Istället för en massa små-måltider...

taccotad

Trådstartare
Jag har tre hästar som inte ska ha särskilt mkt hö (enligt analysen av just denna sortens hö).

Lägger ut ca 4kg/måltid och de äter i ca 30-45 min.
De har även fri tillgång på halm.

Nu känner jag att istället för detta duttande hit och dit där de ändå inte får särskilt mkt hö så funderar jag på om man i stället kan begränsa det till två måltider/dygn i stället för fyra. Då får de ju mkt mer att äta per tillfälle och kan samtidigt äta halm precis när de vill.

Är detta en idé som kan vara bra för hästarna eller bör vi fortsätta som vi gör nu?

Sv: Istället för en massa små-måltider...

Eller kanske tre måltider/dygn?

alpha skrev:
Eller kanske tre måltider/dygn?

Ja visst, för min egen del spelar det ingen roll om de ska ha mat 1 gång per dag eller 5 gånger, men att ge pyttelite mat vid flera tillfällen känns lite som att hästarna hinner knappt börja äta förrän maten är slut.

Ditt resonemang är helt riktigt! Det jag funderade bara på var om inte tre givor/dygn kan vara den gyllene medelvägen?

Är det tre hästar som delar på 4 kg fyra gånger/dag nu? Då räcker det alltså till ca 1,7 kg per häst och giva om man fodrar 3 gånger/dag. Jag skulle köra på det alternativet eftersom det kombinerar fler tillfällen med "inte-för-lite" per giva.

Ja, det är tre hästar som delar på 4 kg hö/tillfälle. Kanske skulle testa med 3 givor/dygn! Eftersom jag vet att de äter av halmen när de är sugna så känns det som jag inte behöver ha dåligt samvete när de är utan hö iallafall.

Jag vet att grannstallet här lägger ut morgonhöet i hagen till sina hästar och samtidigt lägger ut 2 balar hö, sen har hästarna halmen hela dagen ända fram till kvällen när hästarna ska in (vid 19) och där inne får de hö och även halm som sen räcker under hela natten. Det gör ju att högivorna blir ganska stora och därmed räcker ganska länge, när det väl är slut finns det alltid halm att äta.
Är det på något vis skadligt för hästarna att "bara" ha halm att äta större delen av dygnet? De får ju i sig rätt mängd hö men vid få tillfällen....lite små funderingar bara!

Jag tror inte att det finns något som talar för att det ska vara skadligt att "bara" ha halm under vissa delar av dygnet och hö/ensilage vid färre tillfällen. Vid tillgång till halm har ju hästen fri tillgång till grovfoder! Sedan finns det hästar som inte finner halm aptitligt, men de har ändå möjlighet att få i sig tillräckligt med strukturfoder.

Okej. Det är ungefär så jag också resonerat. För tillfället ger jag ju mina hästar hö 4ggr/dygn och däremellan kan de äta halm precis när de vill och halm äter de lika gärna som hö verkar det som.

Jaja...ska ta och fundera lite på det här och se om hur många fodergivor det blir/dygn...

Vi fodrar hösilage 3ggr/dag varav en gång ute. Därutöver har de fri tillgång på halm ute. Funkar jättebra. Visst rynkar de på näsan i början åt halmen men nu äter de och framförallt så har de att göra hela dan.

jag blir lite konfunderad över svaren här...
Hästens matsmältning mår ju bäst av att äta lite hela tiden och kan vi inte tillfredsställa detta så gör vi så gott vi kan. Det är ju bättre för hästen att äta hö flera korta stunder/dygn än färre längre stunder. För tiden UTAN foder blir ju längre om man klumpar ihop det.
Visst kanske man till viss del kan ersätta med halm, men då hade jag nog hellre lagt ut halmen också samtidigt med höet, för att förlänga ättiden och ändå ha kvar de kortare stunderna mellah höutfodringarna.

Själv fodrar jag hö 3 ggr/dag, men då får de så mkt hö på morgonen (ute) att de fortfarande går och petar i sig av de sista stråna på eftermiddagen...

Det finns ett slags konflikt mellan behovet att äta ofta och behovet av att få äta tillräckligt länge per måltid! Varje gång hästen börjar äta sätts en massa mentala och fysiska processer igång som gör att hästen vill fortsätta äta en stund framöver. Om varje mål är för litet kommer hästen inte kunna avsluta det ätbeteende som satts igång, vilket skapar frustration. Att springa och smådutta med en massa små mål kan därför göra mer skada än nytta.

Har man ett hö med högt näringsvärde i, och därmed är tvungen att begränsa givan, är det därför bättre att ge färre högivor i rejäla mål. Att komplettera med fri tillgång till halm är utmärkt.

Den totala ättiden per dygn blir inte längre för att man sprider ut givorna.

Men vad är "småduttar"?

Min häst får idag 3kg morg, 2kg lunch, 2 kg insläpp och 4kg nattning av ensilage. Sen tillkommer krafft och betfor, mineraler och vitaminer...
Men är 2kgs givorna små duttar? Eller är det tillfredsställnade nog? :confused:

/cj

Jag brukar tänka så att varje mål ska ge minst en timmes tuggande.

Vissa hästar har att göra i en timme med 1 kg hö, medan andra äter snabbare och kräver mera per giva.

Eftersom det inte finns tillräckligt med forskning i frågan (och eftersom hästen själv inte kan tala om vad den föredrar) finns inget definitivt svar på vad som är "småduttande". Men att försöka komma upp i minst en timmes ättid per giva är vad många rekommenderar.

seejii skrev:
Men vad är "småduttar"?

Min häst får idag 3kg morg, 2kg lunch, 2 kg insläpp och 4kg nattning av ensilage. Sen tillkommer krafft och betfor, mineraler och vitaminer...
Men är 2kgs givorna små duttar? Eller är det tillfredsställnade nog? :confused:

/cj

Kan ju säga att när min ena häst 2 kg hö äter han det på ca 20 minuter. Ger jag en av mina andra hästar 2 kg tar det ungefär 1 timme för honom att äta upp. Så det måste ju vara väldigt individuellt vad "småduttar" är.

Mina har ju fri tillgång på halm och de äter bra av halmen också som tur är. Nån häst jag hade förr vägrade ta sig en tugga av halm och då ser jag ingen anledning att den ska ha fri tillgång på halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka