Sv: IRAP bakknän -värt att prova?
Vet inte riktigt hur du menar om en spruta räckte eller om man fick framställa två? De tog blod, och så 'gjorde de IRAP' av det (jag minns inte längre exakt hur man gör) och det tog ett dygn. Då får man X doser (det skiljer sig lite från häst till häst hur mycket man får ut), alltså X doser a Y ml, standarddoser.
Jag minns inte om de gav ½ dos per kota eller 1 dos per kota, minns bara det räckte till att behandla båda kotorna tre gånger (dvs 6 injektioner) och fanns en dos kvar (som han fick i en bakkota efter att de tagit bort ett löst fragmentmest, den gavs förebyggande och i princip bara för den ju redan fanns och var betald).
Han har tyvärr haft andra problem (ej relaterat till framkotorna) vilket satt brutala käppar i hjulet med ojämna mellanrum för igångsättning. Det är ett sorgebarn det där. Dock aldrig haft minsta problem i framkotorna sen IRAPen, dock skor jag honom sen några år med ringskor BF för att hjälpa framkotorna (tänker det som förebyggande, och han trivs väldigt bra med ringskorna).
Så han har varit fullt igång, sen har nåt annat skit kommit och så har vi fått sätta igång igen. Så kan inte ge svar på det tyvärr, hur mycket kotorna håller för. Klart är att han (peppar peppar) inte haft några besvär från dem sen IRAP, vilket är ganska fascinerande då han haft problem bak (och alltså kompensationsavlastat på fram). Däremot kan han pulsa ibland efter härj i hagen eller tuffare ridpass, ffa i höger framkota (den har fulast artros). Jag är ganska pipig med honom just därför..
Men hur mycket hans kotor tål - ingen vet, inte ens om han håller för normalt jobb - för det kommer alltid något jävelskap emellan (inte bara 'hans' problem, jag fick en whiplash och det ledde ju till månaders vila, min mamma blev sjuk i februari så nu är vi ur form igen... det har gått troll i det)
Kostade 10 000 kr "paketpris" för att ta blodet, framställa IRAPet. Sen tillkom totalt ca 3000 kr i injektionskostnad osv.