Inte utan min flock...

Croquis

Trådstartare
Mitt sto fick föl natten till lördagen. Allt gick bra och hon är en väldigt duktig mamma. Det är hennes fjärde föl, men det första här hos mig. Hon brydde sig ingenting när de andra hästarna släpptes ut på morgonen, mer än att hon lyfte huvudet från ensilagehögen. Eftersom det regnade i stort sett hela dagen så släpptes hon och fölet bara ut en kort stund på kvällen. Så klart blev det lite spring med inte galet mycket.

Idag har de varit ute i två omgångar a la några timmar i taget, vädret har varit kalasfint. Hagen är stor och de andra hästarna går i en hage på andra sidan en liten grusväg (utan trafik) väl synliga.

Nu till mitt dilemma! Stoet går runt väldigt mycket med fölet och tar ibland galopprundor med mycket bock och hopp. Hon är absolut inte hysterisk eller orolig men jag får känslan av att hon inte riktigt slappnar av och bara går och betar. Stoet har också alltid tyckt om att springa och "leka" trots sina 11 år. ;)

Jag är lite orolig för att det här blir för mycket för fölungen. Trots att jag har sett att det har legat ner flera gånger och att stoet stannar för att låta det dia. Det känns som om stoet går och går och går och går.

Min fundering är nu om man skulle våga släppa ihop dem med en annan häst och hoppas på att stoet kommer mer till ro. Fölet följer sin mamma jättebra. Hästen som i så fall skulle få gå med dem är stoets bästa kompis, ett 20 år gammalt sto som själv haft föl för flera år sedan. Den här hästen har jag haft sedan hon var 4 år och jag håller henne för att vara en mycket klok individ. Tanken har tills nu varit att vänta med att släppa ihop med någon av de andra tills fölet blivit minst en vecka gammalt.

Hur skulle ni göra? Vänta och låta det vara? Ha sto med föl mera inne trots fint väder? Mindre hage med risk att de går runt på en liten yta? Eller släppa ihop med en annan snäll häst tidigare än man brukar?

Hjälp!!!! :crazy:

Sv: Inte utan min flock...

Jag hade "fegat ur" och väntat några dagar med att släppa in någon annan häst. De ston jag har erfarenhet av kan vara lite tossiga; vilja ha sällskap men när det väl kommer till kritan och någon annan häst släpps in så kan de bli riktigt aggressiva mot "gamla vänner". Kompisar på avstånd den första tiden gillar de ston med föl jag varit i kontakt med. Eftersom fölis bara är ett par dagar och du inte vet hur stoet reagerar (hade du varit med om detta innan och vetat att det varit lugnt hade jag inte tvekat med hagkompis!)Nu när fölis är så liten hade jag satsat på att ha dem ute 2-4h i rad och sedan låta fölis vila inne. Jag upplever det som om fölen vilar "bättre" inne i boxen trots allt. När fölis sen är 10-14 dagar och mer kavat på alla sätt och vis, hade jag provat;)

Jag hade "fegat ur" och väntat några dagar med att släppa in någon annan häst. De ston jag har erfarenhet av kan vara lite tossiga; vilja ha sällskap men när det väl kommer till kritan och någon annan häst släpps in så kan de bli riktigt aggressiva mot "gamla vänner". Kompisar på avstånd den första tiden gillar de ston med föl jag varit i kontakt med. Eftersom fölis bara är ett par dagar och du inte vet hur stoet reagerar (hade du varit med om detta innan och vetat att det varit lugnt hade jag inte tvekat med hagkompis!)Nu när fölis är så liten hade jag satsat på att ha dem ute 2-4h i rad och sedan låta fölis vila inne. Jag upplever det som om fölen vilar "bättre" inne i boxen trots allt. När fölis sen är 10-14 dagar och mer kavat på alla sätt och vis, hade jag provat;)

Håller helt med. Även den klokaste och snällaste kan ställa till med oreda.

Jag hade nog också plockat ut och in dem lite under dagarna så fölis får vila ordentligt och väntat ett litet tag med att släppa ihop dem.

Jag hade väntat med att släppa ihop dem med andra hästar tills efter fölbrunsten. Det är bra för sto o föl att få lite "egen" tid innan de ska gå i flock. Vid fölbrunst kan det vara skönt att ha fölet inne nattetid för extra koll om det blir diarre el ej.

Hade också väntat och inte haft dem ute så länge hellre korta stunder.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 427
Senast: Teilani
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Ramona
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama