Irriterade bröstvårtor

CeciliaT

Trådstartare
Hej!

Jag har en kastrerad hankatt på ca 1 och ett halv år vars bröstvårtor har blivit irriterade. Det gällder vårt-paret som sitter längst bak på buken, övriga bröstvårtor är som vanligt.

De som har blivit irriterade har blivit röda och lite hårda, de känns lite som skorpor (för att beskriva hur de känns när man rör dem). De är inte svullna och han har inte ont av att man pillar på dem. Jag har inte sett att han har varit på dem så jag tror inte att de beror på något sådant.
Jag upptäckte detta igår.

Vad kan det vara? Har någon varit med om något liknande? :confused:
 
Sv: Irriterade bröstvårtor

Detta är pinsamt att skriva, jag läste tråden och tänkte att det där känner jag igen.. Inser i samma stund att vad jag trott varit födelsemärken är min hankatts bröstvårtor. Ridå.

Har i min naivitet (eller ren och skär dumhet) trott att hankatter inte har sånna. :o Jag har reflekterat lite över placeringen på dom, men inte mer. Önskar nu att det fanns en slå sig på pannan smiley.

Puttar dock lite för att min katt har lika och jag börjar bli orolig, ska man smörja eller något=
 
Sv: Irriterade bröstvårtor

Haha ååh, vilken tur. Men jag har ju flera gånger spanat in min katt och bara antagit att det var födelsemärken, som satt i jämna rader, haha. :D
 
Sv: Irriterade bröstvårtor

Hahaha man lär sig något nytt varje dag! :D

Jag har smörjt in bröstvårtorna lite nu med idominsalva. De verkar bli bättre men det negativa är att han tvättar sig där så mycket när man har smörjt (han är väldigt förtjust i salvor, tvättar ens händer och så när man har smort in sig) så jag är rädd att han irriterar vårtorna mer när han tvättar sig än vad salvan hjälper. Han har blivit lite röd vid sidan om nu eftersom han tvättar sig men själva vårtorna ser bättre ut.

Testa att smörja din katt med, det verkar ju hjälpa lite iaf :)
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
998
Senast: Fazeem
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: NilHe
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp