästar och lite annat så har jag krasst konstaterat detta för mig själv:grin::)

Funderar på det där emd vem som är skyldig att betala stallplats tills dess fölet är avvant? Kan det bli den som leasade hästen av dig?Vad står det i kontraktet att hästen skall användas till?

Ja det har jag också funderat på och gissar att det kan bli tjafs om detta:crazy: Människan vill ju ha häst att träna och tävla och det är vad jag vill också och det som står i kontraktet. Avel finns det inget om.
Eftersom det är människan, leasingtagaren alltså, som har allt ansvar för hästen nu så borde ju hon vara den som betalar för hästens uppehälle den närmaste framtiden också. MEN eftersom jag inte vill att hon ska få ha hästen kvar så kan det ju bli krångel då kontraktet(=hennes ansvar för hästen) hävs.

Känns som en härva alltihop:(

Ursh vad jobbigt!

Men jag skulle pusha för att hon får stå för kostnader tills fölet är avvant.

Korsningshästar får aldrig gröna papper. Annars beror det på vilken ras hästen är.

Tänkte på i detta fall, där bästa utfall blir varmblod på båda föräldrarna?

Liknande trådar

T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 776
Senast: Kilauea
·
A
Ekonomi & Juridik Jag skriver under anonymt nick. Jag blir så less på allt tjafsande i stallet, från stallägarens sida. Det verkar dessutom bara vara...
Svar
14
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka