Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast att ha runt nollan när det är -20 är ganska bra, det blir ändå 20 graders skillnad.
TS: Mitt stall är från början av 1900-talet. 3.40 i tak, med loft ovanpå. Väggarna är som sagt rejält tjocka, tjockare än moderna leca-block och dessutom då tegel med luftspalt emellan, vilket jag har hört ska isolera bättre än tex leca. Nu är stalldelen avskärmad med en brandvägg till en annan stallbyggnad på 180 m2, men dörren däremellan är alltid öppen och därför blir det ganska kallt med bara 3 hästar. Hade stalldelen varit fristående hade det varit helt annan temperatur vintertid.
Visst men långt från de 10-15 plus TS ville ha. Poängen var att det krävs en värmekälla för att få upp temperaturen, inte bara isolering.
Har ni uppvärmning? Hur stort stall?
Jag står med min häst i uppvärmt stall, håller ca 10 grader. Samtliga hästar är klippta eller har extremkort päls, de har tunna vadderade täcken inne och så utetäcken i olika tjocklekar beroende på hur kallt det är vid utsläpp.
Vi har sex hästar i stallet, HÖGT i tak och mycket välfungerande ventilation, dels separata ventilationsluckor i varje box samt en stor (men tyst) lufttrumma i taket. Värmen kommer via värmeslingor i stallgång och vid den separata skötselplatsen. Även övriga uppvärmda utrymmen (sadelkammare, spolspilta, torkrum och toa) värms via golvvärme. Foderrummet är oisolerat.
Jag ser för- och nackdelar med både kall- och varmstall.
har inte läst hela tråden men delar med mig iaf!
På ridskolan är det ca 12-15 °C nu i stallet (ca - 15 ute) och hästarna verkar inte må dåligt av det alls. Snarare tvärt om, då de flesta slipper täcke = glada pollar! Men så är det ju bra ventilation.
Hemma har vi ca 8°c nu, våra hästar mår också prima!
så, nej, jag tor inte att det behöver vara dåligt, förutsatt att man har bra ventilation!