Isbrodd på gräs?

Sv: Isbrodd på gräs?

När min var yngre kände jag större behov av att brodda bara för att trimma lite på marken på fälten (och jag gjorde det oxå, vinterbroddarna). Det blir bättre :D Slitna skor är dock alltid hala. Men det är ju stor skillnad på hur hästarna upplever att det är o gå på marken oxå. Min tex klampar bara på och lär sig inte ens om han trillar omkull typ, medan mammas trippar fram och vill inte gå alls (inkl asfalt). Man får nog brodda utifrån häst och situation så man kommer till bra ridning, annars har man ju aldrig någon chans att klara svängarna helskinnad :D

Jag har inte bott i Skåne i hela mitt liv. Och snö under flera månader kan vi ha även härnere och definitivt där jag bott större delen av mitt liv. Dessutom har vi betydligt mer is härnere än längre norrut, utan halkningsproblem what so ever. Ingen av hästarna i stallet broddas med mer än två brodd per sko och då har vi hästar i storlek från shettis till närmare 1,80 m hög.

*kl*

får man hoppa in och sno lite utrymme :p

ska oxå debutera på gräs, 95cm... har 2 hål i varje sko, kan man köra med blindbrodd? Eller utslitna vinter?

sen min egentliga fråga: Ska man ha boots på om man rider med brodd?

*helt novis*

Hur är gräsunderlaget? Hårt, halkigt, mjukt, djupt osv? Det är avgörande för hur jag väljer att brodda.
Jag brukar ha boots om jag hoppar med brodd men det är upp till var och en :laugh:

Då tycker jag att du tar med några olika brodduppsättningar och känner på underlaget när du går banan. Om du inte startar väldigt tidigt på dagen kan du passa på att kika på några ekipage och se hur underlaget beter sig.

har inte den erfarenheten :o
jag har verkligen iiiingen aning om hur långa man ska ha på olika underlag...
men på sätt å vis var det ju bra att jag såg den här tråden, ska forska bland mina ridkompisar så jag vet vad jag ska ha :)

på vintern kör jag numera guldskor med 6 fasta isbrodd i varje :)

Om du är så osäker så skulle jag nog försöka rådfråga någon kunnig på den aktuella tävlingen. Nu kanske det inte är alldeles lätt om det är en lokal tävling. (Jag gissar att det är lokalt eftersom du skulle rida 0,95 m och det finns sällan på högre nivå.)
Generellt sett brukar jag inte brodda med rejälare än vinterbrodd om det inte är väldigt mjukt och/eller slirigt.

Broddade min Bambi idag. Hon lyckades gå omkull på stallgången redan när jag tog in henne. :eek: Fattar inte hur hon lyckas, men jag börjar förstå hur hon blir sned i bäckenet hela tiden. :crazy:

Broddade sen med vinterbrodden och det var ett helvete. Jag blir helt ledbruten, får huvudvärk, genomsvettig, skinnflådd på händerna och ARG av att brodda. Och då står ändå min häst som en liten ängel. :o

Däremot så halkade hon inte ute på gräset!

Hon verkar väldigt ostadig om hon går omkull i stallgången :crazy: Eller har ni extremt hal stallgång?

Hur gör du när du broddar? Vad använder du för redskap?
Kanske kan du börja med att sätta i något i broddhålen mellan broddningstillfällena? Vet att det finns olika pryttlar att pilla in i broddhålen, annars har jag sett folk använda bomullstussar indränkta i t.ex. tjära.
Själv är jag så osäkerhetstänkande att jag helt sonika sätter mig på en pall när jag broddar :o Inte på tävling eller utomhus utan hemma på uppbindningsplatsen. Då har jag dock snälla hästar. Brukar låta hovslagaren sätta i broddarna under vintersäsongen men ibland kan ju en brodd lossna och då får jag fixa det själv. Den här vintern hade jag inte kunnat brodda utan pall, bebismagen hade helt enkelt varit ivägen.

Jag tror att den är väldigt hal, plus att hon har extremt lätt för att halka. :grin:

Det värsta med att brodda är ju att gänga de :devil: hålen, speciellt som min gängtapp är VÄRDELÖS! (Kolla jag blir arg bara jag tänker på att brodda!) Lyckades hitta en annan att låna, och måste skaffa mig en ny som fungerar. Eftersom det är ett sånt helvete att gänga så får jag ont i ryggen. Min häst är snäll, men tror nog inte att jag vill brodda henne sittandes på pall. Gjorde det på foderhästen, men han var lite stabilare.

Gängandet är klart värst, särskilt med dåliga verktyg!

Här kan du se sådana broddskydd jag tänkte på. Då skulle du slippa gänga om iaf.
Använder du hylsnyckel eller skiftnyckel när du skruvar i brodden?

Jag har en hel ask med såna, men har aldrig använt dem, tänkte att de nog ramlar ur ändå. Men de sitter kvar alltså?

Har även broddskydd som man skruvar i med en sån där sexkantig sak, men det var ju ett helvete att få bort jorden och kunna skruva ur dem ändå.

Skruvar i broddarna med andra änden på gängtappen, hade kanske varit smidigare med en hylsnyckel, men det är som sagt inte det jobbigaste momentet.

Jag har inte själv använt sådana eftersom jag så sällan broddar att det inte känns lönt. Har hört andra som använt sådana pluttar och det har funkat iaf hyggligt, vad jag förstått. Det skadar ju inte att prova iaf :laugh:

De där broddskydden du nämner vet jag inte vad det är för något. Är det en insexnyckel de skruvas i med? :confused: Känner iaf inte igen konceptet men om det ändå var bökigt så var det ju ingen höjdare.

Om inte iskruvandet av broddarna är så jobbigt så kan du ju givetvis köra på med gängtappen. Jag använder antingen en liten skiftnyckel (ingen stor och klumpig som väger ett halvt ton! :p ) eller en hylsnyckel. Tycker att det är klart lättast med hylsnyckeln då jag slipper flytta skiftnyckeln hela tiden utan kan dra på i ett svep :laugh:

Hahaha :D

Ett tips är att försöka komma åt att gänga upp hålen redan innan hovis slår på skorna och sedan göra det direkt efter skoning (innan du släpper ut/in henne) så du har gängat upp dem efter riktning. Sen kan man ju sätta i någon typ av blindbrodd/öronpropp/bomull om man vill men det orkar aldrig jag. Broddar du inte ofta så kanske du skulle tjäna på att gänga upp hålen 1 g/var 2 vecka eller något?

Dessutom är vissa skor ASLÄTTA att gänga upp och andra skitsvåra. Vet inte vad det beror på, sist det var stor skillnad så hade hovis för sig att det var samma doja och samma sätt han gjort hålen på men men.

Jag rensar med en modell gigantisk pincett (typ sådana man ser i läkarserier på TV, 2-3 dm lång, det kan du väl ordan fram :D) som är delad i två. Alltså en lång, smal topp med en perfekt böj längt ut. Har tejpas massa eltejp runt handtaget så den är lätt att hålla i. Den får ut ALLT, även sten på sniskan. Mycket nöjd när jag hittade den på systembolagets parkering nån gång som 15-åring :D Annars funkar söm rätt bra, hade vi innan.

En bra gängtapp gör under, vi ha de med oranget handtag. Förr fanns bara de dyra, bra modellerna nu tror jag det finns kopior oxå.

Ang stallgången så är våran oxå snorhal. Gaaaaaammalt slitet betonggolv. Vi har gummimatta (från ett gammalt släp) på uppbindningsplatsen och i svängen in till boxen samt lilla uppbindningsplatsen hade vi nån grön tygmatta från ett annat släp. Den är dock utsliten nu och för några veckor sedan fyndade mamma sådan grön matta på rulle på Jula. Så nu är HELA stallgången (smal och kort :D) inklädd i grön matta och hästarna kan inte halka alls längre :bow:

Hahaha :D

Ett tips är att försöka komma åt att gänga upp hålen redan innan hovis slår på skorna och sedan göra det direkt efter skoning (innan du släpper ut/in henne) så du har gängat upp dem efter riktning. Sen kan man ju sätta i någon typ av blindbrodd/öronpropp/bomull om man vill men det orkar aldrig jag. Broddar du inte ofta så kanske du skulle tjäna på att gänga upp hålen 1 g/var 2 vecka eller något?

Dessutom är vissa skor ASLÄTTA att gänga upp och andra skitsvåra. Vet inte vad det beror på, sist det var stor skillnad så hade hovis för sig att det var samma doja och samma sätt han gjort hålen på men men.

Lite OT men vi har nog aldrig fått skor med ogängade broddhål på hästen, är det vanligare söderut? På vintern sätter oftast hovis i brodd innan denne fäster skon och annars används gängtappen till att rensa ut smuts ur gängorna men inte för att göra gängorna, vad jag hört/varit med om härikring.

Man har väl blivit bekväm när hovis gör det jobbet men det låter rätt jobbigt :o

KL.

Vill man vara säker på att broddhålen går att använda under hela skoperioden är blindbrodd säkrast men då måste man verkligen se till att byta dem i tid för annars fungerar det inte så bra...

Inte för att göra gängorna nej, men för att "fäscha upp dem" eller vad man ska säga :) Alltså det vi kallar gänga upp, inte gänga/göra gängorna :)

Jag tror inte att det finns gängor på skorna innan de sätts på, och hovis gör inte några iaf. Hade till och med en hovis som satte på skor utan broddhål... :eek:

Köpte en ny gängtapp och HURRA så mycket lättare det blev. Bara tjoff så var det klart! :love:

Rätt gängtapp är guld värt ;)

Jag red förresten igår med mina nya broddar. Halkigt, blöt halvlångt och mjukt gräs. Kanonbra fäste (dvs lagom) med de kortkorta gräsbrodden a la vinterbrodd utan kärna. Me like!

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Då jag rider på tok för dåligt för att t.ex. gå hippolog och liknande hästutbildningar funderar jag på att ta hästskötarexamen, mest för...
Svar
14
· Visningar
2 184
Senast: MattiZ
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka