Islänning med klåda

Thera

Trådstartare
Vi har en två-årig islänning i vårt stall som har börjat klia sig nåt fruktansvärt. Hon började för ett par veckor sedan, men då var det inte så farligt. Men nu har hon kliat av sig pälsen på vissa ställen och verkar nästan manisk i sitt kliande.

Klådan verkar mest sitta under manen, på ganascherna och på undersidan av huvudet.

Vi har kollat efter både löss och pälsätare, men inte hittat något. Dessutom har ingen annan häst i stallet någon klåda, vilket de väl borde ha om det varit nåt sånt.

De står i ett kallstall på nätterna och går ute på dagarna. Grannen tror det är på grund av det varma vädret denna vinter, men jag har svårt att tro att det skulle bero på det. Och nu har vi haft kallt i flera veckor.
Och eksem kan det väl inte vara så här års? Eller?

Nån som har nån idé om vad det kan vara?

Sv: Islänning med klåda

Thera skrev:
Vi har en två-årig islänning i vårt stall som har börjat klia sig nåt fruktansvärt. Hon började för ett par veckor sedan, men då var det inte så farligt. Men nu har hon kliat av sig pälsen på vissa ställen och verkar nästan manisk i sitt kliande.

Klådan verkar mest sitta under manen, på ganascherna och på undersidan av huvudet.

Vi har kollat efter både löss och pälsätare, men inte hittat något. Dessutom har ingen annan häst i stallet någon klåda, vilket de väl borde ha om det varit nåt sånt.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?

Min ena islänning brukar få klåda under en kortare tid på vintrarna (fast det brukar vara mer runt december tror jag). Vi har behandlat med ett medel mot svamp som heter Imaverol (var iallafall tidigare receptbelagt).

Jag skulle tippa på pälsätare. Det kan sätta sej bara på en häst, de andra får inte. Mitt ena sto fick pälsätare varje år, men valacken hon går med har aldrig haft. Detta året fick valacken, men inte stoet!!

Pälsätare syns inte. Raka där pälsätaren är o spraya på Frontline vet (sådant man kan köpa i pipetter mot fästingar o ohyra till katt o hund), men nu ber du att få en flaska som man sprejar på. Måste kanske beställas i ett litet apotek. Upprepa behandlingen en gång i veckan o efter tredje veckan skall pälsätaren vara borta. Det har fungerat helt utmärkt för min del att göra så.

Även grönsåpa går bra om man vill vara mer miljövänlig. raka o gno in grönsåpa utblandat med en liten skvätt vatten, men upprepa ganska ofta. frontline går fortare.

Balderum skrev:
Pälsätare syns inte. .
Mjo, det gör de visst. När jag hade det på en häst så visade veterinären mig hur de såg ut. Det var dock svårt för mig att se att de rörde sig; såg mest ut som "mjäll" eller små hudflagor. Men nog kan man se dem med blotta ögat!

Då är det kanske pälsätare ändå? För det ser ut som mjäll nämligen... Fast jag har alltid trott att de ser ut som några djur.
Det blir nog rakning då för lillan...
Tack för hjälpen!

Björk skrev:
Mjo, det gör de visst. När jag hade det på en häst så visade veterinären mig hur de såg ut. Det var dock svårt för mig att se att de rörde sig; såg mest ut som "mjäll" eller små hudflagor. Men nog kan man se dem med blotta ögat!

I så fall fick jag se eländena idag - hela hästen är FULL av dem nu!! Om det ser ut som mjäll...suck.

Som han ser ut, Snutt. Rakad på tre ställen runt svansen o nu på halsen o ungvalacken biter o leker med honom så flankbitarna är pälslösa oxå. Han ser helt vanvårdad ut, min Snutt!

Till apoteket o köpa mer Frontline som tog slut!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 483
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 968
Senast: Seabaz
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 865
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka