Intelligens - arv eller miljö

Luff

Trådstartare
Ja hur mäter man intelligens hos hästar; problemlösning, hanterbarhet, lätt att lära, vinnarhuvud, busuppfinnare...

Har ni mer förslag?
Personligen gillar jag dom kluriga bäst och anser därför att dom är smarta, men jag inser också för att en häst ska vinna lopp så måste det finnas vinnarhuvud och då inte bara det som sitter på personen i sulkyn.

Finns det någon rasintelligens ??? Tex så vill lipizzanerfolket väldigt gärna tro att deras häster är väldigt smarta och jag har sett några bevis på detta.Araber ska vara kloka också och fullblod (enligt kända uppfödaren Ylva Lowen-Swärd) reagerar först o tänker sen ELLER...
Och vilken shettis eller russ är inte otroligt bra på att veta vad som ger dom mest -frihet, mat osv. Men är inte den häst smartast som gör vad matte/husse säger och därigenom får ett lätt liv. ELLER är det den bråkiga hästen som tar hur mycket stryk som helst för att slippa göra något som den inte känner att den klarar av.

NU vill jag veta vad ni tror utan att alla ska kasta skit på dom olika svaren. Berätta om era smarta djur och om ni tror det beror på dess ursprung eller bara miljön ELLER KANSKE PÅ EN KOMBINATION.

Jag har oxå hört och själv märkt att araber och små hästar är väldigt intelligenta. Och det är ju bara vissa hästar som används på cirkus tex. Därför måste det ju finnas nån slags anledning till varför vissa hästar är intelligentare än andra och har lättare att lära. Vissa småhästar kanske har blivit det för att det var stor konkurrens förr och bara dem smartaste överlevde? Kan oxå bero på att man tidigt använde de små hästarna i tex gruvor och då kanske det bara avlades på de smarta och tåliga ponnysarna.
Jag vet inte riktigt men man märker definitvt att det finns hästar som är smartare än andra. Kan vara lättare att hantera "dumma" hästar ibland, men själv föredrar jag oxå kluriga hästar. Har hört att araber ska vara "jobbiga" att hantera för att dem är överintelligenta. Kanske stämmer?
Hade varit kul att höra om nån har nån åsikt eller funderingar? Borde ju finnas nått samband med förr i tiden.

Jag tror det beror på aveln, de flesta småhästar har väl gått vilda ett tag, och de smarta överlevde längst skulle jag kunna tänka mig

Intelligens hos djur brukar väl mätas genom inlärningsförmågan? Och problemlösningsförmågan. Rätta mig gärna om jag har fel!

Sen tror jag intelligensen är olika hos bytesdjur och rovdjur. Jag menar, utmärker sig olika, inte att de är olika smarta. Olika förutsättningar och behov ju.

Jag tror hästen som art är ett ganska smart djur. Inte som delfinerna kanske, men knappast korkade! Sen är det nog olika mellan raserna, men där kan jag inte uttala mig, har för lite erfarenhet av många olika raser. Som vanligt är det nog även väldigt olika individuellt!

Det finns nog vettiga anledningar till att cirkushästar oftast är av speciella raser och inlärningsförmågan är nog en av de största. Tror jag i alla fall! Sen har jag hört att de vill ha liknande hästar, typ vita lipizzaner, för att det ser bättre ut. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 008
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?