Inte kan väl jag bli polisanmäld?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Besokare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 606
B

Besokare

Har varit med om en för mig iallafall konstig sak idag. För ett par månasder sedan svarade jag på en anonns, där de ville omplacera sin hanhund, av liten ras. De ville inte ha några pengar, utan jag fick honom gratis. Han skulle vara jättesnäll etc, anledningen tilla tt de inte kunde ha han kvar var att de skulle skiljas etc.

Nu funkar det inte med denna hund, han går inte ihop med min andra hane, och jag har bestämt mig för att sälja honom. Har då lagt ut honom på blocket, och idag stod de förra ägarna här, och sa att de skulle polisanmäla mig bara för att de gav mig honom gratis, men nu tar jag betalt för honom. Jag har itne satt något högt pris utan mest en symbolisk summa, men de tyckte ändå att de skulle polisanmäla mig för det.

När de hade åkt så blev jag arg, jag har inte gjort något fel, att jag inte vill skänka bort honom, är för att jag vill att personen som köper honom ska betala en liten summa, känns som det är på tok för lätt att det går fel annars, visst släpper jag honom inte till vem somhelst, men det är inte alltid lätt att se på folk hurdana de är alltid, självklart är de ju jättetrevliga när de kommer.

Jag har alla papper på hunden, och förgående ägare skrev att jag fick honom, och skrev under, så jag har ju inte gjort något fel, eftersom han är min hund nu.

Ska jag bara skratta åt det, vad hade ni gjort??

OBSEVERA!! att jag vill itne ha tips på hur man får två hanhundar att bli sams, etc utan jag vill ha svar på det tråden handlar om-

Sv: Inte kan väl jag bli polisanmäld?

Vad menar de att de skulle polisanmäla dig för? Det är din hund, du har rätt att sälja den oavsett om du köpt den för dyra pengar eller om du fått den gratis. Det är inget brott att sälja en gåva.

Inte kan de anmäla dig för det, du har inte gjort något fel.

Jag sålde en valp för 6500, och ägarna har sålt henne efter ett år, för 8000, inte anmäler väl jag dem för det.

Är ju lika med hästar, man får ju oftast mer betalt ju äldre och mer utbildade de blir.

Verkar bara som de vill skrämma dig!

Om jag va i den situationen så hade jag nog först och främst frågat om dom kunde ta tillbaka hunden, dom känner ju endå den så den slipper förhoppningsvis åka runt till många den inte känner ifall det skulle bli såhär igen.

Annars så kan väl omöjligt dom kunna göra nåt åt de, det är ju din hund nu och du gör vad du vill med den.

De kan inte ta honom, då hon har svårt för att gå, sa dem. Så de verkar bara vilja bråka, för de är inte intresserade av hunden i fråga, de bad inte ens om att få hälsa på honom när de var här förut.

Ring polisen du, vet ja!

Inte för att anmäla någon men för att få lugn i sinnet. Känns ju alltid läskigt när folk hotar med sånt, även om det inte finns fog för en anmälan.

Ring och fråga. Hör de av sig igen kan du skratta åt dem!

Lycka till!
/Syrsa

Nej, de kan inte polis anmäla dej. Ändå så kan jag förstå dem....
Känns kanske inte riktigt rätt att man får en hund gratis för att sen sälja den en kort tid därefter.....

Fast Ts har ju skrivit att de inte ville ha tillbaka hunden, och hon själv kan inte ha den, då gör hon ju inget fel.. Jag förutsätter ju att hunden är frisk, och då är det väl bä'ttre att sälja honom till någon där han kan ge och få mycket kärlek än att avliva honom.

Och att hon fick honom gratis, antar jag väl att ägarna bestämde, de kunde ju lika gärna tagit betalt för honom.

Jag förstår att du vill ta ut en symbolisk summa samtidigt som jag inser varför de blir upprörda och känner sig lurade. Om jag vore som du skulle jag vänligt erbjuda dem hälften av pengarna som betalas för hunden för att markera att detta inte görs i vinstsyfte.

Svarar till flera samtidigt

Ja han är frisk, och eftersom han inte ens är fyllda året, så har han ju ghur många år som helst kvar, och jag vill itne avliva en frisk hund.

Ja visst hade jag kunnat säga att vi kan dela på pengarna, missförstå mig inte nu, men jag känner ingen somhelst lust att ringa upp dem och erbjuda dem det då de var väldigt otrevliga och hotfulla när de var här. Sedan rör det sig inte om många kronor i såfall, men vi får se om de hör av sig, de ringde med dolt nummer och jag har tappat bort deras, så jag kan ändå inte nå dem.

fast jag förstår inte varför de känner sig lurade, det vore ju skillnad om det stod i kontraktet att jag inte fick sälja honom vidare etc, de kunde ju också ha sålt honom för pengar om de hade velat det. jag själv tycker itne att jag gör någopt fel.

Hade jag varit du så hade jag skitit i de, har sett många gånger där folk köper djur billigt och sedan säljer vidare för dyra pengar, inte kan man polisanmäla för det. Jag hade nog dock sagt för vänlighetens skull att de skulle kunna få tillbaka hunden gratis, om de hade velat, (men som du säger så vill de inte) annars att hunden skulle säljas och inget mer snack om saken. De hade sin chans att sälja vovven, men tog inte den...

Polisanmäld kan man väl alltid bli, det intressanta är ju om det kan bli någon efterföljd. I det här fallet verkar det ju helt otroligt om det skulle kunna bli det.

Nej, en polisanmälan skulle med största sannolikhet inte leda till någonting då TS inte gjort något brottsligt. Däremot tycker jag ändå att man ska försöka bibehålla en så god relation som möjligt till hundens tidigare ägare, det kan ju vara så att den person man nu säljer hunden vidare till gärna vill kunna komma i kontakt med hundens alla tidigare hem. Även om de tidigare ägarna inte betett sig särskilt trevligt finns inget som säger att man inte kan vara storsint och agera bättre själv.

TS:

Jag förstår faktiskt inte alls varför de tidigare ägarna blir upprörda! Vad du gör med din hund är inte deras ensak, precis som vad andra gör med hunden efter du har sålt den inte är din ensak (om man inte begår ett kontraktsbrott av något slag). Man kan inte bli arg och upprörd för att någon annan får pengar för något som man själv gett bort. Det är inte rimligt! (Om inte överenskommelsen var sådan, men så verkar det ju inte vara i detta fall?)

Om senare ägare vill komma i kontakt med alla tidigare hem av någon orsak är det deras research att göra och ingenting som jag tycker har med din och de tidigare ägarnas relation att göra. Man ska inte tåla skit!

/Syrsa

min första tanke var bara typ, orka tjafsa om PENGARNA?! det viktiga är väl att hunden hamnar hos någon som kan ta väl hand om honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 102
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 984
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 104
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 623
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka