Islandsstigbyglar, risk att fastna?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vill ha ett par säkerhetsstigbyglar där själva fästet för stiglädret är 'vridet', dvs när stiglädrena hänger slätt rakt ner är stigbygeln 'rättvänd' och man måste inte vrida om lädret för att få i foten.

Har bara sett det på 'dressyrstigbyglar' och på islandssstigbyglar. Men isis-stigbyglarna har ju svängd sida på BÅDA sidorna (jmf med bara yttersida för australiensiska säkerhetsstigbyglar t ex). Och tycker det ser läskigt rätt att köra foten igenom där?

Så, är det mindre eller större risk att köra foten igenom och fastna i en sån jmf med en australiensisk säkerhetsstigbygel?

Sv: Islandsstigbyglar, risk att fastna?

jag har satt sk. toe cage på mina mark todd. känns säkrast. dom finns på bl a hööks och eko

Jag har islandshäst och har islandsstigbyglarna... Har aldrig fastnat, och jag har åkt av på de mest konstiga sätt... Så jag tycker dom e jätte bra och känner mig helt säker i dom. Skönt att dom alltid ligger rätt...

Sådana som var bild på är vad jag kallar 'dressyrstigbyglar', och jag vill ha säkerhetsstigbyglar (iom att stidlädrena inte kan lossna).

Tåhättor i olika varianter är apful *skäms, men bara vägrar ha det*

Vi har islandstigbyglar numera till alla sadlarna, både när vi "dressyrar" och rider i skogen i full fart.... ja även när vi hoppar små hinder upp till ca 70-80 cm.

Men ska man hoppa högre känns det himla konstigt så då har jag mina gamla tävlingsstigbyglar som har yttre sidan kortare.

Men än så länge har ingen fastnat i islandsstigbyglarna oavsett vad vi gjort... ta i trä :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka