introducera mat till kattungar

Gupello

Trådstartare
Min katt har fått sin första kull oplanerat, även min första kull. De är i morgon 4 veckor gamla, 5 stycken i kullen..

När börjar ni vänja de vid mat och vad ger ni till de då?

Sv: introducera mat till kattungar

Jag brukar börja vid 4-5 veckors ålder och då börjar jag med nötfärs eller lammfärs blandad med mjölkersättning (funkar bra att blaska till det lite med vatten också eller laktosfri mjölk/grädde).

När de äter bra av den sörjan börjar jag introducera lite allt möjligt pö om pö.

Ok, fick tips av nån att blanda mjölk med ljummet vatten och ge till de nu, är det för tidigt eller?

Ok, fick tips av nån att blanda mjölk med ljummet vatten och ge till de nu, är det för tidigt eller?

Klart man kan göra det, men jag ser inte riktigt poängen. Ska de lära sig dricka är det bättre att de lär sig dricka vatten direkt från början (och det brukar inte vara några problem). Dessutom kan den höga laktoshalten i vanlig mjölk orsaka diarré. Det viktigaste är att börja med mat, inte vätska. Vätska får de fortfarande mycket från sin mamma och vatten kommer de börja dricka automatiskt bara det står framme.

Dessutom kan den höga laktoshalten i vanlig mjölk orsaka diarré.

Vi har gett alla kullar vi någonsin har haft vanlig röd mjölk och de har aldrig reagerat, kan det bero på att mamman har druckit samma mjölk hela sitt liv?

Mina kattungar (precis som mina valpar) brukar oftast börja äta mammans mat när de är runt 5 veckor gamla + att de även börjar lapa i sig vatten i den vevan.

Liksom för valparna ger jag inte först färs/annat för att sedan ändra kosten igen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 978
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar