Intressant artikel

@Lager det går nog knappast men visst är det intressant med den studien :)

Ytterligare intressant tycker jag det är i relation till att det inte ens är två decennier sedan det ansågs att djur inte känner /är kapabla till känslor /tankar etc som vi.

Det har hänt massor på kort tid ang att ändra detta förhållningssätt och jag hoppas det fortsätter utvecklas vidare så att djur slipper lida lika mycket /vara verktyg och föremål för experiment i människans tjänst osv.
Man kan ju iallafall önska och drömma :(

@Lager det går nog knappast men visst är det intressant med den studien :)

Ytterligare intressant tycker jag det är i relation till att det inte ens är två decennier sedan det ansågs att djur inte känner /är kapabla till känslor /tankar etc som vi.

Det har hänt massor på kort tid ang att ändra detta förhållningssätt och jag hoppas det fortsätter utvecklas vidare så att djur slipper lida lika mycket /vara verktyg och föremål för experiment i människans tjänst osv.
Man kan ju iallafall önska och drömma :(

Ju mer abstrakta frågor desto svårare blir det... Men spännande studie, och kan hästarna lära sig förstå och separera symboler som uttrycker "för varm", "för kall" och "lagom" - då borde det rimligen går att utöka symbolerna i alla fall. :) Typ "bekväm" respektive "obehaglig" sadel.

Ju mer abstrakta frågor desto svårare blir det... Men spännande studie, och kan hästarna lära sig förstå och separera symboler som uttrycker "för varm", "för kall" och "lagom" - då borde det rimligen går att utöka symbolerna i alla fall. :) Typ "bekväm" respektive "obehaglig" sadel.
Eller varför inte alla hästägares dröm, har du ont någon stans? Och sedan även att lära hästen att svara var genom ja eller nej beroende på var ägaren tar på hästen:bow:.

Någon som vet hur man lär hästen att förstå innebörden av frågan och förstå vad det innebär att ta mulen på ja eller nej, har hittat att det är med klicker iallafall men sedan då?

Eller varför inte alla hästägares dröm, har du ont någon stans? Och sedan även att lära hästen att svara var genom ja eller nej beroende på var ägaren tar på hästen:bow:.

Någon som vet hur man lär hästen att förstå innebörden av frågan och förstå vad det innebär att ta mulen på ja eller nej, har hittat att det är med klicker iallafall men sedan då?

Hittade hur inlärningen gått till när jag klickade vidare:D.
En kvart varje dag i 2 veckor:)

Åh vad underbart!
Önskar jag kunde träna på sånt själv. Tänk att ha en ringklocka som går igång om de vill ha av/på täcke :love:

Är man duktig nog men en häst som är intresserad nog går det säkert att fråga ''Är det kul?'' ''Gör det ont?''. Det tror jag verkligen inte är omöjligt!

Dock tror jag det är helt omöjligt att fråga om sånt som hände igår eller som kommer hända.
Det måste liksom vara här och nu:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Satt på psykologilektionen igår och för en gångs skull var det faktiskt ganska intressant. Ämnet är behaviorism och denna lektion...
Svar
13
· Visningar
3 653
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama