irriterande granne.

J

jamun

I november i år började vi bygga stall, Var runt till grannar och alla tyckte det var helt ok, grannen närmast oss sa att det var helt ok bara vi inte bygger för högt, Pratade med kommunen som sa att det bara var att börja bygga.

Problemet kom efter vi hade gjort klart plattan samt grävt avlopp etc, gjort av med ca 150 000 alltså, då får grannen för sig att han ska sälja/värdera sitt hus, mäklaren som kommer meddelar grannen att han tycker att han ska överklaga vårt stallbygge pga att det kan dra ner priset för hans hus???:confused: och han gör det

Vi bor mitt ute på landet.

Så nu har bygget legat nere sen dess.
är så irriterande han var till och med med när vi mätte ut för stallet.

Är det nån som har nått bra tips hur man kan bearbeta tjuriga gubbar;), behövde skri´va av mig lite.

mina hästar har fått gå på lösdrivt hela vintern, dom har väl inte lidit av det men jag har...:cry:

Sv: irriterande granne.

problemet är att han överklagat det och vunnit....

Om grannen får välja mellan att ni färdigställer en stallbyggnad på plattan eller att ni använder plattan - som i sig knappast kräver bygglov - som öppen gödselplatta...?:angel:

Att jag inte tänkt på det själv...;) ska framföra det som förslag:rofl:

Men.. om ni hade bygglov och han överklagar och vinner? På vilka grunder vinner han då? Förstår inte riktigt hur det går till isåfall...
jag menar.. får man tillstånd så börjar man ju bygga, lägga ut så mkt pengar och sen få det stoppat pga tjurig gubbe?? Då borde han ju få ersätta det ni lagt ut ;)

Men.. om ni hade bygglov och han överklagar och vinner? På vilka grunder vinner han då? Förstår inte riktigt hur det går till isåfall...
jag menar.. får man tillstånd så börjar man ju bygga, lägga ut så mkt pengar och sen få det stoppat pga tjurig gubbe?? Då borde han ju få ersätta det ni lagt ut ;)

Jo det kan man ju tycka... Men kommunen gick med på det men när han skickar in till länsstyrelsen så tyckte dom att det var lite olägenhet så då var det bara att sluta... har fått lära oss nu att inte ens ett bygglov bevisar nått.

men det vi kan göra nu är att göra en ny bygglovsansökan, med hans påskrift, sänka takhöjden etc etc

Inte för att jag är så insatt i regler och så, men jag måste bara fråga, hur långt är det mellan ert tilltänkta stall och grannens hus?
Tänker mig att på landet brukar ju inte gårdarna stå så fruktansvärt nära varandra :confused:
På vilket sätt drar ert stallbygge ner värdet på hans hus?
Ni har ju fått bygglov och allt, tycker ju att dom borde ha med grannarna i beräkningen innan dom ger ut nåt... Och att grannen hade kunnat tänka ett steg längre innan han sa att det var ok

Det är ungefär 50-60 meter från stallet till hans hus,
tycker väl oxå att han borde ha tänkt efter innan han sa ja.

Han tycker det drar ner värdet för flugorna, bor alltså på landet medkor och får runt oss, han hade själv får förra sommaren, samt sin dotters häst hemma hos oss...

Senast ändrad av en moderator:

Fick ni skriftligt godkännande från grannarna (även denna besvärliga granne) innan ni började bygga, eller var det muntligt?
Om ni hade bygglov från början, så förstår jag inte hur han kunde överklara om han nu godkännt bygget från början.
Sen är jag ju iofs inte så insatt i sånt här heller :-).

Dock är det alltid viktigt att ha alla sådana här godkännande skriftligt. Då har man alltid bevis på vad som är sagt från början. Muntliga avtal kan gälla också, dock bara så länge alla parter är överens, vilket förståss faller när någon ändrar sig.

Fick ni skriftligt godkännande från grannarna (även denna besvärliga granne) innan ni började bygga, eller var det muntligt?
Om ni hade bygglov från början, så förstår jag inte hur han kunde överklara om han nu godkännt bygget från början.
Sen är jag ju iofs inte så insatt i sånt här heller :-).

Dock är det alltid viktigt att ha alla sådana här godkännande skriftligt. Då har man alltid bevis på vad som är sagt från början. Muntliga avtal kan gälla också, dock bara så länge alla parter är överens, vilket förståss faller när någon ändrar sig.

är just det, fick bara muntligt av honom, tyckte ju att det borde ha räckt när han till och med var med och mätte ut...
är väl kommunen som har vart lite för slappa från början oxå, då vi bor på landet

I november i år började vi bygga stall, Var runt till grannar och alla tyckte det var helt ok, grannen närmast oss sa att det var helt ok bara vi inte bygger för högt, Pratade med kommunen som sa att det bara var att börja bygga.

Problemet kom efter vi hade gjort klart plattan samt grävt avlopp etc, gjort av med ca 150 000 alltså, då får grannen för sig att han ska sälja/värdera sitt hus, mäklaren som kommer meddelar grannen att han tycker att han ska överklaga vårt stallbygge pga att det kan dra ner priset för hans hus???:confused: och han gör det

Vi bor mitt ute på landet.

Så nu har bygget legat nere sen dess.
är så irriterande han var till och med med när vi mätte ut för stallet.

Är det nån som har nått bra tips hur man kan bearbeta tjuriga gubbar;), behövde skri´va av mig lite.

mina hästar har fått gå på lösdrivt hela vintern, dom har väl inte lidit av det men jag har...:cry:

ska ju självklart vara förra året.

Där jag bor har det också varit liv angående bygglov. För en ladugård men det är snarlikt. Här var det också så att bygget påbörjades och sen kom det in en överklagan. Om jag inte minns helt fel kan man överklaga kommunens beslut till länsrätten. Bonden (eller rättare sagt bönderna, tre bröder som driver lantbruk ihop) fick rätt att bygga sin ladugård färdig till slut.

Det är ungefär 50-60 meter från stallet till hans hus,
tycker väl oxå att han borde ha tänkt efter innan han sa ja.

Han tycker det drar ner värdet för flugorna, bor alltså på landet medkor och får runt oss, han hade själv får förra sommaren, samt sin dotters häst hemma hos oss...

Hade han planerat att dotterns häst skulle stå i det tänkta stallet också innan han fick för sig att överklaga?

Vet hur du har de typ. Trodde också ja bodde på landet men efter 20 år så kommer kommunen på att det ska bli stadsplanering. Så numera bor vi snart med 29 villor runt ikring oss som antagligen kommer bli mera om några år. Dock blir ingen nämre än 35m då det är något med att flugor eller allergi inte ska störa. Så ja tycker ni kan överklaga deras eftersom ni bor mer än 35 m från den där gubben.
Ja väntar snart på vi ska få klagningar om lukt men vi har vart här innan villor å så och har rätt att vara här. Men klaga å så kan dom ju göra, men vem som vinner återstår å se.

Länsstyrelsen i Skåne har utarbetat riktlinjer för avstånd mellan stall och andras bostäder som jag vet används av andra län också.
Ur texten "När det gäller mindre anläggningar (1-10 hästar) är det Länsstyrelsens mening att det är kommunernas sak att bedöma lämpliga respektavstånd mellan hästhållning och bostadsbebyggelse med utgångspunkt i de bedömningskriterier som anges nedan och lokala förutsättningar. Dock bör som regel alltid ett skyddsavstånd på minst 100 meter från stall och gödselhantering och minst 50 meter från område där hästar vistas upprätthållas.
Vid bedömningen i de enskilda fallen måste hänsyn tas till lokala förhållanden."

länk till hela rapporten http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/8F08B956-4952-4FE9-8E0B-5EA3E68ADFA3/122799/hastar_bebyggelse.pdf

Bygglov kan alltid överklagas av sakägare som anser att han inte blivit hörd eller informerad i frågan. Det kan överklagas även efter att det vunnit laga kraft, dvs i praktiken ger ett beviljat bygglov aldrig 100% ig säkerhet. Ett skriftligt grannemedgivande hade grannen knappast kunnat förneka och då inte kunnat överklaga bygglovet. Ett muntligt medgivande är inte så lyckat eftersom det är svårt att bevisa. Ni borde försöka få det bevisat att grannen faktiskt godkänt bygget men det kanske redan är färdighanterat hos länsstyrelsen? Och i så fall är det ju bara att börja om på de nya premisserna.

Inom parentes brukar jag kunna bli mycket irriterad på mäklare som många gånger ger sina uppdragsgivare liknande "goda råd" medan de i andra fall slarvar otroligt med att informera sig om och presentera t.ex vilka belastningar som finns på den fastighet de ska förmedla. Dvs jag tycker de mer tilldodoser säljarens intressen än köparens. Och en mäklare ska vara just opartisk. Men det är ett annat ämne...

du får gärna meddela mig var du bor nånstans, skulle vara bra att kunna lämna in exempel.

är på väg att skicka in ny ansökan med lägre takhöjd, då det var den han klagade på:confused: och flugorná, tänkte rita in var gödselplattan kommer ligga,

känner en viss irritation på mäklaren, då grannen faktiskt var med och mätte ut..

remus...jo vet att enligt vissa kommuner så är det 100meter.....har läst det där grundligt..vid det här laget

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 673
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka