• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Birgitta
  • Startdatum Startdatum
B

Birgitta

Hej!
Finns det någon idag levande godkänd hingst som har isabellanlag.Har ett sto som är isabell och där mamman är isabell och vill ha ett isabellföl.Tips på hingst
tack.

Sv: Isabell

Litet tips: Du har lika stor chans på en isabell med en fuxhingst som med en med gult anlag. Och eftersom båda godkända hingstarna i ASVH dessutom är gulbruna och inte isabeller så är det ännu större chans med en fux än med någon av dem, om det är just spec en isabell du vill ha.

Såg nu att det inte står vilken ras stoet är, det kanske skulle underlätta hingsttips?

Varför skulle man inte få det :confused:
Man får ju avla på bruna :idea: ingen skillnad förutom färgen .

Ja,jag vet :rofl::rofl::rofl: en för mig helt sjuk benämning då man gärna vill veta om den är Blåögd gräddvit-röd eller blåögd gräddvit-brun tex

Så jag håller mig till dom internationella färgbetäckningarna så jag vet vad jag har i hagen eller köper.:idea:

Ja,jag vet :rofl::rofl::rofl: en för mig helt sjuk benämning då man gärna vill veta om den är Blåögd gräddvit-röd eller blåögd gräddvit-brun tex

Så jag håller mig till dom internationella färgbetäckningarna så jag vet vad jag har i hagen eller köper.:idea:

Håller med! Jag blir arg bara jag tänker på SH:s benämning "blåögd gräddvit", den är ju så dum så det är inte sant!

Hej!
Det är ett halvblodssto.Funderade lite på Bocelli men eftersom han är brun om jag fattat rätt så är det väl inte passande trots att han har Bernstein i stammen.Jag begriper inte att det har blivit så många ljusa isabeller efter
Bernstein när han själv är brunisabell med svart man och svans.Enligt min
bok om hästfärger är han i alla fall det.Måste inte fuxen ha något ljusare man och svans om det ska kunna bli isabeller,om jag nu ska välja det som hingst? Somliga säger att en svettfux är bäst?
Kan verka löjligt att färgavla men stoet ser bra ut och behöver egentligen
endast bättre rörelser + något bättre benställning fram.Då tycker jag att jag lika gärna kan försöka välja en hingst som ev.kan ge en isabell om jag har tur.

Bocelli är brun och har (förmodligen) inget gulanlag då de syns, att han har Bernstein i stammen spelar ingen roll.
Att Bernstein lämnade isabeller trots att han själv var gulbrun beror på att gulanlaget kombinerades med fux.

Fux + gulanlag = isabell
Fux + brun = gulbrun

Om fuxen har ljus man eller ej spelar ingen roll, inte heller om det är svettfux eller ej.

Oavsett vilken hingst du väljer har du 50% chans för gulanlag (isabell eller gulbrun) eftersom stoet är isabell själv.

Håller med! Jag blir arg bara jag tänker på SH:s benämning "blåögd gräddvit", den är ju så dum så det är inte sant!
Pja, många använder ju glatt den engelska beteckningen "Blue Eyed Cream", varför skulle det vara så fel med en rak svensk översättning av detta?

Hej!
Det är ett halvblodssto.Funderade lite på Bocelli men eftersom han är brun om jag fattat rätt så är det väl inte passande trots att han har Bernstein i stammen.Jag begriper inte att det har blivit så många ljusa isabeller efter
Bernstein när han själv är brunisabell med svart man och svans.Enligt min
bok om hästfärger är han i alla fall det.Måste inte fuxen ha något ljusare man och svans om det ska kunna bli isabeller,om jag nu ska välja det som hingst? Somliga säger att en svettfux är bäst?
Kan verka löjligt att färgavla men stoet ser bra ut och behöver egentligen
endast bättre rörelser + något bättre benställning fram.Då tycker jag att jag lika gärna kan försöka välja en hingst som ev.kan ge en isabell om jag har tur.

Jag vet inte vilken bok du har, men släng den eller ta åtminstone det som står med en stor nypa salt! Det finns inget som heter "brunisabell"! Vem är upphovet till denna befängda och helt felaktiga term? Bernstein var gulbrun och inget annat! Han hade också fuxanlag, och med tanke på att många halvblod är fuxar eller har fuxanlag, är det fullt begripligt att det blev många isabeller efter honom.

Då ditt sto har gulanlag behöver hon inte en hingst som har det. Chansen till isabell blir inte större för det. Däremot ger en sån parning 25%chans/risk för en blåögt gräddtårta...sorry gräddvit...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 459
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III