Istadigt 3års sto

F

Fullblod

Hur hanterar jag det på bästa sätt? Har ett treårs sto som fram tills nyligen varit helt fantastisk på alla sätt å vis. Nu har damen börjat bli istadig, reser sig och sparkar mot skänkel och vill helst inte göra något alls? Ska jag bara låta henne vila? Kan hon ha fått nog mentalt för ett tag? Eller är det bara dumheter som man ska försöka ta ur henne innan man ställer av?? Står i valet och kvalet om hur jag ska bete mig. Problemet är ju att hon är en sån där ni vet, fuxsto med mycket vita tecken:devil:... så det är ju inte så att man precis bara säger till henne på skarpen så lyssnar hon utan det är verkligen silkesvantarna på hela tiden... Hur gör man HJÄLP?!

Sv: Istadigt 3års sto

Har hon haft någon vila innan 3-årstestet?
Detta måste ha kommit nyligen eller, för du visade väl på 3-års och ridprovet gick bra?`
Kan ju vara så att den lilla damen behöver vila, eller så testar hon dig bara:devil: dom små monsterna:angel:

En treåring som beter sig så, låter ju som om den inte mår bra.
Treåringar brukar ju bara gå rakt fram, när man sedan sätter press på dem så brukar de ifrågasätta. Men då brukar de ju vara äldre.

Ställ av, och om det fortsätter efter igångsättning så skulle jag nog kolla med klink innan, jag "tar ur henne någon".

Det skulle ju vara "värsta ångesten" om den mår bedrövligt och man ger sig på den.

Förresten, vad har färgen med saken att göra?

:rofl: nä färgen är bara där där man brukar höra... åh fasen den där har du fått för dina synder... fuxmärr med mycket vitt... huuuuga säger alla... men jag tycker dock hon är rätt så trevlig...

Ja hon ska förmodligen ställas av ett tag å se om det är trötthet som visat sig såhär...

Lord_Calvert: Nä ridprovet gick tyvärr inte alls.. fick avbryta pga istadighet där... tråkigt som tusan men sånt är livet ibland... Hoppas på att hon behöver lite vila å att hon sen går som en klocka igen... i skogen går hon dock oftast heeeelt fantastiskt med betydligt mer bjudning så den lilla ridning som får bli i sommar kommer att bli i skogen... paddock och ridhus får vänta till hösten:laugh:...

Jag skulle chansa med att låta henne vila. Min treårige valack blev oxå alldeles konstig efter fyra veckors hålligång efter kastrering. Han skulle röra på sig varje dag efter operationen men läkningen drog ut på tiden så det blev nästan fyra veckor med 2 penicillinkurer,longering, promenader och ridning varje dag :-( Till sist sade han ifrån när jag skulle longera genom att sparka, stryka öronen bakåt å stå på bakbenen. Ställde av honom med det samma, vilade i två veckor och nu är han tillbaka som den glade positiva häst jag hade innan kastreringen!

Nog för att jag tror att en treåring oxå kan testa gränserna men att börja bråka för mycket tror jag kan vara lite farligt (tänk OM hon bara är trött? då kommer bråket göra mer skada!)... prova vila först ett par veckor å hoppa upp i sadeln igen - fortsätter hon då att tjafsa så kolla upp henne i kroppen, är hon felfri så får du börja ta ur henne de nya ovanorna.

Jag hade nog siktat på att genomföra ett lugnt, lyckat ridpass utan tjafs och sedan ställt av hästen.

Lägg det sista passet på en sådan nivå att du vet att ni genomför det utan bråk, om det så bara betyder ett varv runt stallet på lång tygel.
Då kan du nästan vara säker på att ni tar vid där igen när du fortsätter efter vilan.

rid henne i skogen en gång och går det bra så låt henne vila ett par veckor eller någon månad! det händer mycket i den åldern och ni har ju gjort ganska mycket på kort tid.. (rätta mej om jag har fel)
är hon likadan efter vilan så kolla upp henne som en del andra skriver, visar hon inget fel ja då har du lite fasoner att ta ur henne..
Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 768
Senast: noble art
·
R
Hästhantering För att göra en lång historia kort; Har en häst som kom till mig som 3-åring. Var då mycket aggressivt lagd, sur och otrevlig. Bet fram...
2
Svar
27
· Visningar
6 777
Senast: galite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar