Islandshäst med fång

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sprooti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 549
S

Sprooti

Hej! Jag sköter en islandshäst valack som är ca. 14 år och han har problem med fång på sommaren. Jag började sköta honom sent förra sommaren och då hade han en riktigt hemsk fång.

Jag har frågat av ägarna och de har gett bara lite gräs i gången, men sen släpper de honom på ett stort bete med mycket kraftigt gräs. Han går ute om nätterna, eftersom han är en islandshäst så är det ju rätt att låta honom gå ute dygnet runt. Nu är han frisk, men vad ska jag göra så att han inte får fång igen? Han har haft fång alla år tror jag och har väldigt sjukt när han har det.. Jag tänkte ge jätte lite gräs i gången i början, jag har inget emot att sitta hur länge som helst med honom och låta honom beta när vi har kommit så långt. Jag gör vad som helst för honom! Så snälla, vad ska jag göra?? Finns det något som jag kan göra så att han inte får fång? :(

Sv: Islandshäst med fång

En fång häst ska ju inte släppas på ett bete med obegränsad tillgång, antingen ett rejält övervuxet sådant alternativt en nedbetat och stödfodring.

Fånghästar kräver sin tid, och det är synd att inte alla fånghästägare tar det ansvaret. Vissa hästar klarar att gå på bete efter att de har haft fång, men det är ju långt ifrån alla som kan gå dygnet runt på ett normalkraftigt gräs.
Min fångponny går i skogshage på sommaren, och fodras precis som på vintern. Jag tar inte risken.

Mitt råd är att inte släppa på gräs alls. Om han haft fång så mycket är han antagligen väldigt känslig nu och för varje fånganfall blir det värre.

Mitt råd är att inte ge nått gräs alls. Fodra med hö.

Min fångis har inte gått på gräs på 3 år nu o inte har vi haft några anfall mer heller

Tyvärr finns det väl ingen chans att han skulle kunna vara utan gräs.. Men finns det något som minskar fången? När hans fång är slut fortsätter han på bete och allt är bra, så var det iaf förra året... Men på sensommaren kommer han kanske till oss på bete och vi kommer inte att ha kraftigt gräs. Förra sommaren fick han springa på plan och jag gick med honom när han hade fång, det hjälpte ganska bra.. Och nu får han hovslagare regelbundet och förut fick han inte det (altså inte regelbundet). Och han får bara hö på sommaren, inte altså kraftfoder som på vinter eller något sånt!

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr finns det väl ingen chans att han skulle kunna vara utan gräs.. Men finns det något som minskar fången? När hans fång är slut fortsätter han på bete och allt är bra, så var det iaf förra året... Men på sensommaren kommer han kanske till oss på bete och vi kommer inte att ha kraftigt gräs. Förra sommaren fick han springa på plan och jag gick med honom när han hade fång, det hjälpte ganska bra.. Och nu får han hovslagare regelbundet och förut fick han inte det (altså inte regelbundet). Och han får bara hö på sommaren, inte altså kraftfoder som på vinter eller något sånt!

Du skriver i ditt första inlägg att du tror att hästen har haft fång flera gånger! När jag läser vad du skriver tycker jag nästan att det är konstigt att hästen blir bra mellan gångerna men den har kanske haft tur.
Om man har en fånghäst så måste man se till att den har det så bra som möjligt. Den måste tex inte gå ute om nätterna bara för att det är en islandshäst. Den måste inte heller äta gräs bara för att det är en häst osv. Om den har haft ett fånganfall på sommaren kan man inte släppa den på bete direkt efter det. Vissa fånghästar kan nog inte gå på bete överhuvudtaget. När de har akut fång ska de vila. En fånghäst ska helst inte äta kraftfoder som innehåller spannmål alls.
Nu är jag kanske lite tuff. Men tyvärr är det så.

Om jag hade haft en häst som hade haft fång flera gånger så hade jag inte släppt den i gräshage alls. Jag hade gett den hö, lusern och betfor och kanske halm om det behövs. Sedan är det viktigt att hästen inte är för tjock och att den motioneras regelbundet (om den är frisk).

Jag tycker faktiskt att det är djurplågeri att utsätta en fångkänslig häst för att gå på bete! Det är en ägares skyldighet att försöka hålla hästen så frisk som möjligt (sedan lyckas det inte alltid ändå).
Låt hästen gå i en skogshage istället så aknske den kan få uppleva en sommar utan stora smärtor i hovarna.

vårna ponny fick fång för några somrar sen. Veterinären sa då att om han rör på sig så ökar ju blodcirckulstionen och de minskar risken för fång, så han fick komma ut och gå flera gånger per dag och väldigt väldigt lite gräs och efter att vi började göra såhär så har han int fått fång igen.

Det är djurplågeri att låta en fånghäst gå på bete o riskera att den blir dålig igen. Det är upp till hästägaren att se till att hästen håller sig fångfri så gott det går.

Jag har en häst som ofta får sandkolik, men jag låter honom äta havre från en sandlåda.
Förlåt, jag ska inte vara otrevlig, men har den här hästen verkligen blivit ordentligt behandlad någon gång? Du skrev att när fångne går över får han gå på bete igen, men uppenbarligen får han ju återfall. Släpper man en så känslig fånghäst på bete gång efter annan så BER man om problem.

En häst som har så lätt att få fång ska inte gå på bete alls!
Till slut kommer detta att bli en hovbensrotation, som den troligen redan har med tanke på antalet gånger han haft fång, vilket i värsta fall innebär att hovbenen går ut igenom sulan nästa gång han får fång!
Är han röntgad efterfånganfallen? Är han behandlad?
Har man inte kunskapen att ta hand om en fånghäst så ska man se till att få råd av en veterinär.
Jättebra att du frågar och är intresserad, synd att inte ägarna är det..
Blir det inte hovbensrotation med slakt som följd så kan det bli kronisk fång, vilket också leder till avlivning. För till slut blir de inte friska.
Ska denna häst gå på bete då är det absolut inte innan midsommar, innan dess är gräset som proteinrikast. Och sen möjligen på något mkt nerbetat framåt hösten.
Inget kraftfoder.
Och bara för att det är en islandshäst måste den inte gå ute dygnet runt. Dumma myter! hästen ska skötas så att den mår bra, det är inte bara en ras, din häst är även en individ. En individ med fång som ska skötas därefter.
Du verkar som om du verkligen bryr dig om denna häst så mitt tips är läs på om fång, fråga andra med kunskap om fång, fråga veterinären, skapa dig en egen uppfattning och försök sedan påverka ägarna, för om inte det lyckas så tror jag inte det kommer att gå så bra för din lilla häst.

Stort lycka till!

Läste på nu att ny forskning säger att det inte kommer så mycket av protein utan kolhydraten fruktans.. intressant. Se vad man lär sig.
Men faktum kvarstår inget gräs!

Så väldigt NYTT vet jag inte om det är. Det har jag "vetat" i flera år trots att min gamla ponny är den första jag har sett som har fång. Men att det skulle vara proteinerna är så gammalt att man blir lite ledsen när man ser att veterinärer ordinerar svältkost till fånghästar :(

Fast svältkost och att inte släppa hästen på värsta vårgräset är inte samma sak..

Blir det inte hovbensrotation med slakt som följd så kan det bli kronisk fång, vilket också leder till avlivning. För till slut blir de inte friska.
För mig existerar inte kronisk fång, varför blir de inte friska? Vad menas som frisk för en fånghäst? Min ponny fick fång med rotation (lindrig till måttlig) på alla hovar, men efter vila, medicinering och verkning var hovbenen åter i normalt läge, han var absolut smärtfri och nu fungerar han som vilken häst som helst. Har sen dess ätit diverse olika kraftfoder utöver hösilage.
Det enda jag ser som "kroniskt" är ju förmågan att få återfall, har de en gång haft fång har de lättare att få det i fortsättningen. Men kronisk fång finns inte i min värld.

Ska denna häst gå på bete då är det absolut inte innan midsommar, innan dess är gräset som proteinrikast. Och sen möjligen på något mkt nerbetat framåt hösten.
Inget kraftfoder.

Man måste se upp på hösten också, det blir ofta kraftiga återväxter när det kommer regn och fortfarande är varmt på dagarna, vilka är lika farliga som vårgräset. Min häst hade gått på normalkraftigt bete hela sommaren men fick fång i slutet av september på höstbetet, just när det började växa om.
Ska man absolut ha hästen på gräs sägs det vara säkrast pånätter och tidiga morgnar, då fruktanhalten är som lägst. Det här j---a fruktanet varierar ju i mängd efter väder, temperatur, ljus, gud vet allt och det är såklart svårt att veta när gräset är "säkert" (som det väl aldrig egentligen kan klassas som för en fångbenägen häst).
Nerbetat gräs är också en fara eftersom det tydligen finns mer fruktaner i detta än i ett högt övervuxet gräs.

Men nu ska han få regelbunden hovslagare, det är iallafall bra :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 875
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: mily
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 585
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka