Islandshäst som går med huvudet mycket lågt.

I

Ida

Har en islandshäst här hemma, hon har vilat länge pga fång. Men nu är det läkt och snart ska jag börja sätta igång henne lite smått. Nu är det så att hon är väldigt framtung, så jag undrar om ngn har tips om hur jag ska få henne att hålla upp huvudet utan att "tappa" traven? Hon travar på jätte bra om man rider med lösa tyglar och inte stör henne alls, men det är ju inte så nyttigt för frambenen när hon går med nosen i backen...
:confused:
Tacksam för svar!
//erika

Vad travar du på för underlag? Om det är tungt är hon troligen inte stark nog att gå i en högre form.
Hur går hon i de andra gångarterna? Hur är hennes exteriör?

Du kanske ska börja från början och skritta fram henne, så börja jobba med dressyr i skritt så hon får bygga upp musklerna. Växla mot ridning i terräng.

Det kan vara så, att hon har tappat musklerna efter så lång vila, så hon går lågt med huvudet som en unghäst.

Försök klättra i skritt, ta det lugnt till o börja med så får du se om det blir bättre.

Lena

Ja, men hon har alltid gått lågt med huvudet, hon är byggd så, lite hög bak, ganska kraftig hals, och lågt ansatt hals. Hon är född, uppväxt och inriden här hemma.
Bäst travar hon förstås i snö eller högt gräs, men man vill ju kunna trava vart som helst...
Tack för tipsen! Jag får kämpa på :)

har samma "problem" med min överbyggda femgångare. går som en myrslok i alla gångarter utom tölt.
han var helt felriden när jag började rida honom så jag har tagit det lungt.
Han var en inbiten grisepassare så i början red jag i skritt eller galopp. travade på stigar i skogen och uppförsbackar då kunde man ta lite i tyglarna.
nu kan han trava i olika tempon även när jag tar i tyglarna på slät mark. det tog ca 1 år. sen kom tölten av sig själv, men det är fortfarande hans svaga gångart.

har börjat så smått med att göra skänkelvikningar, öppna, halvhalter mm för att få det att lossna och få lite mer resning. skritten går nu bra och hoppas att traven ochså skall bli lite ledigare. kanske låter lite luddigt och jag vet inte om det är rätt sätt, men han har blivit bättre.

Sv: Islandshäst som går med huvudet mycket lågt.

Tack för alla svar!
Dock blev aldrig igångsättningen av, då hon blev sjuk i Cushings sydrom. Igår for hon till trapalandas gröna ängar...

Nej, vad tråkigt... Hoppas den sista tiden blev bra ändå.

nej fy va tråkigt stackars pålla....vad är det för sjukdom? hade den nåt att göra med framtungheten? hur kom det sig att hon blev sjuk=(

Hon hade Cushings syndrom..En tumör på hypofysen som gör så att binjuren utsöndrar alldeles för mkt kortisol. Det var därför hon fick fång, och aldrig blev helt bra av behandlingarna.
Jätte hemskt att det skulle behöva sluta såhär, men tror det var det bästa för hennes skull.
Min mamma ägde hennes mamma, så hon var född hemma samt så rider jag hennes 7åriga son nu..

oj stackars pållan....man vet alltså inte varför hon fick den tumören?
va skönt att ni har en son efter henne och som du säger hon har det bättre nu och slipper lida...

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 757
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka