Introducering av valp till katt

Asko

Trådstartare
http://m.wikihow.com/Introduce-a-New-Puppy-to-the-Resident-Cat#Warnings

Jag var lite osäker på vilket forum detta hörde hemma men då jag är mera hemma i kattvärlden så är det väl mera med hunden jag skulle behöva hjälp med.

Så här är det, jag bor med mina föräldrar och min katt på snart tre år. Min mamma går i pension i vinter och har länge sagt att hon tänker skaffa sig en hund då. Hon har tidigare haft en schäfer (som hon till slut omplacerade till sin bror som hade mera mark) men nu har hon bestämt sig för en Kromfohrländer. Men då är min undran, hon har själv uttryckt funderingar, hur vi kan introducera valpen på bästa sätt till katten. Katten i fråga är helt hundovan även om hon mest uttrycker nyfikenhet till andra djur (förutom människor, de är läskiga) som inte är så högljudda. Uppfödaren som mamma funderar på ska ha katter också.
När jag googlar så hittar man ju en massa olika förslag och jag undrar hur de kan överföras till praktiken. Tex så hittade jag den här hemsidan som syns överst på inlägget (skriver på mobilen och den vägrade kopieras in på rätt ställe :arghh: )

Men då funderar jag hur det fungerar i praktiken - ska min mamma jämt vara i det rummet med tanke på att valpen är nog inte ensamhetstränad, hur blir det med måltider och sånt? :confused: Verkar onekligen opraktiskt då hemsidan verkar antyda på några dagar?
Eller hur skulle ni göra för att introducera en valp till en hundovan katt på bästa sätt?

Jag är nog tidigt ute då valpen planeras nog inte till direkt efter pension men det skadar inte att vara förberedd :)
 
Katten bor ju där den bor (kan bli ett problem om katten är utekatt dock) och känner sin hemmiljö. Skulle de ta hem en valp kan ju katten sätta sig i säkert förvar tills den lärt känna valpen på avstånd. Katten kan nog vänja sig i sin egen takt. Kan vara bra att låta katten äta på en hög höjd där hunden aldrig kommer komma åt maten (typ diskbänken eller kattorn), för hundar brukar ju kunna vara mer glupska än katter. I övrigt säger sidan att man ska ha en crate dvs hundbur, men de är ju inte tillåtna i Sverige mer än korta stunder. Det är nog svårare att introducera kattovan hund till en kattunge än det är tvärt om.
 
Jag vet ju inte hur man ska göra utan famlar mig fram. Jag har gjort så att övervåningen i nuläget är katternas. Dit får Valpen inte gå. Har spärrat trappan upp. Jag och Valpen sover på nedervåningen. Det som har hänt är att katterna sakta men säkert har kommit ner oftare och oftare. Katterna har alltså fått ta initiativet. Då har jag suttit med Valpen för att säkerställa att han inte är för framfusig.

Trädgården är nu avdelad så att katterna inte behöver konfronteras med Valpen om de inte vill. Men nu vill de! Fast under min närvaro förstås. Valpen kan inte riktigt hålla sig om katterna springer iväg, så jag är med hela tiden och håller koll. Valpen får förstås massor av beröm när han är lugn i katternas närvaro.

Jag måste säga att det är katternas förtjänst att det fungerar så pass bra som det gör. De väljer när de vill bekanta sig och då är de också redo. Som för ett par dagar sedan när de helt plötsligt ville följa med Valpen och mig på promenad. På armlängds avstånd men i alla fall.
 
Katten bor ju där den bor (kan bli ett problem om katten är utekatt dock) och känner sin hemmiljö. Skulle de ta hem en valp kan ju katten sätta sig i säkert förvar tills den lärt känna valpen på avstånd. Katten kan nog vänja sig i sin egen takt. Kan vara bra att låta katten äta på en hög höjd där hunden aldrig kommer komma åt maten (typ diskbänken eller kattorn), för hundar brukar ju kunna vara mer glupska än katter. I övrigt säger sidan att man ska ha en crate dvs hundbur, men de är ju inte tillåtna i Sverige mer än korta stunder. Det är nog svårare att introducera kattovan hund till en kattunge än det är tvärt om.
Katten är innekatt, förutom på somrarna, så det är inget problem iallafall :up:
Men hundbur när man tar in hunden för första gången kanske vore något? Så att katten får smyga sig fram och nosa utan att hunden jagar efter?
Bra tips om maten! Diskbänken hoppar hon aldrig upp på och det föredrar vi :angel: men ska se om det går att hitta någon annanstans :up:

Jag vet ju inte hur man ska göra utan famlar mig fram. Jag har gjort så att övervåningen i nuläget är katternas. Dit får Valpen inte gå. Har spärrat trappan upp. Jag och Valpen sover på nedervåningen. Det som har hänt är att katterna sakta men säkert har kommit ner oftare och oftare. Katterna har alltså fått ta initiativet. Då har jag suttit med Valpen för att säkerställa att han inte är för framfusig.

Trädgården är nu avdelad så att katterna inte behöver konfronteras med Valpen om de inte vill. Men nu vill de! Fast under min närvaro förstås. Valpen kan inte riktigt hålla sig om katterna springer iväg, så jag är med hela tiden och håller koll. Valpen får förstås massor av beröm när han är lugn i katternas närvaro.

Jag måste säga att det är katternas förtjänst att det fungerar så pass bra som det gör. De väljer när de vill bekanta sig och då är de också redo. Som för ett par dagar sedan när de helt plötsligt ville följa med Valpen och mig på promenad. På armlängds avstånd men i alla fall.
Problemet är dock att vi bor i lägenhet på ett plan. Den är rätt stor med fem rum, dock så är jag inte säker på hur jag kan fixa så att katten kan gå fritt men inte hunden :crazy:
Jag är lite rädd för hur katten ska reagera, tycker att det bästa kunde vara om hon visade valpen var skåpet ska stå (så att säga :angel: ) men om hon blir rädd så att valpen istället tycket att det blir roligt att jaga henne så kommer det ju inte att funka :crazy:
 
Du kanske kan dela av i början? T ex sätta kompostgaller i dörröppningar, så att de kan bekanta sig via gallret.
Jag funderar dock på vilken halva :o Man får ju ha valpen eller katten i antingen köket/vardagsrummet eller tvrummet/sovrummen.

Men om jag uppfattat rätt på er så verkar det som att man inte behöver typ stänga in valpen (och mamma :angel:) i ett rum i några dagar för att de ska vänja sig vid doften, utan mera dela av lägenheten i värsta fall?
Jag hade dock gärna hört vad ni skulle ha/har gjort vid det allra första mötet mellan valp och katt?
 
Jag har gjort tvärtom, tagit hem hundovan katt till kattovan hund. Där stängde jag av så katten hade område dit den kom men inte hunden. Ställde galler för som katten lätt hoppade över. Sen kom katten fram mer och mer. Jag la mig inte i det så mycket, sa ifrån om hunden började jaga på katten. De blev inte polare, men kunde sova i samma säng och tolererade varandras närvaro utan problem.
 
Jag har gjort tvärtom, tagit hem hundovan katt till kattovan hund. Där stängde jag av så katten hade område dit den kom men inte hunden. Ställde galler för som katten lätt hoppade över. Sen kom katten fram mer och mer. Jag la mig inte i det så mycket, sa ifrån om hunden började jaga på katten. De blev inte polare, men kunde sova i samma säng och tolererade varandras närvaro utan problem.
Vuxen katt alltså?
Det har jag hört/läst är den svåraste kombinationen, om du lyckades så ska det väl gå bra här också :bow::up:
 
Vuxen katt alltså?
Det har jag hört/läst är den svåraste kombinationen, om du lyckades så ska det väl gå bra här också :bow::up:
Ja, vuxen hund och vuxen katt. Det var inga problem egentligen. Katten hade ju många ställen att komma undan på, typ bokhyllan eller under soffan.
En valp är så liten så den får ju stryk av katten om den dummar sig. Snarare så man får passa på valpen så den inte får smisk.
 
Ja, vuxen hund och vuxen katt. Det var inga problem egentligen. Katten hade ju många ställen att komma undan på, typ bokhyllan eller under soffan.
En valp är så liten så den får ju stryk av katten om den dummar sig. Snarare så man får passa på valpen så den inte får smisk.
Hade inte tagit så illa upp om katten hade reagerat såhär:
:angel: Är typ mitt ideal, sätta sig i respekt direkt ;)
Fast vad gör man om katten bara vill ge valpen smisk :o
 
Jag har bara sett till att ha kattens framklor klippta för att slippa riskera ögonskador och sen satt upp ett kompostgaller med uppklippt hål där bara katten tar sig igenom alternativt lägre så katten kan hoppa över om hunden är så liten att den tar sig igenom. Även sett till att katten har många och bra platser att ta sig upp på dit hunden inte når :)
 
Vi har ju introducerat några hundar till mammas katt nu och gör fortfarande likadant som när hon inte var hundvan. Dvs vi gör ingen big deal av det, vi ser till att hennes klor är klippta, hon får ha sin mat på ett ställe där hon kan äta i fred, och sedan får man ju passa lite på valpen så den tex lär sig att inte jaga katten osv.
Hemma hos oss har vi en grind in till ett rum där hundarna inte får vara när katten är här. Så där har kisse sin toa och mat, och även ett space som är hundfritt. :)
 
Jag har bara sett till att ha kattens framklor klippta för att slippa riskera ögonskador och sen satt upp ett kompostgaller med uppklippt hål där bara katten tar sig igenom alternativt lägre så katten kan hoppa över om hunden är så liten att den tar sig igenom. Även sett till att katten har många och bra platser att ta sig upp på dit hunden inte når :)
Var hade du satt upp kompostgallret? :)
 
Vi har ju introducerat några hundar till mammas katt nu och gör fortfarande likadant som när hon inte var hundvan. Dvs vi gör ingen big deal av det, vi ser till att hennes klor är klippta, hon får ha sin mat på ett ställe där hon kan äta i fred, och sedan får man ju passa lite på valpen så den tex lär sig att inte jaga katten osv.
Hemma hos oss har vi en grind in till ett rum där hundarna inte får vara när katten är här. Så där har kisse sin toa och mat, och även ett space som är hundfritt. :)
Hm, det funkar nog bra när katten är där ibland - men jag vet inte om det skulle funka hela tiden. Min pappa börjar bli gammal och orkar nog inte hålla på med galler hela tiden även om det låter bra med ett hundfritt rum. Kanske går att göra så i början bara.
 
Var hade du satt upp kompostgallret? :)
Beror lite på vart katten helst vill vara - här hade jag den för sovrumsdörren en tid när jag tidigare hade katt och större hund :) men många tillflyktsplatser duger lika bra - många klätterträd, bänkar osv dit katten kommer upp men inte hunden.
 
Beror lite på vart katten helst vill vara - här hade jag den för sovrumsdörren en tid när jag tidigare hade katt och större hund :) men många tillflyktsplatser duger lika bra - många klätterträd, bänkar osv dit katten kommer upp men inte hunden.
Mhm, tack för tipsen - får tänka på det och tala om det med mina föräldrar :)
 
Jag introducerade en kattovan hund på 8 månader till 2 vuxna hundovana katter. Jag satte upp kompostgaller och delade av lägenheten så fick katterna välja vart de ville vara. De hade möjlighet att hoppa upp på saker i hela lägenheten. Efter några dagar kunde jag ta bort gallret helt. Jag styrde så klart upp om hunden försökte jaga katterna.
 
Men om jag uppfattat rätt på er så verkar det som att man inte behöver typ stänga in valpen (och mamma :angel:) i ett rum i några dagar för att de ska vänja sig vid doften, utan mera dela av lägenheten i värsta fall?

Jag skulle tro att det där kanske är något man gör i länder där hundhållningen är av slaget att valpen kanske aldrig varit inomhus förr... Jag har aldrig gjort så, och vet ingen annan som gjort det heller. Det är visserligen en ny plats, men det är inte en nyhet att det existerar saker som TV, diskmaskin, mattor, osv. Det enda jag delat av är trapp, för att inte valpen ska stå på huvudet utför...
 
Jag introducerade en kattovan hund på 8 månader till 2 vuxna hundovana katter. Jag satte upp kompostgaller och delade av lägenheten så fick katterna välja vart de ville vara. De hade möjlighet att hoppa upp på saker i hela lägenheten. Efter några dagar kunde jag ta bort gallret helt. Jag styrde så klart upp om hunden försökte jaga katterna.
Kan jag fråga hur du styrde upp? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp