Islandshästar som landskapsvårdare - i senaste Islandshästen

kopur

Trådstartare
En jätteintressant artikel, tycker jag!

"Överallt i Sverige finns värdefulla gamla betesmarker med stor biologisk mångfalld som nu bara växer igen.... På stora ogödslade marker med varierad växtlighet är islandshästen i sitt rätta element. Dessutom håller de kroppen och hovarna i trim."

Artikelförfattaren har besökt två islandshästgårdar i Östergötland, Stenholmen och Ekhaga, där islandshästarna "arbetar" som naturvårdare. På köpet får man välmående hästar som inte blir feta av betet.

Om man vill veta om det finns lämpliga marker i ens eget närområde ska man kontakta Länsstyrelsen i sitt län. De vet vilka markområden som finns och vilka man ska kontakta för att kunna gå vidare.

Intressant, tycker jag! Är det några här som har naturvårdande hästar?

Ja våra hästar går på naturbeten på sommaren.
:)
Med de förslag om nya EU-bidrag så kan det här bli än mer intressant. Det kommer troligen att bli ett system där bidrag ges till gården oavsett produktion. Det kommer då troligen att räcka att hålla marken öpen. Så då kan man lika gärna ha hästar som kor och få samma bidrag!

Kom bara ihåg att hästarna i artikeln går TILLSAMMANS med kor!!! Utan kor (eller får, men då krävs nätstängsel istället för bara trådstängsel) blir allt sly kvar och marken växer igen i alla fall.

Så är fallet hos oss, men då vi delar hage med en annan familj kan vi inte släppa dit några av våra kossor pga korädsla. Vi har stora problem med sly.

Kan ni inte växelbeta då? Så att det kor i en hage ena året och hästar där året därpå? Så gör vi med grannens kor och det funkar riktigt bra.

Jag tänkte på en sak i artikeln... Det stod att det var så bra att ha hästarna där, och så sades det ngt om att det var mycket våt marker, bra för hovarna och sånt..
Nu undrar jag bara (som har en eksemhäst) blir det inte himla mycket insekter och sånt i våtmarker?? Ökar inte risken att hästarna får eksem då? Om de blir mycket bitna...
Fast det kanske inte är lika läskiga kryp som vi har här uppe? :crazy:
Någon mer som funderat på det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka