IRAP bakknän -värt att prova?

hannacecilia

Trådstartare
Står med ett 7-årigt halvblodssto som har artros båda bakknäna (yttre kondylleden), brosket tunt men helt. Pågående inflammation just nu. (artroskopi verifierat) Veterinären ger oss en "relativt god prognos för återgång till arbete" med hjälp av lång metacambehandling samt tillskottspreparat och god rehab men rekommenderar även IRAP behandling. Denna kommer kosta mellan 8-15000:- och försäkringsbolaget ersätter ej. Därför vill jag nu ha åsikter från de med reell erfarenhet av denna behandling. Har läst igenom de studier som gjorts och de visar ju bra resultat. Dock är studierna små och få. Berätta gärna vilken led som behandlats och slutresultatet! Tacksam för all input då jag måste komma till beslut inom en vecka. Tack på förhand!

Sv: IRAP bakknän -värt att prova?

Min valack född 2006 har artros båda framkotorna , och hade när han fick IRAP aktiva kotledsinflammationer BF som inte svarade på traditionell behandling. Alls. Vi behandlade med kortison och tuppkam ggr flera men utan resultat. Kvar fanns IRAP eller utslagning. Vet hade god erfarenhet av IRAP, jag läste på och det lät ju som rena miraklet! Tacksamt nog har jag ett av få bolag som utan omsvep ersätter IRAP, så självklart ville jag prova.

Han behandlades tre gånger med en veckas mellanrum (och så hade vi en dos kvar som sparades). Gång 2 och 3 fick han även antibiotika, då han reagerade på första injektionen. Inte vanligt då det är kroppseget, men kan hända.

Resultatet kan jag verkligen inte klaga på! Fungerade närmast mirakulöst - så jag ångrar inte en sekund att jag provade, och skulle inte tveka att (om jag hade pengarna) behandla igen om så bolaget vägrade betala.

Tack för svar! Att det dessutom var positivt var en bonus :) Hur länge sedan blev din häst behandlad och hur länge har han varit igång nu?
Räckte en spruta till båda kotorna 3 ggr eller fick ni framställa 2 sprutor? Vet du vad kostnaden blev för din IRAP-behandling?
Mitt sto är "bara" behandlat 2 ggr m kortison i sept 2012 och svarade bra då men blev sämre igen efter årsskiftet. (Då var det hemmaveterinären som behandlade utan röntgen). Kliniken vill nu gå på med IRAP direkt då hon är ung och det inte retar leden på samma sätt som kortison samt att hennes brosk var tillräckligt "bra" för att behandla förebyggande.
Om försäkringsbolaget betalade hade jag inte tvekat en sekund, men 15000:- vill jag gärna ha lite mer på fötterna innan. Hoppas någon mer med erfarenhet från denna behandling vill dela med sig

Vet inte riktigt hur du menar om en spruta räckte eller om man fick framställa två? De tog blod, och så 'gjorde de IRAP' av det (jag minns inte längre exakt hur man gör) och det tog ett dygn. Då får man X doser (det skiljer sig lite från häst till häst hur mycket man får ut), alltså X doser a Y ml, standarddoser.

Jag minns inte om de gav ½ dos per kota eller 1 dos per kota, minns bara det räckte till att behandla båda kotorna tre gånger (dvs 6 injektioner) och fanns en dos kvar (som han fick i en bakkota efter att de tagit bort ett löst fragmentmest, den gavs förebyggande och i princip bara för den ju redan fanns och var betald).

Han har tyvärr haft andra problem (ej relaterat till framkotorna) vilket satt brutala käppar i hjulet med ojämna mellanrum för igångsättning. Det är ett sorgebarn det där. Dock aldrig haft minsta problem i framkotorna sen IRAPen, dock skor jag honom sen några år med ringskor BF för att hjälpa framkotorna (tänker det som förebyggande, och han trivs väldigt bra med ringskorna).

Så han har varit fullt igång, sen har nåt annat skit kommit och så har vi fått sätta igång igen. Så kan inte ge svar på det tyvärr, hur mycket kotorna håller för. Klart är att han (peppar peppar) inte haft några besvär från dem sen IRAP, vilket är ganska fascinerande då han haft problem bak (och alltså kompensationsavlastat på fram). Däremot kan han pulsa ibland efter härj i hagen eller tuffare ridpass, ffa i höger framkota (den har fulast artros). Jag är ganska pipig med honom just därför..

Men hur mycket hans kotor tål - ingen vet, inte ens om han håller för normalt jobb - för det kommer alltid något jävelskap emellan (inte bara 'hans' problem, jag fick en whiplash och det ledde ju till månaders vila, min mamma blev sjuk i februari så nu är vi ur form igen... det har gått troll i det)

Kostade 10 000 kr "paketpris" för att ta blodet, framställa IRAPet. Sen tillkom totalt ca 3000 kr i injektionskostnad osv.

Låter tyvärr som vettarna gärna vill ha mer forsknings underlag att praktisera på . Vilket inte i sig är fel men blir missvisande för många häst ägare .

Låter tyvärr som vettarna gärna vill ha mer forsknings underlag att praktisera på . Vilket inte i sig är fel men blir missvisande för många häst ägare .

Det jag tycker är det "trista" är att vissa försäkringsbolag ersätter och andra inte, blir väldigt orättvist för djurägarna då.

Synd att försäkringsbolagen har så stor makt att styra ev framsteg i forskningen i såfall. Kan tycka att det ligger i deras intresse att vård och behandling går framåt. Om jag nu avstår av ekonomiska skäl och hästen blir utdömd kommer de få betala ut 80' i livförsäkring. Så jag förstår inte varför de säger nej. Och nog känns det väldigt orättvist att vissa bolag ersätter och andra ger ett blankt nej. Fast nu var det ju eg själva behandlingen jag ville ha input på ;)

Jag har bara hört positivt om metoden från dom som använt den..

Vad har du för bolag?

Jag har Folksam. Ni som har hört gott om behandlingen, kan ni berätta mer? Skada och användbarhet efteråt tex :)

Hade en stor och tung halvblodsvalack som hade en inflammation i ett framknä. Detta upptäcktes i maj 2011 och han behandlades med cortison två gånger utan att det blev bättre. Vid röntgen visade det sig att han hade pålagringar i övre leden.
I slutet av sommaren testade vi med IRAP och i december fick vi klartecken att öka ridningen efter att ha skrittat och travat rakt fram i ett par månader. Kollades i januari och var då helt ok.
Tyvärr visade det sig senare att han hade pålagringar i hovlederna båda fram, även i kronlederna samt hovbroskförbening. Detta resulterade tyvärr i att han togs bort i oktober förra året.
Före behandlingen med IRAP talade jag med flera veterinärer. Åsikterna går isär, men i USA har man tydligen använt denna behandling i flera år med bra resultat. I Hälsningborg har man sett positiva resultat och mitt försäkringsbolag, Sveland, ersatte behandlingen direkt efter kontakt med min veterinär.
Om jag har förstått det rätt, så finns inte några tillräckligt stora studier gjorda på detta i Sverige, men vet att det finns intresse för att göra det på SLU.
Det är en dyr behandling, men jag skulle inte tveka att göra om det igen.

Tack för svar! Jag har nu trakasserat mitt bolag så hårt att de skall ha möte i månadsskiftet ang IRAP behandling :). Om inte det blir positivt utslag för mig och min häst kommer vi genomföra behandlingen ur egen plånbok. Kommer landa mellan 15-20 000 OM det inte blir några komplikationer. Känns både hoppfullt och skräckfyllt!! Om det finns några fler med erfarenhet av denna behandling -berätta gärna!

Kan någon förklara för en ovetandes vad det här är för en sorts behandling? Aldrig hört tala som den, lever i uland vad gäller hästhälsa :-)

Beror på hur man ser det ja .

Min erfarenhet på dom skador som framställs i tråden är att det visst kan vara värt att pröva,, dock så ser jag det som konstgjord andning eftersom man aldrig kommit till rätta med själva grundproblemet.

Kan någon förklara för en ovetandes vad det här är för en sorts behandling? Aldrig hört tala som den, lever i uland vad gäller hästhälsa :-)

Inte uland,, bara ett land med sund hästhållning där man slaktar dom som inte är friska.. Inte behandlar dom med preparat som gör dom otjänliga som föda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka