B

Buffalo_brud

NÄR ska man maska med Ivomec? och när är det försent att maska med det?

Snabba svar tack! :bow:

Sv: Ivomec?

Har du sett styngflugan eller dess ägg på hästarna i år? Om inte behöver du INTE använda ivermectin-medel nu. Annars är det läge NU, när det blir kallare så går blodmasken i vilostadie och då är det inte så lämpligt att avmaska längre.

Ok, om jag maskade en häst i september..var det då försent att maska?
(har fått klagomål på att jag maskat för sent...)

Nä, sep/okt är väl läge för det. Klagomål kan man bestrida med: tex: träckprov..Då vet man hur det ligger till samt en smula uppdatering ;-)

Tex: Varför ? För träckprovet visade, eller att styngflugan ej vart synlig, eller att: forskningen visat...

ett råd är att: ringa SVA ang maskning...en gång skickade jag in träckprov på våra 3 hästar. Efter detta rådfrågade jag Magdalena här på Bukefalos...hon gav råd samt det jag skulle använda. Min stallägare ringde till en djurklinik: dom sa helt tvärtom..Dämed ringde jag SVA som sa exakt det Magdalena rekommenderat...Sååå, vänd dig till källan i första hand.

Jag förstod inte riktigt *virrpanna*

Alltså: om jag avmaskade (ca) 9 september, efter att ha sett styngfluge ägg, så avmaskade jag inte för sent?

+När maskar ni era hästar med ivomec?

Snabba svar tack! :bow:

Absolut inte för sent! Kanske en aning för tidigt om flugan inte gett sig än. Men sept/okt är vad som rekommenderas.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka