Izor har en extra ländkota

sussisus

Trådstartare
Genom röntgen idag har det framkommit att Izor har åtta ländkotor istället för sju!
Är det jätteovanligt eller inte?

Han är annars en fullt normal dvärgschnauzer - minus att han har problem med vänster bakben just nu.:(
Izor måste magnetröntgas om problemet ska kunna hittas - veterinären tror för tillfället på diskbråck (har dock inga smärtor) eller infarkt/propp i ryggmärgen som blockerar nervimpulserna till bakbenet.
Det kan dock vara den extra kotan som spökar, men det kommer magnetröntgen att visa (förhoppningsvis).

Sv: Izor har en extra ländkota

Är vovven så unik att ingen ens hört talas om att en hund kan ha en extra ländkota?;)
Så heter han ju It's Izor the Only.:)

*kl*

Jag har inte hört talas om det. Vad sa veterinären då?

Inget, tror jag.
Vi ska fråga mer nästa gång vi hör av oss (då angående magnetröntgen).
Men veterinären verkar ha den uppfattningen att Izor kan leva precis som vanligt. Det är inte dödligt i alla fall.

Bara att Izor är unik.:D

Men det är klart, kotan kan ju kanske ha något med bakbensproblemet att göra (förhoppningsvis inte).
Izor har ju alltid haft kotan (han är 3 år och 24 dagar nu) så att problemet bara kom pang poff, verkar mer vara propp eller något sådant plötsligt.
För som jag skrivit tidigare rör det sig om diskbråck så skulle Izor ha haft ont, men det har han inte. Han kan "bara" inte hålla vänstra bakbenet i styr ordentligt.
Men det verkar vara lite bättre idag, han har inte släpat tassen efter sig lika mycket.

Jag har en kompis med en tollare. Hunden hade varit ute på gården och lekt. Hunden pep till och var sedan halt på vänster bak.
Man röntgade och hittade ingenting. Det konstaterades att en nerv låg i kläm ordentligt (hunden hade ingen koll på bakbenet alls, utan det släpades med. Han märkte heller inte om han stod ordentligt på foten eller om han "stod på ovansidan av foten".)

Hunden i fråga går nu på vattenjympa och blir stadigt bättre.
-"Sånt som händer", sa veterinären....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka