Islandshäst

eldione

Trådstartare
Behöver inte en 3 årig islandshäst lika mycket extra protein som en annan 3 åring?
Jag hörde nyss att islandshästarna inte behöver proteintillskott som andra hästar utan det räcker med hö. Tycker detta låter obegripligt eftersom dom växer dom med :confused:

Det skall vara ett väldigt bra hö om det skall räcka med bara hö. Liksom andra raser behöver växande islands-unghästar väldigt mycket protein.

Du tänker alldeles rätt, betänk att höet på island har skyhöga proteinvärde om man jämför med svenska förhållanden, där räcker det säkert oftast med hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama