Inte överens med stallägaren

N

NyttNick

(Skriver lite anonymt så att ingen känner sig utpekad)

Jag flyttade till ett nytt stall för ca två veckor sedan och då bad stallägaren mig att ta av bakskorna på min häst inför hopsläppet, vilket jag självklart gick med på. Men nu så har h*n börjat tjata på mig om att jag ska ha hästen barfota (alla deras är det och h*n är en nyfrälst barfota-förespråkare, dock utan några särskilda, märkliga, metoder). Men jag har provat ett par gånger och senast så vägrade hästen lämna boxen för att han var så öm, vilket stallägaren inte trodde på "det måste ha varit en hovböld, eller nåt":smirk:, men hästen blev sitt vanliga jag när han fick skor på sig igen:cool:. Stallägaren och jag har haft återkommande diskussioner om det här med skor eller ej och h*n tycker jag är dum som vill ha skor på min häst och jag borde verkligen läsa på mer om barfotagång osv osv. Jag är av åsikten att om en häst kan gå barfota så är ju det kanon:idea:, men sen finns det ju vissa som helt enkelt inte klarar det, och min verkar vara en av dom, och jag vill då inte utsätta min häst för den pinan "bara för att". Hovslagare var här idag också och slog på nya framskor och till och med han sa att hästen måste vara skodd runt om, hästen rör sig sämre endast utan skor bak, och hästen kommer snart inte ha några hovar kvar..

Hur ska jag få stallägaren att förstå detta, utan att tredje världskriget bryter ut?:crazy: Det är synd, eftersom vi trivs ganska bra i övrigt, men om h*n ska bestämma hur jag ska sköta min häst vill jag inte vara kvar!

Sv: Inte överens med stallägaren

Kan du inte bara låta bli att diskutera det med stallägaren? Du ska inte behöva förklara ditt ställningstagande, så konstatera bara att ni har olika åsikter/erfarenheter och att det inte är diskuterbart huruvida din häst ska ha skor eller inte, det bara är så. Byt helt enkelt samtalsämne om h*n försöker diskutera det ändå efter att du klargjort ditt ställningstagande. Och OM det ändå inte fungerar, fråga varför det är så viktigt för henne/honom att din häst går utan skor, och om det finns någon rimlighet i att ni blir osams över en sådan trivialitet.

ingen kan ju tvinga dig att hålla din häst barfota!

Oj, vilken situation.
Jag kan förstå att du inte vill stöta dig med stallägaren men ärligt talat, om du vet att hästen reagerar med en sådan kraftig negativ reaktion på att inte ha skor och hovslagaren säger att din häst funkar bäst/behöver skor bak och vad har då stallägaren med det och göra?!

Säg att du lyssnar på honom/henne men att det är din häst och ditt val för det är det ju!

Lycka till :bump:

vad stallägaren gör med sina hästar är ju dennes ansvar, men vad du gör med din häst ska stallägaren ge blanke f*n i så länge du sköter din häst och dina åtagande gentimot den.

betalar stallägaren senare ev. veterinärkostnader och ev. hovslagarkostnader på din häst för vad dennes påtvingade barfotagång ev. orsakar ? det kan bli dyrt som f*n

vad blir nästa grej ? så kan man inte ha det :mad:

min ena häst kan inte heller vara barfota (är bla. född plattfot, fick skor innan han va inriden), han måste vara rundskodd för sitt välmåendes skull. han får spänningar och låsningar samt får ett 40 cm förkortat steg runt om och tappar sitt påskjut och blir "småhalt" utan skor. ALDRIG att någon annan kan få mig att sko av pga. "sina dumma ideer".

byt stall med en gång om inte stallägaren kan låta bli att dumförklara dig för att du ser till hästens behov och inte en massa "teorier" om vad hästen borde klara. alla är inte stöpta i samma form...

jag tycker inte ens att det är ok. och/eller självklart att denne bad dig att sko av bak för ihopsläpp. stallägaren visste väl att din häst va skodd ? sparka illa kan även hästar utan skor göra, har bla. sett en helt oskodd häst "angripa" en likstor häst så illa att den blev med 3 ben innan den avlivades... bakbenets benpipor penetrerade huden på 2 ställen och hela benet "dinglade" i den sista "skinnbiten". det handlar bara om att ha oturen och det tar illa....

jag har själv haft inackoderingar förr, och visst, jag har väl tänkt ett och annat för mig själv ibland. MEN så länge alla uppfört sig mot mig och övriga i stallet, följt dom regler som funnits (gödsla varje dag, sopa när hästarna är ute, ge sin häst den vård som behövs, inga redskap eller annat plock i stallgången, inte kommer "mitt i natten" och så) samt skött dom åtagande som finns gentimot hästarna (sköter hovvård oavsett skor eller inte, anlitar vet. vid behov, vacc. ser om sin häst osv), SÅ GÖR DOM SOM DOM VILL. åsikter får dom bara om dom frågar.....det får alla som frågar, inte annars...

stå på dig.

stallägaren har inget med att göra om du vill ha skor på hästen eller inte! låt dig inte bli överkörd utan sko hästen om det är det du vill!

sedan är det bara att säga till henne att det är din häst-DU bestämmer!

hon kan förespråka barfotagång hur mycket hon vill, men måste hästen ha skor för att hovarna ska må bra så sätt på skor!

min häst går barfota, men hon klarar det! hovis sa själv att han aldrig sett en häst med så bra kvalité på hovarna så han tyckte hon skulle gå oskodd så länge som det går!
jag hoppas på till nästa sommar i alla fall, så tråkigt att behöva brodda i vinter...

men som sagt, gör det som är bäst för hästen! SKIT i vad stallägaren säger! det är DIN häst!

Tack alla för bra svar:bow:

Jag vet inte varför h*n så gärna vill att min häst ska gå utan skor, men det argument som kommer upp ibland är att h*n är rädd att min häst ska sparka deras hästar. Jag har inte sett honom sparka en annan häst under de tre år jag haft honom och vi flyttat runt i olika stall, förutom en gång, vid ett 'triangeldrama' då var det en häst som fortsatte att jaga och sparka honom även fast han flyttade sig och till slut fick han helt enkelt nog och gav tillbaka. Men det krävdes väldigt mycket för att utlösa den reaktionen, och inga sådana tendenser har visats i den här flocken. Visst, ledarstoet flyttar honom som hon vill, och är bitvis riktigt bitchig mot honom, men han flyttar sig villigt struntar sedan helt i henne, så det argumentet köper jag inte helt. Hur lång tid brukar det ta innan de rett ut sina olika positioner egentligen?

det kan variera beroende på individer, men "normalt" någon timme. dessutom blir det spark skador även utan skor om det tar illa.

(Skriver lite anonymt så att ingen känner sig utpekad)

Jag flyttade till ett nytt stall för ca två veckor sedan och då bad stallägaren mig att ta av bakskorna på min häst inför hopsläppet, vilket jag självklart gick med på. Men nu så har h*n börjat tjata på mig om att jag ska ha hästen barfota (alla deras är det och h*n är en nyfrälst barfota-förespråkare, dock utan några särskilda, märkliga, metoder). Men jag har provat ett par gånger och senast så vägrade hästen lämna boxen för att han var så öm, vilket stallägaren inte trodde på "det måste ha varit en hovböld, eller nåt":smirk:, men hästen blev sitt vanliga jag när han fick skor på sig igen:cool:. Stallägaren och jag har haft återkommande diskussioner om det här med skor eller ej och h*n tycker jag är dum som vill ha skor på min häst och jag borde verkligen läsa på mer om barfotagång osv osv. Jag är av åsikten att om en häst kan gå barfota så är ju det kanon:idea:, men sen finns det ju vissa som helt enkelt inte klarar det, och min verkar vara en av dom, och jag vill då inte utsätta min häst för den pinan "bara för att". Hovslagare var här idag också och slog på nya framskor och till och med han sa att hästen måste vara skodd runt om, hästen rör sig sämre endast utan skor bak, och hästen kommer snart inte ha några hovar kvar..

Hur ska jag få stallägaren att förstå detta, utan att tredje världskriget bryter ut?:crazy: Det är synd, eftersom vi trivs ganska bra i övrigt, men om h*n ska bestämma hur jag ska sköta min häst vill jag inte vara kvar!

Om stallägaren inte vill ha skodda hästar med sina hästar så borde hon sagt detta innan ni flyttade dit.
Ni kan ju göra så att din häst går i en egen hage om hon är rädd att din häst sparkar hennes hästar.
Det är ytterst ovanligt att en häst som alltid varit skodd kan gå oskodd från en dag till en annan, & ömmar de ska man sätta på skor & sluta plåga hästen.

Alla hästar kan inte gå oskodda, jag sålde en häst som alltid varit skodd men nya ägaren ville ha den oskodd fast jag sa att det kanske inte skulle vara så lämpligt, hästens hovväggar började separera:crazy:
Så nu måste hästen ha skor iaf.Jag är dessutom av åsikten att hästar som arbetas mkt eller regelbundet ska vara skodda.
Har förresten själv en gång hamnat i ett stall där stallägaren förbjöd mej att sko hästen bak-jag flyttade.

ahh kom igen.. vad folk haller pa..

Jag skulle bara ignorera fragan i sig,, sag att barfota ar bra och sen halla kaften och inte ta av skorna pa hasten. Undvik amnet helt enkelt.

Hastmanniskor kan man ju bli trott pa,, :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 386
Senast: Aionee
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 565
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama