Irland för dummies

Pica

Trådstartare
Ska till Irland i höst och undrar vad man bör veta på denna ö. Har aldrig varit på nöjesresa och är faktiskt lika skraj som förväntansfull. Planen är att börja i Dublin och sen till västkusten med bil.

Hur är det att köra bil? Bara tanken på rondeller och sexfilig motorväg ger mig gåshud :nailbiting:.

Vad måste man se? Vad ska man veta? Dessutom är det min första flygresa och jag har aldrig varit på en flygplats. Det är nog det som skrämmer mig mest :o

Helt enkelt, hur fan gör man?

Man rider på Irland! Och dricker öl på pubarna och äter pub mat. I Dublin bör man gå på Guinness muset. Jag älskar Irland!

Ett måste är Cliffs of moher :love:
Googla bild så förstår du vad jag menar. Otroligt fint!
Ligger borta vid Galway på västra sidan.

Glöm inte att titta åt rätt håll i rondellen innan du kör ut, det gjorde inte min man :angel:

Det knöligaste är att komma i väg på rätt väg, motorvägen (M3?) ligger liksom som en cirkel runt stan. Annars är det mer jobbigt att växla med fel hand än att köra bil på motorvägen. Tänk på att Irland är mindre än du tror, det är inga längre sträckor att köra.

På hösten kan det dock vara väääääldigt grått. Och rött. Och blött. Och så luktar det torv och whiskey hela tiden. :)

ååhh så roligt! Det gjorde vi, vi hyrde en bil i Dublin och hade en GPS och så åkte vi bara.. hade inget mer mål än att se Cliffs of moher. Åkte så långt vi hade lust och åt lunch i små byar och åkte vidare och hamnade i alla möjliga städer, det var helt underbart!
Ha en underbar resa!

De allra flesta vägarna är mycket små! Inte många motorvägar, inte.

Irländare är världens mest hjälpsamma folk, skulle du inte hitta på flygplatsen (som iofs inte är så stor) så kommer det snart fram någon som frågar om du behöver hjälp.

Bra att veta är att det är inte ett väder om dagen utan många. Ha alltså regnkläder till hands, rätt var det är så regnar det.

Ett måste är att gå på puben, helst en där de spelar irländsk folkmusik. :love:

Cliffs of Moher ska bli :). Pubbesök likaså.

Det borde väl gå att hyra en häst nånstans? Vill så gärna galoppera på stranden.

De allra flesta vägarna är mycket små! Inte många motorvägar, inte.
När var du på Irland sist?
Senaste 10 åren har det fullkomligt exploderat fram motorvägar på Irland så mellan städerna är det inte speciellt roligt att åka numer. Förr åkte man ju så man såg landskapet, men motorvägen mellan Dublin och Galway är tämligen trist numer. Men det går snabbt förstås.

Helt enkelt, hur fan gör man?
Åker du själv eller har du resvant sällskap?
Att åka omkring på Irland är väl som att åka omkring i Sverige, bara att man kör på andra sidan vägen. Försök att hyra en bil med automat så du slipper tänka på växlingsbiten vad gäller bilkörningen.

Det fina med Irland är att det är bra skyltat. Det är kanske inte skyltat mot en stad som vi är vana vid i Sverige, utan det är skyltat åt vilket vädersträck du ska. Så tex står det Galway (West), dit du ska åka om du ska åka västerut. Eller Cork (South), osv. Men det är bra och stora vägar så ni ska inte vara rädda för att köra bil. En sexfilig väg på Irland är ungefär som en vanlig motorväg i Sverige, det är liksom inte som att köra i Indien eller USA, med massor med filar och bilar i hög fart som vet vart de ska. Irland är inte sådär hetsigt heller.

På Irland njuter ni av tillvaron, dricker och äter gott och ser en massa fina saker. :)

När var du på Irland sist?
Senaste 10 åren har det fullkomligt exploderat fram motorvägar på Irland så mellan städerna är det inte speciellt roligt att åka numer. Förr åkte man ju så man såg landskapet, men motorvägen mellan Dublin och Galway är tämligen trist numer. Men det går snabbt förstås.
Körde bil på landet gjorde jag nog för 10 år sen, inser jag. Då fanns i prinvip en motorväg.... De senaste gångerna har jag stannat i Dublin.

Åker du själv eller har du resvant sällskap?

På Irland njuter ni av tillvaron, dricker och äter gott och ser en massa fina saker. :)

Har med sambon, han är väl liiiite mer resvan.
Känns betryggande med bilkörningen, lite nervös för det faktiskt.
Planen är att njuta av tillvaron, så mycket mer är inte bestämt :)

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Äldre Jag försöker skaffa mig framtidsdrömmar/planer, eftersom jag helt enkelt behöver något att kämpa för etc. :p Något jag kom på som jag...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: Jfrelin
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 159
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV