IR/Varmluft hästmassage.

D

Dundret

Såg de sålde en sån appart på Tradera och tyckte den verka intressant.
Frågan är kan man våga använda den själv? Har ingen kunskap av sådana här grejer, dock har jag lite kunskap av vanlig massage. Har lärt lite av dipl. hästmassör och tagit halvdagskurs.
Så här stod det om den:

"Roterande massage och till detta tillförs varm luft och far infrarött ljus.

Det infraröda ljuset värmer upp huden och stimulerar hudcellerna.
15 - 20 minuters behandling per dag.

Apparaten gjord för kosmetisk behandling men;
Tro det eller ej, men många ägare av trav/galopp/hopp-hästar använder denna för behandling av stelhet/muskelvärk och för att få ökad genomblödning och därmed bättre läkeförmåga på sina hästars ben.
Kombinationen massage+ir värme samt varmluft ger en bra effekt.

Färg röda enheter med vit kabel.

Enheten är godkänd enligt:
- CE , TÜV , GS
- ISO 9002"

Någon som har erfarenhet av dom? Tänkte att det kanske skulle vara bra till min häst som är rätt illa tilltygad i musklerna av diverse saker, som komplement av rikitg massage.
Hade först och främst tänkt använda den till ryggen och halsen, men någon som vet om det är lyckat att använda på bukmuskulaturen om hästen tillåter?
Kan det på nåt sätt bli skadligt dvs går den att använda fel?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: IR/Varmluft hästmassage.

Jag har köpt en sån. Har inte haft den på nån av mina hästar än. Men provat på migsjälv lite :D

okej kände du nån skillnad? kändes det behagligt?
Låter den mkt eller? *tänker mig en klumpig, burrande störande sak*

Låter inte så mycket.
Ganska skönt faktiskt om man har ont... :D

Har inte provat denna (har åxå sett den på tradera), men på hästskötarskolan hade vi en massageapparat för människor som vi använde på travhästarna några dagar i veckan/häst. Och när vi var ledbrutna själva lånade vi upp den till internatet...

/Malin

Vi har den :)
Köpte den till hästarna, men så stod det på förpackningen att man inte skulle använda den på håriga ställen på kroppen :crazy: å min häst är ganska hårig... :angel:
Det är liksom snurrande hjul under ett sorts nät, och jag kan tänka mig att hår kan tränga igenom där och snurra fast :eek: fast jag tänkte nog testa med att lägga en kökshandduk mellan pålle och maskin... Tycker det borde funka.
Den är SKÖN att använda iaf :love: fast jag tycker då att den låter en hel del... men det gör ju klippmaskinen också...

Med tanke på hur det känns att använda den (ganska mjuk massage) kan man nog använda den på alla hästens mjukdelar, den är dock inte särskilt nice där det är ben direkt under huden :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka