Irriterad när ja ska sadla..

S

sara89

Hejsan! Jag rider en helt uuunderbar D-ponny som är hur go som helst, :love: Men när ja ska sadla blir han jätte irriterad. Han lägger öronen bakåt, veva med frambenen & slår med bakbenet osv.. :o Hur ska ja få honom till att sluta med dessa ovanorna? Jag har försökt känna efter om han är öm någonstans, men han är bara kittlig under magen.. :angel:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Irriterad när ja ska sadla..

Även om han nu "bara" är kittlig betyder det ju att han tycker sadlingen är obehaglig, och du måste minska obehaget för honom!

Det troligaste är dock att det är mer än bara kittlighet, jag skulle kolla upp sadel, gjord, rygg, bukmuskler och ben omedelbart
-ja, hela hästen och hela utrustningen. Speciellt om det är något han börjat med helt plötsligt.

Tänk även igenom hur han rids, kanske uppskattar han inte träningen?

Sluta tänk på beteendet som en ovana som kan straffas/tränas bort, åtminstone till veterinär, equiterapeut eller liknande konstaterat att det är så.

Tack för ditt svar! Han har (de månaderna ja ridit honom) alltid varit kittlig under magen, mot buken till.. Men nu har de blivit ännu värre :crazy: Han är en tuff ponny, så därför tycker jag det är svårt att veta om han bara 'testar' mej, lr om han oxå har ont nånstans :cry:

Förresten, jag råkade lägga mitt inlägg i fel 'kategori' Ursäkta, ursäkta!

Även om den är kittlig så ska du inte acceptera att den hotar dig.
Spänn sadelgjorden löst i början.
En del hästar kan få panik o få Sadeltvång.

Är du säker på att sadeln passar? Har du periodvis ridit i andra sadlar än den du har nu eller rider du i samma jämt? Jag har lite problem med o hitta sadel som passar min häst o ett sätt jag märker på om hon inte gillar sadeln är att efter jag ridit i sadeln några gånger brukar hon bli svår att sadla om hon inte tycker om sadeln. Och detta visar hon genom nafsning spark med bakbenen. Kolla sadeln !!

sara89 skrev:
Hejsan! Jag rider en helt uuunderbar D-ponny som är hur go som helst, :love: Men när ja ska sadla blir han jätte irriterad. Han lägger öronen bakåt, veva med frambenen & slår med bakbenet osv.. :o Hur ska ja få honom till att sluta med dessa ovanorna? Jag har försökt känna efter om han är öm någonstans, men han är bara kittlig under magen.. :angel:

Tacksam för svar! :bow:

Hej!

Om detta beteende är nytt för hästen (och dig) så är det troligen så att din ponny försöker tala om något för dig. Han vet bara inte hur tydlig han skall vara för att du skall förstå. Du vet redan att han är kittlig och du tar hänsyn till det. Det är bra, men tydligen räcker inte det, eftersom det inte är ponnyns största problem i nuläget.

Har du nu ridit hästen en tid, och han kanske inte har blivit riden så mycket tidigare, så kan det vara så att han ändrat sin kroppsbyggnad (satt fler/olika muskler) så att t.e.x. sadeln inte passar längre. Det är ett vanligt förekommande problem och ponnyn ser det som naturligt att protestera just vid sadling om det är sadeln som är problemet. Det kan naturligvis vara andra orsaker också så som obehag av sadelgjorden, vojlocken m.m.

Finns beteendet även när du bara borstar eller då du bara skall visitera honom? I så fall kan det vara ett problem som är relaterat till din och ponnyns relation, ett ledarskapsproblem. Då handlar det om att din ponny inte ser dig som sin naturliga ledare och/eller han känner inte förtroende för dig. Då finns det massor av olika övningar som ni kan göra tillsammans (från marken) som stärker din position. Titta under länken om NH-frågor. Där finns tips och ideér.

Och som någon redan har skrivit, tag hjälp av en utomstående ex. en veterinär, kiropraktor, massös elller dylike om du inte hittar problemet själv.

Lycka till!

Tack för era svar!

Myy; Ja, även när ja borstar under magen, fortf mot buken till så kan han bli irriterad.

Som ja skrev innan, Han är en ganska tuff ponny & i början när ja började rida honom så fösökte han gärna "springa" över mej ett flertal gånger.. Men det har de blivit bättre med! :bow:

Ja vill också tillägga att han inte beteer sig konstigt under ridningen. Om han skulle ha ont av sadeln tycker man han skulle visat det under ridningen? :confused: Han är en mästare på att spänna ut magen när man ska sadla, & det gör saken ännu värre.. När man står där & försöker få upp gjorden på Första hålen, så blir han bara ännu mer irriterad & man får nästan passa sej så man inte får en smäll av hans vevande framben :mad:

Om det är ett ledarskapsproblem, hur ska man träna det? Vet du någon övning som man kan ta & testa?

Tack så mkt, Sara

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 345
Senast: Sofie_B
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?