Islandsstång

S

Sprettur

Är det någon här som brukar rida på stången och isåfall varför?
Vad blir den största skillnaden på hästen?
Min tränare tyckte att jag skulle testa stång på Sprettur och jag är nyfiken på era erfarenheter av den.

Har testat att rida på halvstång och han känns väldigt avslappnad på den, verkar trivas bra helt enkelt.

Hade varit kul med era åsikter om den.

/Emma

Sv: Islandsstång

Jag sha för första gången på lördag:)

Jag ska förmodligen få en foderhäst som blivit misshandlad förut, har blivit slagen osv. Han ser därför dåligt på höger öga:( Menmen... Han kan därför också bli rädd för ryttaren o rids därför på islandsstång... Om det är enda anledningen vet jag inte...

Jag har ridit en del på stången och även haft den relativt mycket när jag tävlat.

Till den ena hästen rider jag på den för att han är väldigt stark på tävling, men det är endast i final som jag rider på den.
Har även ridit en del på pelham som han tycker bäst om.
Han slappnar av i nacken mer i traven och får lätt att trampa in under sig.
Hemma tränar vi antingen på halvstång eller vanligt tredelat.

Den andra hästen rider jag på tredelat bett hemma, men ibland brukar jag rida på stång för att han går bra på de helt enkelt.
Nacken slappnar av och han går fint i tölten.

Tycker den fungerar väldigt bra och hästarna verkar trivas med den.
Men det är olika från häst till häst.;)

Det låter ju bra!!!;)

Jag undrar nu om det går att rida i pass med islandsbett?? Du som verkar kunna sånnt är ju kanske rätt person att fråga:idea:

Jag undrar dessutom om pessoa och islandsstån har något gemensamt?

Jag är inte sååå insatt på det här med bett så jag frågar någon mer erfaren:cool:

ha det bra!//Veronika

Pass går att rida stångbett.
Men hästen måste vara lydig på signalerna inför själva läggningen så den inte blir grov.
Om man tar med ett vanligt bett är det ju en helt annan funktion än med stången.

Mellan pessoa och stången så skiljer det en hel del.
Pessoabettet har ingen kedja men olika lägen man kan ha tyglarna på.Pessoabettet är mer som ett starkare tränsbett.

Hoppas det vart någorlunda förståligt:)

Okej, tack så jättemycket:D

Haar aldrig ridit på stång förut men ska göra det idag på en människorädd häst som jag ev. ska ha på foder... Jag älskar problemhästar och allt vad det heter... :love:

Jag är lite rädd för att stången gör "för mycket" och bara dämpar problemet medans hästen blir räddare och räddare... Här gäller det att bygga upp en fin och harmonisk kontakt från början...

Okej, jag red på pessoabett efter att min skadade häst hade stått och vilat i ca. 3,5 månader. Hon blir väldigt stark om hon inte får komma ut och röra på sig. just därför valde jag pessoa. Nu med facit i hand vet jag vilken tur jag haft. Hästen skulle likaväl som att bli genomsnäll bli den jättejobbiga hästen som ingen får ordning på.

Min häst har nästan alltid jobbat rätt men hon har haft svårt för det där med halsen. jag vet ej vad som var fel men pessoan lösgjorde henne på ett sätt som jag aldrig vågat chansa på... :banana: så från att ha varit en galen häst blev hon efter skadan en väldigt stoig mysig töltmaskin:banana:

vilka under som kan ske:crazy:

//Veronika:cool:

För ett tag sedan red jag bara på islandsstången på min sköthäst. :o Hennes ägare rider bara en gång i veckan o ibland inte ens det och då rider han på pessoa. Med mig töltade Saga inte alls om jag inte hade stången för hon är skitstark men så provade jag ride på pessoat o hon gick lika bra!! :bump: Man får väl kanske jobba lite mer men man kan ju böja igenom henne ordentligt, det kan man ju itne så bra på stången. :banana:

/Jenny

Min erfarenhet av stång på min häst är inte så bra. Han går super en stund om man värmer upp på vanligt bett och sedan byter, men jag tycker det känns svårare att rida hästen ställd på stång, kan vara för att jag är så rädd att ta för mycket så jag knappt håller i hästen iofs. Så efter ett tag med stången så blir han bara styvare. :p

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Tuvstarr
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka