Islandseksem

mian1

Trådstartare
Vad gör ni åt hästarna, ni som har islandshästar med eksem? Har de eksem året om eller bara på sommaren? Är det olika sorters eksem eller är alla allergiska mot samma sak? Eller är det annat än allergi?

En granne har en islänning som är väldigt söt på håll, men när jag såg henne nära var det nätt och jämnt att jag vågade klappa henne. Vad jag förstått har hon soleksem och hon går med pyjamas på sommaren. Framförallt var hela mankammen sårig och läskig.

Sv: Islandseksem

I de flesta fall är det inte solen som är boven i dramat, utan bitande insekter. Det gör att pållen blir besvär och symtomfri under höst/vinter, men återkommer igen när insekterna tar fart.

Solen på island är betydligt starkare än den vi har i Svergie, ibland kan man se hästar på Island som har klåda. I dessa fall kan man tänka sig att det skulle vara soleksem, men för de flesta svenska pållar är det insekter.

Det räcker inte enbart med eksemtäcke, man måste tvätta man och svans regelbundet. Täcket måste skakas varje dag, samt även den tvättas regelbundet. Smörja med klåddämpare samt mjuk görare, stalla in den värsta insekttiden samt rikliga mängder med insektsspray.

Boj skrev:
I de flesta fall är det inte solen som är boven i dramat, utan bitande insekter. Det gör att pållen blir besvär och symtomfri under höst/vinter, men återkommer igen när insekterna tar fart.

Solen på island är betydligt starkare än den vi har i Svergie, ibland kan man se hästar på Island som har klåda. I dessa fall kan man tänka sig att det skulle vara soleksem, men för de flesta svenska pållar är det insekter.

Det räcker inte enbart med eksemtäcke, man måste tvätta man och svans regelbundet. Täcket måste skakas varje dag, samt även den tvättas regelbundet. Smörja med klåddämpare samt mjuk görare, stalla in den värsta insekttiden samt rikliga mängder med insektsspray.

Vet att hästägaren haft problem med vad för sorts insektsmedel hon ska använda. De använder tjärsalva. Det gör jag med till mina hästar, men aldrig uppe på där solen kan komma åt utan bara under magen. Min skimmel har fått brännskador, men det kanske bara är för att hon är ljus och känslig?
Kan det hjälpa om islänningen går i en blåsigare hage med ett högre läge? Nu går den med kor och kossorna verkar dra en hel del broms och blinningar.

Insektsmedel innehållande citronmeliss brukar vara effektiva, men man måste nog spraya minst 2 ggr per dag. Mjukgörande är equilotion eller köpa på apoteket, här spelar det ingen roll bara den är parfymfri. AVS 14 brukar vara effektiv på många hästar, Horozol kan man starta med på våren och fortsätta genom hela sommaren.

Man kan även be vetrinären skriva ut Diproderm, som egentligen är för psoriasis patienter men funger fint även på eksemhästar.

En öppen blåsig hage brukar vara bättre än en med mer träd och där det inte fläktar. En häst som redan har eksem blir kanske mer irriterad av att ha flygfän som vandrar omkring på den. Det kanske gör att den vill klia ännu mer. Så kanske skulle den må bättre av att gå en bit ifrån kossorna. Man ska tänka på att inte ta av täcket för tidigt. Just nu finns det gott om knott. De brukar hålla igång tills det varit minusgrader ett par nätter i rad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka