Isbrodd på gräs?

linnsan

Trådstartare
Ska tävla nu i helgen och eftersom att det är på gräs så tror jag att jag har brodd på (även om det är klubbhoppning på 60-80 cm) för säkerhets skull. Nu är frågan om jag kan använda isbrodd på gräset? Det borde inte bli ngn större skillnad? Nu är det ju inga större skutt heller, värre kanske om vi tävlat på LB/LA nivå..

Jag har nämligen många broddar kvar då jag köpte en hel ask och änsålänge bara använt en omgång. Så om det inte gör ngn skillnad känns det onödigt att köpa gräsbrodd också.

Sv: Isbrodd på gräs?

Ja, det har funkat bra för mig, de få gångerna jag hoppat på gräs. Själv vägrar jag rida med isbrodd, efter att sett de skador de har gett vid feltramp.

Eftersom att det varit så torrt under en period nu tror jag inte att du får problem med blött och halt underlag heller ;)

Isbrodd känns lite farliga om det är såna spetsiga lite längre du menar. Om det är hyfsat torrt skulle jag hellre rida med vanlig vinterbrodd i trakten fram och fyra brodd bak om du har sådana hemma. Brukar räcka om det inte är vädigt halkigt och du inte ska hoppa höga klasser... =)

Nej, jag skrev nog fel! Vinterbrodd måste det vara. De är rätt korta med liten spets längst ut. Hittade en bild:)

De borde funka?

isbrodd1.jpg

Jag red terräng/hoppning hela förra året med sådana broddar (de vi använder som vinterbrodd vintertid oxå, 2 brodd/sko).

Har precis införskaffat "gräsbrodd" i samma längd, dvs utan kärnan bara. Tycker de längre (även om jag har en kort modell) gräsbroddarna stör mer än de hjälper. De små är precis lagom till min häst verkar det som. Vi hoppar heller inte så högt :D

Självklart är det skillnad beroende på vilken sorts och hur många broddar man använder. Men tyvärr går det inte att säga att man bara kan använda gräsbrodd på gräs eller att man aldrig kan använda fyra (eller fler) broddar. Allt beror ju på underlaget och gräs kan vara mycket olika halt beroende på längd, fuktighet osv. Man vill ha rätt grepp, inte för bra och inte för dåligt. Hur (och om) man ska brodda kommer med erfarenheten, har man inte erfarenhet så frågar man någon som man tror har, men för att kunna ge ett bra svar behövs mer information än vad vi fått i denna tråden.

Hur gick det på tävlingen? Hade ni lagom fäste?
/Lady_S

Det var inomhus så behövde inte tänka på broddarna. De som alltid brukar ha utomhus vid denhär tiden på året. Dock var det ju ingen större höjd så tror det funkat bra med de broddarna jag hade :)

I fram jo absolut, där ska man inte ha 4 brodd, i bak är det inga problem med så små korta, tycker det är bättre grepp när de skjuter ifrån ifall det blir lita halt i gräset =)

Rätt lätt att hästen trampar sig själv med fyra brodd bak. Nej, två brodd räcker gott anser jag. Aldrig broddat i annat, vare sig för hoppning eller terrängmomentet i fälttävlan, oavsett underlag. Det är dessutom långtifrån alla gånger jag broddar öht vid hoppning på gräs.
Mina hästar går i gräshagar och både galopperar, svänger snabbt, bockar och busar utan brodd. Varför skulle det helt plötsligt krävas mastodontdubbar bara för att det står några små hinder i vägen? ;)

Med gräsbrodd behövs inte mer än två nej, skulle jag rida med vinterbrodd däremot (som trådskaparen tänkte göra) skulle jag hellre ha 4 små brodd bak än två då de ändå är så korta/små. Våra har ju 4 vinterbrodd på varje hov hela vintern ändå och då trampar de ju sig inte, men ja det är nog en smaksak... =)

Jag nämnde inte gräsbrodd i mitt förra inlägg ;)
För mig gör det definitivt ingen skillnad vilken typ av brodd som sitter i. Vinterbrodd används en del, både till hoppning och terräng. Gräsbrodd bara när det är riktigt mjukt. Oavsett så är det max två brodd per sko. Jag broddar bara två brodd per sko under vinterhalvåret också.

Ursäkta att jag bryter in i tråden men några av er verkar ha koll på broddläget ;)

Ska debutera hopp på gräs inom några veckor så då funderade jag på om jag kan sätta 2 korta gräsbroddar fram och 2 längre broddar bak?
Tänkte att det kan ju inte ta tvärstopp när hästen landar (frambenen) men hon måste ändå kunna trycka ifrån inför språnget (bakbenen). Låter det vettigt? :)

Absolut kan du ha olika brodd bak och fram. Jag har ibland broddat med olika brodd även i samma sko, eller med enbart en brodd i en sko, allt för att optimera fästet utefter underlag, klass, häst osv.

Om det är torrt och lite hårdare i marken räcker det dock säkert med kortare vinterbrodd istället för de lite högre gräsbroddarna. Jag använder gräsbrodd i princip enbart vid mjukt underlag. Högre gräsbrodd enbart vid riktigt mosigt underlag.

Jag tänkte träna lite bommar i morgon och kanske någon studs. Jag tror faktiskt att jag måste brodda även för det. Red på den gräsbanan häromdagen och hon halkade flera gånger i galoppen under dressyrarbete utan snäva svängar. :crazy:

Är vissa hästar halkigare än andra??

Jag upplever det att vissa hästar helt enkelt har sämre fäste än andra. Vad det sen beror på vet jag faktiskt inte. Unghästar eller andra som kan vara vingliga är jag mer benägen att brodda än rutinerade hästar som bara ska hoppas lite lätt, som exempel.
Dessutom är ju gräsbanor olika, precis som grus- eller sandbanor. Eller för den delen ridhusbottnar där det kan skilja supermycket i fäste.
Om hästen halkat på banan under vanligt dressyrarbete hade jag satt i vinterbrodd eller riktigt korta gräsbrodd om jag planerar skuttande. (Men ännu hellre valt en gräsbana med bättre underlag men det är inte alltid det lättaste.)

Skillnaden är nog att jag bor i norrland och du i skåne, skulle jag rida med bara två brodd hela vintern skulle det vara en direkt risk då hästarna "slinter" när de skjuter på med tån bak. Vi har snö i typ 5 månader här...

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Då jag rider på tok för dåligt för att t.ex. gå hippolog och liknande hästutbildningar funderar jag på att ta hästskötarexamen, mest för...
Svar
14
· Visningar
2 184
Senast: MattiZ
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka