Ivermectin och spolmask

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
NU har artikeln kommit ut som någon tidigare pratade om, dock i tidningen Travhästen.

Vad som slutsatserna blev är följande:

1. Fölen infekterades sannolikt under sina första levnadsveckor med infektionsdugliga spolmaskägg och belastades i allmänhet med en ansenlig infektionsbörda.

2. De femton fölen, som alla var i god kondition, påverkades inte kliniskt av sin spolmaskinfektion.

3. Fölen utvecklade immunitet mot spolmask.

4. Den största mängden smittdugliga spolmaskägg återfanns på det permanenta betet.

5. Stora individuella variationer i spolmaskbördan motiverar individuell provtagning för effektiv behandling.

6. Ivermektin saknade effekt mot häsetns spolmask men hade fullgod effekt mot blodmask.

7. Pyrantel och fenbendazol hade fullgod effekt mot hästens spolmask.

Kommentarer? Funderingar?

Sv: Ivermectin och spolmask

Intressant. När det här om upp som en tråd tidigare i våras blev det en jäkla diskussion. Nu när underlaget till den diskussionen finns är det ingen som har nåt att säga... NÅGON?

Det som jag reagerade mest på när det togs upp var påståendet att ivermectin aldrig skulle varit effektivt mot spolmask.
Förtydliga gärna 2 o 4 Vilka föl? Var letade man ägg?
PL

Det som jag reagerade mest på när det togs upp var påståendet att ivermectin aldrig skulle varit effektivt mot spolmask.
Förtydliga gärna 2 o 4 Vilka föl? Var letade man ägg?
PL

Det är föl på Erikssunds travstuteri som undersökts under hela 2006 säsongen.

Träckprover är tagna före och efter avmaskning och EPG ökar efter avmaskning, dvs ingen reaktion öht.

Den kommer refereras i Ridsport och också publiceras i sin helhet (vad det nu heter där vetenskapliga undersökningar publiceras :crazy: ;) ).

Det togs markprover också.

Det enda jag hört angående spolmask är att resistens utvecklats i vissa länder (USA, Kanada och Danmark), menar du att det sagts att Ivermectin aldrig tagit spolmask?

Här finns en intressant artikel som en PhD-student på skolan skrivit, där det bl.a. står om denna restistens:
http://193.89.230.12/DVT/dokumenter/doc/9791.pdf

Vid resistens tas bara en del av maskpopulationen. Här är det alltså helt utebliven verkan.

Eftersom hästarna själva "avhyser" spolmasken och blir motståndskraftig mot den så har man trott att avmaskningen har funkat, när det i själva verket är den normala utvecklingen. Och när fölen fått så mycket att de inte klarar av den själva så har man trott att det beror på resistens.

Samma rapporter från bl.a. Kanada är medtagna i den här artikeln.

Och det är inte jag som menar det, utan de i forskningsprojektet som består av både parasitologer, agronomer, veterinärer mfl.

Friskt stulna bilder från tidningen Travhästen:

mask1.JPG

Provtagningsdatum syns till höger om diagrammen. Se särskillt häst nr 6 som hade mindre än 30 EPG den 8 aug, avmaskades med ivermectin och vid provtagning 4v senare har den 8000 EPG...

mask2.JPG

Dessa tester gjorda 10 dagar efter avmaskningen med ivermectin som gjordes direkt efter provet 8/8. Det föl där EPG minskade är häst nr 14 som var 20 veckor gammal när proven startade, dvs den hade själv börjat avhysa maskar.

Jag frågade SVA 2005 ang Ivermectin och spolmask och fick då detta svar:

Det tycks som om spolmask är mindre känslig för ivermektin ( t ex Ivomec) än pyrantel (t ex Banminth). Vi vet inte om detta är resistens. Emellertid kommer det att pågå en studie under hösten för att undersöka effekten med avmaskningsmedel på spolmaskägg hos infekterade föl.

Så redan 2005 fanns misstanke. Vad för undersökning dom skulle göra och vad slutsatsen blev vet jag inte. Men resistensen har troligtvis pågått ganska länge...tror jag.

Och precis nu håller SLU på med en undersökning av spolmask och varför den utvecklar resistens mot ivermectin. Kolla bland bloggarna här så ser ni att en från SLU efterlyser spolmask för studien.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 060
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka