Islandshäst man tror är snäll, men som provar ut nya ryttare??

S

sleepy

Då jag fikk min islandshäst för 2 1/2 år siden hadde han en period hvor han var vrang :devil: och stoppet, ville inte gå + + + (jag undersökte självklart att det inte var noe fysisk galt med han) så blev han jättefin efter ca ett år :banana:

Min ena forrytter slutade, och jag lot under tvil en 12-årig flicka börja rida honom. Hon har ridd han ca 6 gångar i oktober. Men plutselig stoppet han med mig!!! :mad: Jag frågade flickan, och det kom fram att han hadde stoppet hela TRE gånger med henne redan!!! :eek: :eek: :eek:

Hon är duktigt och bestemt, men endå... :confused:

Jag orkar inte plocka sånt av honom igen, så flickan får sluta :( men ÄR det sannsynlig att det är hon som är felen?

Jag undrar lite på om hästen kanskje inte tycker om att stå på stall (dom är ute från 8 om morgenen till 6-7 om kvälden) kanskje han mår dårlig av det, och blir på sämre humör... Han stod på stall første året jag hadde honom. Han stod på utegång året som gikk... Men om det er stallet som er felet borde han ju reagerat lite för? Han kom på stall i augusti... Dessuten slutet han ju att stoppa FÖR han kom på utegång...

Det är så svårt att vita hva som är årsak till hva :cry: Om det är rytterfel eller nåt annat... :(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Islandshäst man tror är snell, men som provar ut nya ryttare??

har en likadan häst själv.
världens snällaste helt orädd, går fram överallt.
jag brukar kalla det: han kollar om ryttaren är värdig att rida honom,
om inte så tar han över kontrollen själv.

har en ryttare som rider ibland. hon är helt orädd och har långa starka ben.
i början så testade han på sitt sätt dvs låtsas bli rädd för saker.
men som hon sa det var bara att klämma till om magen på honom så gick han fram precis som vanligt.
han har inte testat henne sen dess, så hon är godkänd av honom.

Sv: Islandshäst man tror är snäll, men som provar ut nya ryttare??

Det finns många hästar som testar kan dom slippa så gör dom det, det finns även många hästar som är en mans häst som helt enkelt inte klarar av att bli ridna av andra.

Jag tror det har att göra med vilka som rider honom det kanske är en häst som behöver ha en rutinerad ryttare och en 12 årig flicka kan säkert vara duktig men kanske inte klarar av den hästen.

Min testar alla som rider henne regelbundet, men hon ställer sig upp, låter man det gå förbi en gång så blir det jobbigt för alla sedan. Men vi är på bättringsvägen nu.. :D

Men är det värd att ta sjansen på att han ger sig? Jag är LIVRÄDD för att han skal bli sådär igen, det orkar jag inte... Jag har ingen glädje av en häst som plutselig stoppar. :(

Han har varit SÅÅÅÅ fin det siste halve året :banana: och vi starter litt dressyrstevner. Han är femgångare, och nu kan han trave ett dressyrprogram med volter och krummelurer :banana: Det betyr otroligt mycket för mig... når han stoppet med mig, var det på ridbanen :( Jättetråkigt :cry: Jag kan leva med att han stoppar i skogen, men INTE på ridebanen. :mad:

Denne hästen lär sig onotar (det såg konstigt ut, det heter "unoter" eller rampestreker på norsk) otroligt snabbt, jag är så rädd... Jag tror inte jag tör att la flickan rida honom igjen... :crazy:

Vad tror ni?

skulle inte låta tjejen rida utan att du är med.
eftersom han testar dej ochså, så har han tappat i respekt.
du måste hålla efter honom hela tiden, när du leder, har honom på gången, när sitter upp skall han stå helt still och avslappnad.
ber du honom att flytta sig så skall han svara direkt om inte så har han tappat respekten.
kolla om han lyssnar redan innan du rider iväg. be honom stå still, vrida på huvudet åt båda håll. rid en bit stanna igen och han skall svara direkt på små hjälper.
det gäller samma regler när någon annan rider honom.
jag har blivit slapp när det gäller min häst han sköter sig bra nu.
men nu skall jag bli lite tuffare, han lyssnar nämligen inte så bra när jag rider, stanna och halvhalter funkar inte riktigt han är alldeles för seg.
lycka till

Själva grejjen är ju att (islands)hästen inte uppfattar snäll = foglig. Snäll är hästen, men koll på ledarskap vill den för det ha. Och känner hästen att ryttare/ hanterare inte riktigt har pejl på situationen så är det läge för att själv bestämma.

Det här är inget som är unikt för din häst, det är nog tvärt om ganska vanligt. Ju äldre och mera välutbildad + hanterad hästen är desto mindre är chansen/ risken att det märks; det kan ju vara allt från att bli "spökig", regelrätt bus till att maska lite vid ridning.

Skall din unga medryttare rida hästen rekommenderar jag att du är närvarande när så sker, för det blir inte bättre av att vänta ett år - det är bättre att ryttaren får en chans att öva och på så sätt klara beteendet.

Jag tar honom heller själv ;) Flickan får heller rida mitt kallblodssto når hon kommer hem til sommaren... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka