Isbergssallad

Carla

Trådstartare
Hej! Finns det någon med gröna fingrar här inne? Jag håller på att försöka skaffa mig ett litet land och en köksträdgård.
I landet har jag bl.a. planterat isbergssallad. Jag förodlade den inomhus först och nu har jag fått 10-15 skott som skjuter rakt upp up mina 5x5cm plastbyttor.

Nu tänkte jag plantera ut de, men jag oroar mig för att de inte skall "knyckla" ihop sig. Hur skall jag gå tillväga? Är varje enskilt skott ett enskilt huvud? Eller skall jag fortsätta låta de trängas? Eller skall jag dela på de hälften hälften kanske?

Hjälp! :angel:

/Carla

Sv: Isbergssallad

Förså isbergssallad låter som överkurs i mina öron, men ja, varje planta kommer bli ett salladshuvud när det fått växa till sig tillräckligt mycket. Så plantera ut dem bara, med tillräckligt plats emellan för att de ska kunna bli salladshuvuden.

Ok, då måste jag göra om och göra rätt ;)
Nu satt jag ner de i jorden i en stor kluns, då måste jag alltså dela på de?
1 frö = 1 salladshuvud? Om jag förstår dig rätt?

Japp förhoppningsvis är det 1 frö- ett huvud, Sen är det nästa alltid några frön som inte gror... (Förutom när man har för lite plats och hoppas på att några ska dö) Men som sagt isbergssallad är lite överkurs, jag brukar köra plocksallad och ruccola, och så i omgångar för de gror och växer ganska så snabbt! Sen är det bra att se till att ha dem övertäckta hela tiden, annars är det stor risk att man får ohyra på salladen.

Ja ett frö är ett huvud.:)planteras ut räätt glest så huvud kan bildas. Sniglar gilla isbergssallad.:d

Ok, då måste jag göra om och göra rätt ;)
Nu satt jag ner de i jorden i en stor kluns, då måste jag alltså dela på de?
1 frö = 1 salladshuvud? Om jag förstår dig rätt?

Nja, en planta = ett salladshuvud. Men den brukar bli ganska besk om man väntar med att äta den tills den bildat huvuden när man odlar den själv.

Annars är isbergssallad superlättodlat, man behöver inte förså utan så på friland, och så gallrar du sen när plantorna har kommit upp, så de inte står för tätt.

Ja, jag tycker det är bättre om man sår direkt i landet plantorna blir kraftigare ( men TS kanske har natriumlampa) o så tycker jag de är lite svåra att plantera ut, sköra.

Jag brukar så olika sallader lite då och då. Man vill ju inte ha all sallad färdig precis samtidigt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är fullkomligt nybörjare på det här med trädgård men eftersom jag förnärvarande inte har någon häst har trädgården istället fått...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka