Istället för soja

Puppan

Trådstartare
Är det någon som haft en häst som reagerar med foderknölar på sojatillskott?
Känner ni till något annat tillskott som tillför rent protein, men som inte gör att hästen får proteinknölar?
 
Sv: Istället för soja

Ofta beror foderknölarna inte på fodersorten i sig utan på att tillvänjningen inte skedde långsamt nog.

mvh Jessica
 
Sv: Istället för soja

Hur gör jag då?
Fortsätter att ge sojat ändå? För tillvänjningsperioden är ju hur som helst över sedan länge (började ge soja i början av november och ökade från 100 till 450 g under 2 veckors tid).
 
Sv: Istället för soja

Du började alltså att ge 100 g till en häst som inte ätit det tidigare?

Jag tycker nog att det låter som snabb invänjning, eller? :o
 
Sv: Istället för soja

Fortsätt du ge soja om du inte märker några andra biverkningar. Det låter som för snabb invänjning bara. Min häst har också fått sådana knölar även när jag tycker att jag har vant in nya fodersorter långsamt.

mvh Jessica
 
Sv: Istället för soja

Proteinknölars vara eller icke vara tycker jag kan vara osagt.. Foderknölar/småödem, mjällig päls, svullna ben m.m kan de dock få av olika fodersorter som de är känliga mot..Detta kommer då allt som oftast från obalans i magen som ger bieffekter av olika slag antingen utifrån just överkänslighet eller att kroppen får mer än den behöver och överskottet måste ut ngn. stans.

Om en häst har reagerat så anser jag inte att man fortsätter att ge i samma mängd, foderknölarna visar ju att ngt. är fel att då fortsätta att ge samma mängs kan få ännu större problem i längden, ibland kan det räcka att dra ner på mängden ibland måste det bort helt.

I ditt fall skulle jag absolut börja med att dra ner på sojan till att börja med och se om det blir bättre. Blir det bättre så har du också svar på att det var sojans mängd som ställde till det. Blir det inte bättre alls skulle jag ta bort det helt och sedan fundera på vad mer jag ger min häst.

Soja i viss mängd är ett bra och ekonomiskt foder, det finns en hel del annat bra också men det beror ju på hur mycket man behöver ha och hur resten av sammansättningen ser ut i fodersorten.

MVH/
 
Sv: Istället för soja

Håller med när det gäller svullna ben, utslag, eksem etc men inte när det gäller sk foderknölar. Min häst fick en "foderknöl" förra säsongen och den är inte borta än. Har bytt fodersorter och haft honom på bete emellan så det kan inte vara någon specifik fodersort.

mvh Jessica
 
Sv: Istället för soja

Nu är jag hemma.

Analysvärdet på grovfodret är

Smältbart protein per kg foder: 20g
Energi -"-: 4.4g

Hästen får 12 kg.
Bara grovfodret ger en kvot på 4,5.

Sedan äter hon 1,5 kg Hippo Choice och ca 300 g korn.
Till detta lägger jag ca 400 g sojaflingor.

Detta ger enligt mina beräkningar en kvot på 6 prick.


Hästen väger ca 450 kg och är hyfsat lättfödd. Hon har tidigare reagerat med svullna ben i början på betesperioden även om man försöker betesvänja långsamt några timmar i taget. I somras reagerade hon dock inte alls.

Förutom knölarna så tycker jag inte att hon ser ut att reagera, ingen svullnad i benen och liknande. Hullet ser fint ut och efter att jag la till sojan så kom musklerna som hon höll på att tappa innan vi fick analysen och insåg att hövärdet var helt och he-te.

Gillar inte knölarna. :(
Hon verkar inte bry sig när man trycker på dem, men nog lär det väl inverka på något sätt när man sätter en sadel över och sitter rakt på dem, suck. Plus att pälsen kanske till slut skavs av på dem...
 
Sv: Istället för soja

Ja, sitter de flera stycken under sadeln eller vid tcäkeskanter om man änvänder det så klart de blir påverkade. Hur länge har de funnits där? Kom de direkt eller nyligen, hur ser de ut.

De foderknölar jag har sett blir inte små och hårda utan mer utflytna och platta. Man kan känna och se dem, men försvinner när magen bli i balans och man tar bort/minskar ner det foder som ger dessa "utslag". När det blir mer hårda knölar som inte går bort, då kan man börja misstänka inflammerade hårsäckar alt. början till regnskollor och dessa två tar tid och kan bli kroniska om de utsetts för tryck från sadel/vojlock eller täcken under längre perioder.

Regnskollor kan komma även de från obalans i magen.

Man kan ju säga att du varit smart som bara ger liknande foder för då är det ju lätt att se vad hästen ev. reagerar på. Hippo Choicen består ju mycket av korn.

När jag räknar på ungefärliga siffror så hamnar jag på en kvot runt 7 inte 6. Men då har jag tagit generella siffror för korn och soja och rundat av till 0.3 kg resp. 0.4 kg 100g soja väger enl. min stallvåg 0.1 kg.

MVH/
 
Sv: Istället för soja

Precis, låter inte som någon foderknöl...
 
Sv: Istället för soja

Ja, hum. Det ligger nog närmare 7 - dumma miniräknare :o :angel: .

Knölarna är hårda, inte mjuka alls.
Hårsäcksinflammationer - kommer de på en gång efter skrubb med skitig vojlock, eller kan de dyka upp efter någon sorts "inkubationstid"? Rider med renskinn under sadeln vintertid (nytt och alldeles rent och fint i år), men på hösten kan det nog ha förekommit någon skitig vojlock då och då...

Regnskållor är det inte, för hon har inte haft några krustor eller sådant på ryggen i vinter. Minns att hon hade skållor som unghäst en av de usla regnvintrarna som var då - och då var det som mugg på hela ryggen. Men det var flera år sedan.

Jaha, så hårsäcksinflammationer, dammit! Vad gör man åt det? Veterinären och cortisonsprutor eller finns andra alternativ?
 
Sv: Istället för soja

Bara ett litet sidospår med tanke på evolutionärt anpassad föda.

Det har visat sig i två studier att barnvälling med soja hämmar tillväxten hos nyföddas tarmar.

Soy Formula May Stunt the Intestinal Growth in Your Baby
Concerns regarding the safety of soy formula were raised after two studies revealed that the amounts of soy isoflavone genistein, a chemical found in commercial soy formulas, might inhibit the intestinal growth in babies.

There is a great deal of merit surrounding this concern, particularly because nearly 25 percent of formula-fed babies in the United States consume soy formula.

Commercial soy formulas contain anywhere from 32 to 45 milligrams of genistein. These concentration levels exceed the amount found to affect menstrual cycles in women. Since formula is the only source of nutrition for infants during their first four to six months of life, a period in which several critical organ systems are developing, researchers were motivated to study the possible effects of genistein.

Two Soy Studies Show Same Results -- Slowing of Cell Reproduction

The first study involving the treatment of intestinal cells in culture with genistein that included the same amount found in soy formula showed that the cells ceased to grow. One researcher did point out that the actions observed in cells in culture might not be the same as those in infants.

The second study was made up of two groups of piglets: one group was fed cow's milk-based formula and the other was given formula supplemented with genistein at the amount it is found in soy formula.

It was discovered that the piglets given the genisten formula displayed 50 percent less proliferating cells in the intestine over the group that was fed solely the cow's milk formula. Because the metabolism and physiology of newborn pigs is so similar to human infants, researchers believe these results could be applied to infants.

Researchers of the study cautioned that although the soy formulas might appear to be safe based on some clinical data, these above studies show that it might not come without side effects.

Pediatric Research December 7, 2004. DOI: 10.1203/01.PDR.0000150723.87976.32

Science Daily December 27, 2004


Sammanfattat av Gunnar Lindgren
http://www.gunnarlindgren.com


//Hanna
 
Sv: Istället för soja

För mig har det funkat att tvätta av området med lactacyd tvål och sett till att vojlocken varit ren och att ryggen har fått luftats (alltså inte haft täcke på hela tiden)

För mig försvann knölarna på en vecka ungefär.
 
Sv: Istället för soja

Hårsäcksinflammationer har jag i stort sett 0 erfarenhet av så det överlåter jag till andra som haft att ge dig råd om..Jag tror dock att de kan komma smygande, man känner dem ju ofta inte under allt hår försen de blivit lite större.

Jag är bättre på foderknölar och regnskollor..

Min häst hade dock inte krustor i alla sina regnskollor en del var bara hårda och inget mer. De rakade jag och tvättade med jodopaxlösning samt balanserade upp magen på hästen.

MVH/
 
Sv: Istället för soja

peter_lundin skrev:
En foderknöl som inte vill försvinna tycker jag låter som det skulle kunna vara ngt helt annat.
PL

Hmmm... Stämmer kanske. Känns som en sån i alla fall, sitter inte vid sadelläget. Får kolla det. :crazy:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 791
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp