islandshäst flugtäcke klippas?

pluranfilurisis

Trådstartare
min isis är import från island och har sommar exem mot mygg och sol.
Då hon kan stå i hagen och svettas jätte mycket när hon har täcket har vi nu dragit en funderare på att klippa henne under sommaren.

Bör vi klippa henne?
Vad kan konsekvenserna vara om vi klipper henne?
Måste vi täcka henne med mer än helosan sol och flugtäcke?, om hon blir klippt.

Ett eksemtäcke borde inte ge problem med att hästen svettas, ett flugtäcke kan det trots oförmågan att hålla tätt mot knott. Det beror syntet som sluter an tätt mot kroppen, prova själv. En tajt och en som är mer rymlig i ungefär samma material.
Jag tror personligen inte att du vinner särskilt mycke på att klippa, trots allt är sommarpälsen inte så tjock och har även den en viss skyddande effekt.

Jag klippte min eksemhäst några år. Inga konstigheter och inga problem. Dock är eksemtäcke (av boettyp) ett måste sen då man sabbar deras eget insektsskydd.

Jag klippte för att lättare kunna behandla, tvätta och smörja.

Ska du ha bara insektstäcke ska du INTE klippa.

Vad har hon för täcke?

Jag vill minnas att klippta hästar får svårare i sol och värme då pälsen inte finns att skugga/kyla kroppen(hittar inga bra ord).
Om det är en väldigt lurvig häst kan man tex klippa på halsen + bra eksemtäcke, men inte helklippa.

Vi helklipper våran eksemhäst eftersom han inte hunnit fälla all sin björnpäls än när täcket måste på. Han har eksemtäcke (av boett-typ) från mars till oktober i princip och han svettas aldrig med sitt täcke. Så jag upplever inte eksemtäcken som varma.

Jag vill minnas att klippta hästar får svårare i sol och värme då pälsen inte finns att skugga/kyla kroppen(hittar inga bra ord).
Om det är en väldigt lurvig häst kan man tex klippa på halsen + bra eksemtäcke, men inte helklippa.

Fast med täcke på så fungerar ändå inte pälsen som den ska.

Instämmer, då är fRågan om detta verkligen handlar om exen eller en större inte obalans.
Har hon inte fällt alls, har ni ett problem på annat plan. Kontakta veterinär, har själv en som fäller långsamt men ingen fällning då kan hästen ha problem som kräver behandling.
hon har ju mycket exem men har fällt lite så hon fäler långsamt men har ju även mycke probem med exem

hon har ju mycket exem men har fällt lite så hon fäler långsamt men har ju även mycke probem med exem
Exem är oftast ett symptom på en obalans. Huden är ett utrensningsorgan precis som lever och njurar. Problem inne i kroppen, överbelastning av andra utrensningsorgan kan ge symptom på huden. Bölder, exem, mjäll, klåda och andra hudförändringar.

Exem är oftast ett symptom på en obalans. Huden är ett utrensningsorgan precis som lever och njurar. Problem inne i kroppen, överbelastning av andra utrensningsorgan kan ge symptom på huden. Bölder, exem, mjäll, klåda och andra hudförändringar.
Tänk om det hade varit så enkelt, då finns nämligen lösningar på problemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 901
Senast: Pilot
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 555
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 976
Senast: sichbr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama